PR-adviseur

PR staat voor Public Relations: de relatie die je als bedrijf of instelling hebt met de wereld om je heen. Als je die relatie op peil wilt houden of klanten goed wilt informeren over je nieuwe producten, dan schakel je een PR-adviseur in.  

Jan Stoelinga, medewerker algemeen PR-bureau:
"Het leukste project wat ik heb gedaan, was voor een groot ICT-bedrijf. Dat wilde maar liefst 600 klanten uit de hele wereld uitnodigen voor de presentatie van een nieuw softwarepakket. Vanaf de allereerste uitnodiging tot en met het betalen van de hotelovernachtingen: alles hebben we geregeld. Een enorme organisatie, waarbij het aankomt op goed kunnen samenwerken."

Wat doet een PR-adviseur?

Als PR-adviseur adviseer je bedrijven en instellingen hoe ze met het publiek kunnen communiceren. Die communicatie verloopt via verschillende kanalen:

  • via media als kranten, radio, televisie en internet
  • via beurzen, evenementen, campagnes
  • via congressen

Het is jouw taak als PR-adviseur om op creatieve manieren met het publiek te communiceren over het bedrijf.

Het werk van de PR-adviseur heeft veel overeenkomsten met dat van een communicatiemanager of persvoorlichter/woordvoerder.

Hoofdtaken PR-adviseur

  • het analyseren van behoeften van de klant; bijvoorbeeld door veel vragen te stellen
  • creatief inspelen op de behoeften van de klant door bestaande boodschappen op een nieuwe manier te 'verpakken'. Bijvoorbeeld: hoe krijgt een vereniging voor natuurbehoud ieder jaar haar donateurs zo ver dat ze gul geven?
  • het opstellen van PR-plannen en budgetten
  • het opstarten en organiseren van activiteiten, zoals persbijeenkomsten
  • het schrijven en versturen van persberichten, nieuwsbrieven en documentatie
  • organiseren van contacten met de pers: bellen, e-mailen en op bezoek gaan. Bijvoorbeeld journalisten uitnodigen en rondleiden in je bedrijf, ze in contact brengen met werknemers en managers.

Elaine van der Berg, werkzaam als Communicatie- en PR-adviseur bij een kledingmerk:
"Journalisten van kranten en modevakbladen krijgen vaak tientallen persberichten per dag en ze worden vaak gebeld. Je moet dus iets extra's doen om als kledingmerk op te vallen in die stroom van berichten. Ik stuur daarom nooit zo maar een bericht. Ons kledingmerk koppelt nieuws altijd aan een leuke gebeurtenis. Hierdoor halen we meestal de krant!"

Welke rollen heb je als PR-adviseur?

  • Vertaler en doorgever van informatie. Je vormt het contact tussen jouw bedrijf en het publiek. Je gaat na wat de informatiebehoefte is en zorgt voor communicatie.
  • Organisator: in veel gevallen breng je verschillende partijen bij elkaar. Soms door het organiseren van een persconferentie, soms door het opzetten van een nieuwsbrief.
  • Lezer, luisteraar en schrijver. Veel tijd van je werk zit in het opnemen van informatie en het geschikt maken van die informatie voor het publiek.

Waar werk je?

Soms ben je als PR-adviseur verbonden aan een PR-bureau en werk je voor verschillende bedrijven. In opdracht van die bedrijven organiseer je dan hun contacten met de pers en de media. Ook regel je een congres en breng je verschillende partijen met elkaar in contact.

Soms werk je als PR-functionaris rechtstreeks voor een bedrijf of maak je er deel van uit. Je kunt in die situatie ook zelf bureaus inhuren om bijvoorbeeld een congres of campagnes voor jou te organiseren.

Het beginnen van een eigen PR- of communicatiebureau behoort ook tot de mogelijkheden.

Wat is je plaats in de organisatie?

Wanneer je binnen een PR-bureau werkzaam bent, hangt het van je ervaring en positie af aan wie je rapporteert: de directeur of een senior PR-medewerker. Binnen een bedrijf met een eigen PR- afdeling val je vaak onder de baas van die afdeling: het hoofd communicatie of de afdeling Public Affairs. Je werkt vaak nauw samen met collega's die zich bijvoorbeeld bezig houden met het schrijven van teksten of het onderhouden van contacten met de pers.

