Commerciële vaardigheden
Commercieel inzicht is een competentie die in vrijwel elke vacaturebeschrijving voor functies in de marketing of verkoop wordt genoemd. Commercieel inzicht is een heel breed begrip en kan zodoende op veel verschillende manieren worden verklaard. Grofweg houdt het in dat je inzicht hebt in de werking van de markt en hoe hier maximaal van geprofiteerd kan worden.
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In gewoon Nederlands: sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. Met een SWOT-analyse onderzoek je de toekomstmogelijkheden van een product in een markt.
Bij het woord 'klant' denken veel mensen aan iemand die een winkel bezoekt. Maar als je bij de gemeente voor een loket wacht ben je ook klant. Wanneer je goed wordt geholpen, ervaar je dat als de gewoonste zaak van de wereld. Pas als het mis gaat, ga je klagen. Door klantgericht te zijn kan je veel klachten voorkomen.
Een goede verkoper is méér dan iemand met een vlotte babbel. Een goede verkoper heeft commercieel inzicht, maar dat alleen is niet genoeg. Een goede verkoper moet nog een aantal andere vaardigheden hebben. Bij een geslaagde deal zijn zowel de verkoper als de klant blij. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Ondernemerschap wil zeggen dat je kansen in de markt van je bedrijf signaleert en commercieel initiatief met gecalculeerd risico neemt om die nieuwe mogelijkheden te benutten. Je anticipeert op behoeften van klanten en zorgt voor klanttevredenheid. Je bent gericht op het realiseren van zakelijk voordeel.