Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Beroep Taal en communicatie Marketingcommunicatie PR-adviseur

PR-adviseur

PR staat voor Public Relations: de relatie die je als bedrijf of instelling hebt met de wereld om je heen. Als je die relatie op peil wilt houden of klanten goed wilt informeren over je nieuwe producten, dan schakel je een PR-adviseur in.  

Jan Stoelinga, medewerker algemeen PR-bureau:
"Het leukste project wat ik heb gedaan, was voor een groot ICT-bedrijf. Dat wilde maar liefst 600 klanten uit de hele wereld uitnodigen voor de presentatie van een nieuw softwarepakket. Vanaf de allereerste uitnodiging tot en met het betalen van de hotelovernachtingen: alles hebben we geregeld. Een enorme organisatie, waarbij het aankomt op goed kunnen samenwerken."

Wat doet een PR-adviseur?

Als PR-adviseur adviseer je bedrijven en instellingen hoe ze met het publiek kunnen communiceren. Die communicatie verloopt via verschillende kanalen:

Het is jouw taak als PR-adviseur om op creatieve manieren met het publiek te communiceren over het bedrijf.

Het werk van de PR-adviseur heeft veel overeenkomsten met dat van een communicatiemanager of persvoorlichter/woordvoerder.

Hoofdtaken PR-adviseur

Elaine van der Berg, werkzaam als Communicatie- en PR-adviseur bij een kledingmerk:
"Journalisten van kranten en modevakbladen krijgen vaak tientallen persberichten per dag en ze worden vaak gebeld. Je moet dus iets extra's doen om als kledingmerk op te vallen in die stroom van berichten. Ik stuur daarom nooit zo maar een bericht. Ons kledingmerk koppelt nieuws altijd aan een leuke gebeurtenis. Hierdoor halen we meestal de krant!"

Welke rollen heb je als PR-adviseur?

Waar werk je?

Soms ben je als PR-adviseur verbonden aan een PR-bureau en werk je voor verschillende bedrijven. In opdracht van die bedrijven organiseer je dan hun contacten met de pers en de media. Ook regel je een congres en breng je verschillende partijen met elkaar in contact.

Soms werk je als PR-functionaris rechtstreeks voor een bedrijf of maak je er deel van uit. Je kunt in die situatie ook zelf bureaus inhuren om bijvoorbeeld een congres of campagnes voor jou te organiseren.

Het beginnen van een eigen PR- of communicatiebureau behoort ook tot de mogelijkheden.

Wat is je plaats in de organisatie?

Wanneer je binnen een PR-bureau werkzaam bent, hangt het van je ervaring en positie af aan wie je rapporteert: de directeur of een senior PR-medewerker. Binnen een bedrijf met een eigen PR- afdeling val je vaak onder de baas van die afdeling: het hoofd communicatie of de afdeling Public Affairs. Je werkt vaak nauw samen met collega's die zich bijvoorbeeld bezig houden met het schrijven van teksten of het onderhouden van contacten met de pers.

Elaine van der Berg, werkzaam als Communicatie- en PR-adviseur bij een kledingmerk:
"Mijn werk lijkt erg op dat van iemand die bij een reclamebureau werkt. Ik werk echter niet via advertenties of posters, en ik werk ook niet aan campagnes. Ik moet echt journalisten voor ons merk zien te interesseren. Zij moeten vervolgens dan iets over ons merk schrijven in hun modeblad. Wat dat betreft moet ik onze kleding echt verkopen."

Welke competenties moet je in huis hebben?

Als PR-adviseur dien je over de volgende competenties te beschikken:

Wat onderscheidt een top-PR-adviseur van een gewone PR-adviseur?

Je werkt snel en goed, je kunt goed vooruitkijken en -denken. Je hebt een brede ervaring en algemene ontwikkeling en kunt zowel meedenken over het beleid als plannen en ideeën uitvoeren.

Je bent assertief en ervaren in het te woord staan van journalisten en kent de mediawereld door en door. Een top-PR-adviseur is vooral een doener. Toppers belanden dan ook vaak in de politiek (als persvoorlichter van bestuurders) of hoog in het bedrijfsleven (als woordvoerder van bedrijven).

Hoe word je een pr-adviseur?

Er bestaan geen specifieke PR-opleidingen op hbo-niveau. Maar de volgende opleidingen besteden wel veel aandacht aan public relations:

Wanneer je een hbo-opleiding op Communicatiegebied hebt afgerond, kan je verder met de wo-studie Bedrijfscommunicatie via een speciaal overgangsjaar voor hbo-afgestudeerden.

Voorbeeldloopbaan 
Myra Verbruggen is na haar opleiding hbo-Communicatie begonnen als junior tekstschrijver voor de communicatieafdeling van een tuindersorganisatie. Ze heeft in de eerste jaren geleerd hoe je bij het schrijven voor een organisatie rekening moet houden met politiek.
Daarna heeft ze twee jaar als redacteur gewerkt bij een landbouwblad en daarna een half jaar als hoofdredacteur. Nu is ze als hoofd PR verantwoordelijk voor de woordvoerder, een redactieteam van een blad voor de leden en voor de afdeling voorlichting.

Met een mbo-vooropleiding?

Een MBO (niveau-4) opleiding biedt, net als een HAVO-diploma met Cultuur & Maatschappij, Economie & Maatschappij, Natuur & Gezondheid met economie I of Natuur & Techniek met economie I een goede basis.

Tjalling Waardenburg, PR-adviseur:
"Na een paar jaar te hebben gewerkt als marketingmedewerker bij een vakblad over ICT werk ik nu voor een automatiseerder. Ik profiteer daarbij van alle relaties die ik heb opgebouwd. Ik weet daardoor precies welke journalisten ik moet hebben voor welk onderwerp. Ik ga altijd zorgvuldig om met mijn relaties; in de PR speelt vertrouwen en discretie een belangrijke rol."

Welke beroepen lijken er op?

Als PR-functionaris werk je in de communicatiebranche. Vergelijkbare beroepen zijn:

Aanbevolen websites

Aanbevolen boeken

Auteur: Erik Bouwer

http://www.carrieretijger.nl/beroep/taal-communicatie/marketingcommunicatie/pr-adviseur Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: