Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Commerciële vaardigheden Commercieel inzicht

Commercieel inzicht

Commercieel inzicht is een competentie die in vrijwel elke vacaturebeschrijving voor functies in de marketing of verkoop wordt genoemd. Commercieel inzicht is een heel breed begrip en kan zodoende op veel verschillende manieren worden verklaard. Grofweg houdt het in dat je inzicht hebt in de werking van de markt en hoe hier maximaal van geprofiteerd kan worden.

Wat houdt commercieel inzicht in?

Welke competenties zijn belangrijk?

Omzet verhogen

Als je commercieel inzicht hebt, dan ben je in staat de omzet te verhogen. Dat kan op verschillende manieren:

Kosten bewaken

Commercieel inzicht gaat niet alleen over omzet en verkopen. Je let ook op de kosten, je bewaakt budgetuitputting en je voorkomt budgetoverschrijding. Je optimaliseert het rendement van producten en bedrijfsprocessen.

Vakkennis

Je hebt goede kennis van communicatie, public relations, reclame en voorlichting. Daarnaast moet je weten hoe verkooporders, klachten en andere klantcontacten worden afgehandeld.

Beroepen voor commerciële carrièretijgers

Hoe toon je commercieel inzicht aan tijdens een sollicitatie?

Je solliciteert als marketing manager bij een nieuw bedrijf dat een hippe kledinglijn voor dames heeft ontwikkeld. Ze vragen voor de functie iemand met commercieel inzicht. Je begrijpt precies wat ze daarmee bedoelen. Als marketing manager is het je taak te zorgen dat de kleding wordt verkocht. Imago is daarbij alles: het begint met de juiste prijs en toegang tot de juiste winkels. Ook advertenties en het sponsoren van televisiesterren met kleding, zijn belangrijk.

Hoe ga jij je commercieel inzicht aantonen? Je kunt je ervaring als verkoper en als marktonderzoeker in je cv zetten, evenals je laatste baan als senior marketing medewerker bij een horlogefabrikant. Als verkoper heb je geleerd de klant persoonlijk te begeleiden naar een aankoop. Als onderzoeker weet je hoe de markt in elkaar steekt en hoe je je doelgroep kunt bereiken. Als marketing medewerker heb je deze kennis al ingezet in het bedenken van acties voor de naamsbekendheid en het vergroten van het marktaandeel van de Zwitserse horlogefabrikant in Nederland. In de laatste baan heb je marketingacties bedacht om jongeren te benaderen via internet. Later bleek dat de naamsbekendheid van het horlogemerk onder deze groep met tien procent was gestegen.

In je brief zorg je dat zowel je voorbeeld als de diversiteit in je profiel kort maar krachtig naar voren komt. Je zorgt dat in je cv alle taken die commercieel inzicht vereisen benoemd zijn. In het sollicitatiegesprek kun je je commercieel inzicht verder toelichten.

Andere voorbeelden

Voorbeelden van vragen over commercieel inzicht tijdens het sollicitatiegesprek:

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/commerciele-vaardigheden/commercieel-inzicht Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: