Opleiding tot piloot

Om verkeersvlieger te worden moet je een vliegopleiding gevolgd hebben. In Nederland heb je alleen particuliere beroepsluchtvaartscholen die je (in circa twee jaar) opleiden tot piloot. De bekendste daarvan zijn de KLM Flight Academy (KLS), CAE-NLS (Nationale Luchtvaart School), Dutch Flight Academy (DFA) en Stella Aviation Academy.

Er zijn ook drie opleidingen aan bekostigde hogescholen waar je - tegen extra kosten - je verkeersvliegbrevet kunt halen. Dit zijn de hbo-opleidingen:

Bij deze opleidingen combineer je een technische opleiding met een vliegopleiding. Na het afronden van je studie heb je dan zowel je diploma Bachelor of Engineering als je verkeersvliegbrevet op zak.

Tot slot kun je ook via de Koninklijke Luchtmacht, de Koninklijke Marine of aan een vliegschool in het buitenland je vliegbrevet halen.

Toelatingseisen

Voor alle opleidingen tot piloot geldt: voordat je kunt beginnen, moet je een strenge toelatingsprocedure doorlopen. Deze uitgebreide intake is er niet alleen vanwege de eisen van het vak, maar ook omdat je goed moet weten waar je aan begint. De opleiding is namelijk behoorlijk prijzig: zo’n 100.000 euro. Daar komen dan nog de kosten voor studiemateriaal, huisvesting, kleding en rente bij. Je hoeft geen rijke ouders te hebben om de opleiding te kunnen doen. Veelal heeft de vliegschool met een bank afspraken gemaakt over gunstige financieringsvoorwaarden voor je vliegopleiding.
Doorgaans moet je aan de volgende eisen voldoen:

Leeftijd

Je moet minimaal 17 jaar zijn om met een opleiding tot verkeersvlieger te kunnen beginnen; dit is wettelijk bepaald. De maximale leeftijdgrens verschilt per maatschappij, maar door de bank genomen ligt deze op 32 jaar.

Vooropleiding

Als vooropleidingseis geldt minimaal een havo-diploma met Engels en wis- en natuurkunde. Ook met een mbo-diploma, mits in een technische richting, is het mogelijk toegelaten te worden.

Selectieprocedure

Tot slot volgen nog enkele testen om te beoordelen of je voldoende aanleg en capaciteiten hebt voor de opleiding en of je geschikt bent voor het beroep van piloot. Er wordt zelfs al gekeken of je genoeg capaciteiten hebt voor de functie van gezagvoerder. Deze selectiefase bestaat doorgaans uit een (vlieg)medische keuring, een psychologisch onderzoek en een 'grading', ofwel een vliegsessie op een simulator. Overigens is het niet waar dat je geen piloot kunt worden als je een bril draagt. Wel mag je oogafwijking niet te groot zijn.

Auteur: Marieke van Oosterhout

Je bent hier: Home Beroep Functies in de Techniek Piloot Opleiding tot piloot