Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Samenwerken Sociale vaardigheden Omgaan met agressie

Omgaan met agressie

Er zijn banen waarin je te maken kunt krijgen met agressie. Er zijn verschillende manieren om op agressieve personen te reageren. Welke manier de beste is, is afhankelijk van wat de kwade persoon met zijn of haar agressie wil bereiken.

Waarom mensen agressief zijn

Het klinkt wellicht vreemd, maar vaak willen mensen die agressief zijn, iets met hun agressie bereiken. Ze stralen er macht mee uit, of verhullen dat ze iets niet kunnen of durven.

Vooral mensen die werken in de hulpverlening, gezondheidszorg of achter balies en loketten hebben nogal eens te maken met agressief gedrag van cliënten.

Grofweg zijn er vier soorten agressie waarmee je in je werk geconfronteerd kunt worden:

Hoe op te treden

Hoe je het best kunt reageren in een agressieve situatie is afhankelijk van de soort agressie. Maar één ding geldt in alle situaties: agressie lokt agressie uit. Je eerste impulsieve reactie zal dus zijn zelf ook agressief te reageren op een agressief persoon. Met als resultaat dat die nóg kwader en agressiever wordt, met alle gevolgen van dien...

De kunst is tot op zekere hoogte 'mee te gaan' in wat de agressieve persoon te zeggen heeft. Deze zal zich dan gehoord en begrepen voelen. Dat werkt, letterlijk en figuurlijk, ontwapenend.

Assertieve tijgerDoe in alle gevallen het volgende:

Het is natuurlijk zeer afhankelijk van de situatie, in hoeverre je 'mee kunt gaan' in het agressieve gedrag van de ander. Het kan al helpen om te zeggen dat je ziet dat die ander boos is en dat je begrijpt waarom dat zo is. Het is ook afhankelijk van de soort agressie hoe je vervolgens een grens stelt aan het gedrag. In het geval van emotionele chantage zal een medelevende opmerking voldoende kunnen zijn, maar als iemand met een mes staat te zwaaien, zul je eerst het vege lijf moeten redden.

Het belangrijkste is dat je de persoon op een rustige, maar krachtige toon duidelijk maakt dat je best met hem of haar wilt praten, maar dat hij/zij eerste het agressieve gedrag moet staken en dat je pas daarna verder kunt praten. In het scenario van de wachtkamer kun je bijvoorbeeld zeggen: "Meneer, ik begrijp dat u meteen geholpen wilt worden, maar u moet ook inzien dat het erg druk is. Als u nu rustig gaat zitten, dat wordt u zo meteen geholpen." Om dit de doen moet je behoorlijk assertief zijn. Bij instrumentele agressie en overvallen is het van belang om eerst aan je eigen veiligheid te denken.

De-escaleren kun je leren

Omgaan met agressie is niet gemakkelijk. Heb je regelmatig te maken met agressie in je werk, dan is het raadzaam een cursus zelfverdediging, of een cursus omgaan met agressie op het werk te volgen. Dit soort cursussen worden veel georganiseerd in buurtcentra, maar ook bij bedrijven en organisaties zelf. Agressie is gevaarlijk en het de-escaleren daarvan leer je niet uit een boekje. Wel door het in een veilige omgeving te oefenen.

Aanbevolen websites

Auteur: Ysolde Bentvelsen

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/samenwerken/sociale-vaardigheden/omgaan-met-agressie Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: