Hbo-opleiding Marketing Management

In de hbo-opleiding Marketing Management staan marketing en marketinggerelateerde onderwerpen centraal: je leert niet alleen marktonderzoeken opzetten en uitvoeren, maar ook de bedrijfsvoering van organisaties te doorzien. Er is ook nog een internationale studie Marketing Management. Voor als je als marktonderzoeker of marketing manager bij een internationaal bedrijf of in het buitenland aan de slag wilt. 

Mendel van Leeuwen, 3e jaars student:
"Vrijwel iedereen die deze opleiding volgt is praktisch ingesteld en wil snel resultaat zien. Door de vele projecten en stages heb je daar alle kans voor en leer je niet alleen zelfstandig te werken, maar ook samen met medestudenten taken uit te voeren. Wat niet altijd even makkelijk is, aangezien iedereen een sterke eigen wil heeft en niet op zijn mond is gevallen."

Wat kun je ermee worden?

Met deze opleiding kun je aan de slag in zowel de profitsector (bijvoorbeeld in de bank- en verzekeringsbranche) als de non-profitsector (bij overheidsdiensten).

Wat is je kans op een baan?

De verwachting is dat er de komende jaren niet erg veel nieuwe banen bij komen in de economische sector, maar dat er wel kansen liggen in de zakelijke dienstverlening (bron: Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt, ROA). Je zult dus tijdens je studie al goed moeten kijken waar er voor jou kansen liggen.

Wat is het carrièreperspectief?

De hbo-opleiding Marketing Management is een goed vertrekpunt voor een (toekomstige) marktonderzoeker of marketing manager. Bij een onderzoeksbureau of de marketingafdeling van een bedrijf zal je waarschijnlijk eerst als assistent/junior aan de slag gaan. Omdat tijdens de opleiding wordt samengewerkt met het bedrijfsleven – je loopt stage en voert praktijkopdrachten uit –, beschik je na het behalen van je diploma al over praktijkervaring. Bij sollicitaties is dit een pluspunt. Bovendien heb je na je afstuderen, dankzij je stage, al contacten in het bedrijfsleven. Dit vergemakkelijkt het vinden van een baan.

Wat zijn de belangrijkste competenties?

  • Planmatig kunnen werken. Je moet in staat zijn marketing-onderzoeksactiviteiten zelfstandig te kunnen plannen en organiseren.
  • Inlevingsvermogen. Je moet je kunnen inleven in de eigenschappen en problemen van je opdrachtgevers.
  • Analytisch kunnen denken. Je moet in staat zijn te denken in systemen en processen en daarbij hoofd- van bijzaken te onderscheiden. Je kunt verbanden leggen tussen ontwikkelingen in verschillende branches. De verzamelde data kun je vertalen naar een concreet antwoord op een onderzoeksvraag.
  • Communiceren. Je moet bijvoorbeeld onderzoeksresultaten en conclusies overtuigend kunnen toelichten aan je collega’s van de marketingafdeling. Zowel in rapporten als in mondelinge presentaties.

Naast deze algemene competenties moet je resultaatgericht kunnen werken. Belangstelling voor ICT is ook een absolute must, aangezien het verzamelen van data veelal met behulp van nieuwe informatiesystemen gaat.

Hoe lang duurt de opleiding?

Zowel bij Hogeschool Rotterdam als bij particuliere hogeschool NTI duurt de opleiding vier jaar. Bij particuliere hogeschool HBO Nederland kun je in drie jaar tijd je bachelordiploma halen. In sommige gevallen kun je in aanmerking komen voor vrijstellingen, bijvoorbeeld als je in het bezit bent van een diploma van een verwante mbo-opleiding, en zo de studieduur verkorten

Wat doe je tijdens de opleiding?

Tijdens het eerste jaar maak je kennis met alle facetten van het marketingvak. Je krijgt vakken als marketing, marktonderzoek, economie, statistiek, management, accounting en recht. In praktijkcases verwerf je de competenties die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in je toekomstige beroep. Die kennis en ervaring bouw je in de hoofdfase verder uit. Je loopt bijvoorbeeld enkele stages, waarbij je bijvoorbeeld een marktonderzoek uitvoert of onderzoek doet naar de tevredenheid van klanten van een winkelketen. Je rondt je studie af met een afstudeerscriptie. Wanneer je de studie met succes hebt afgerond, mag je de titel Bachelor of Commerce voeren.   

Hoe zwaar is het?

De studie kun je zo zwaar maken als je zelf wilt. Het hangt allemaal af van de soort praktijkopdrachten en stages die je kiest. Belangrijk is dat je zelfstandig en resultaatgericht kunt werken. En dat je dit onder tijdsdruk kunt doen: een onderzoek binnen enkele dagen of weken afronden, snel een marketingadvies formuleren. Kun je dit goed, dan zal je je studie gemakkelijker doorlopen.

Welke toelatingseisen zijn er?

Je wordt tot de hbo-opleiding Marketing Management toegelaten als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-4-diploma.

Als je een havo- of vwo-diploma hebt, gelden vooropleidingseisen op basis van je profiel.

Havo

  • Cultuur & Maatschappij met economie of management & organisatie en wiskunde A of B
  • Economie & Maatschappij: direct toelaatbaar
  • Natuur & Gezondheid met economie of management & organisatie
  • Natuur & Techniek met economie of management & organisatie

Vwo

  • Cultuur & Maatschappij met economie of management & organisatie
  • Economie & Maatschappij: direct toelaatbaar
  • Natuur & Gezondheid met economie of management & organisatie
  • Natuur & Techniek met economie of management & organisatie

Hogescholen kunnen afwijkende of aanvullende eisen stellen. Informeer bij de hogeschool van je keuze dus goed naar de toelatingsvoorwaarden.

Voldoe je niet aan de gestelde toelatingseisen, maar ben je bij aanvang van de opleiding 21 jaar of ouder? Dan kun je deelnemen aan de 21+ toets. Deze toets is bedoeld om na te gaan of je, ondanks het ontbreken van de vereiste vooropleiding, over voldoende kennis en vaardigheden beschikt om de opleiding met succes af te ronden.

Welke opleidingen lijken er op?

Auteur: Janine Bruinooge en Marieke van Oosterhout

Je bent hier: Home Opleiding Studies in Economie en management Commercieel Hbo-opleiding Marketing Management