Elaine van der Berg, werkzaam als Communicatie- en PR-adviseur bij een kledingmerk:
"Mijn werk lijkt erg op dat van iemand die bij een reclamebureau werkt. Ik werk echter niet via advertenties of posters, en ik werk ook niet aan campagnes. Ik moet echt journalisten voor ons merk zien te interesseren. Zij moeten vervolgens dan iets over ons merk schrijven in hun modeblad. Wat dat betreft moet ik onze kleding echt verkopen."

Welke competenties moet je in huis hebben?

Als PR-adviseur dien je over de volgende competenties te beschikken:

  • Inlevend vermogen en creativiteit: het is vaak een uitdaging om journalisten over jouw bedrijf of project te laten berichten.

  • Commercieel gevoel en resultaatgerichtheid: je moet de behoeften van jouw bedrijf of opdrachtgever goed kunnen vertalen naar concrete acties die iets opleveren.

  • Stressbestendigheid: vaak moet je onder (tijds)druk werken.

  • Taalgevoel: je werkveld is 'communicatie'. Je moet bijvoorbeeld pakkende brochureteksten schrijven.

  • Gevoel voor verhoudingen, diplomatie: je zit soms ingeklemd tussen pers en bedrijf. Wat de één wil weten, wil de ander soms niet vertellen.

  • Assertiviteit: in voorkomende gevallen moet je zelf het woord voeren namens een bedrijf.

Wat onderscheidt een top-PR-adviseur van een gewone PR-adviseur?

Je werkt snel en goed, je kunt goed vooruitkijken en -denken. Je hebt een brede ervaring en algemene ontwikkeling en kunt zowel meedenken over het beleid als plannen en ideeën uitvoeren.

Je bent assertief en ervaren in het te woord staan van journalisten en kent de mediawereld door en door. Een top-PR-adviseur is vooral een doener. Toppers belanden dan ook vaak in de politiek (als persvoorlichter van bestuurders) of hoog in het bedrijfsleven (als woordvoerder van bedrijven).

Hoe word je een pr-adviseur?

Er bestaan geen specifieke PR-opleidingen op hbo-niveau. Maar de volgende opleidingen besteden wel veel aandacht aan public relations:

Wanneer je een hbo-opleiding op Communicatiegebied hebt afgerond, kan je verder met de wo-studie Bedrijfscommunicatie via een speciaal overgangsjaar voor hbo-afgestudeerden.

Voorbeeldloopbaan 
Myra Verbruggen is na haar opleiding hbo-Communicatie begonnen als junior tekstschrijver voor de communicatieafdeling van een tuindersorganisatie. Ze heeft in de eerste jaren geleerd hoe je bij het schrijven voor een organisatie rekening moet houden met politiek.
Daarna heeft ze twee jaar als redacteur gewerkt bij een landbouwblad en daarna een half jaar als hoofdredacteur. Nu is ze als hoofd PR verantwoordelijk voor de woordvoerder, een redactieteam van een blad voor de leden en voor de afdeling voorlichting.

Met een mbo-vooropleiding?

Een MBO (niveau-4) opleiding biedt, net als een HAVO-diploma met Cultuur & Maatschappij, Economie & Maatschappij, Natuur & Gezondheid met economie I of Natuur & Techniek met economie I een goede basis.

Tjalling Waardenburg, PR-adviseur:
"Na een paar jaar te hebben gewerkt als marketingmedewerker bij een vakblad over ICT werk ik nu voor een automatiseerder. Ik profiteer daarbij van alle relaties die ik heb opgebouwd. Ik weet daardoor precies welke journalisten ik moet hebben voor welk onderwerp. Ik ga altijd zorgvuldig om met mijn relaties; in de PR speelt vertrouwen en discretie een belangrijke rol."

Welke beroepen lijken er op?

Als PR-functionaris werk je in de communicatiebranche. Vergelijkbare beroepen zijn:

  • communicatiemedewerker
  • medewerker voorlichting
  • coördinator publiekszaken
  • medewerker externe betrekkingen

Aanbevolen boeken

  • Meiden, A. van der. Public relations, een kennismaking. Coutinho: Leiden. Dit boek helpt je snel op weg met een overzicht van het PR-vakgebied.
  • Mastenbroek, J. et al. Public relations, de communicatie van organisaties. Kluwer, Deventer. Dit boek wordt gebruikt op verschillende communicatie-opleidingen en geeft een goed beeld van alle onderwerpen en de zwaarte van de stof.
  • Het tijdschrift Adformatie biedt regelmatig nieuws en artikelen over PR-onderwerpen. Goed om te lezen als je wilt bijblijven.

Auteur: Erik Bouwer

Je bent hier: Home Beroep Taal en communicatie Marketingcommunicatie PR-adviseur