Commerciële vaardigheden

Commerciële vaardigheden zijn handelingen en gedragingen waar jij bekwaam in bent, die van belang zijn voor het zakelijk functioneren van jouw werkgever in een concurrerende marktomgeving. Deze vaardigheden omvatten verschillende aspecten zoals onderhandelen, verkooptechnieken, financiële analyse, marketingstrategieën en het begrijpen van markttrends.

  • Commercieel inzicht is een competentie die in vrijwel elke vacaturebeschrijving voor functies in de marketing of verkoop wordt genoemd. Grofweg houdt het in dat je inzicht hebt in de werking van de markt en hoe hier maximaal van geprofiteerd kan worden.
  • Je kunt een SWOT-analyse maken. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In gewoon Nederlands: sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. Met een SWOT-analyse onderzoek je de toekomstmogelijkheden van een product in een markt.
  • Je bent klantgericht: je stelt de klant centraal en hebt klanttevredenheid als hoogste doel bij zaken zoals verkoop, service, het onderhouden van contacten en de communicatie.
  • Je kunt iets verkopen: de klant persoonlijk te begeleiden naar een aankoop. Een goede verkoper is méér dan iemand met een vlotte babbel. Een goede verkoper heeft commercieel inzicht, maar dat alleen is niet genoeg. Een goede verkoper moet nog een aantal andere vaardigheden hebben. Bij een geslaagde deal zijn zowel de verkoper als de klant blij. Hoe krijg je dat voor elkaar?
  • Je beschikt over ondernemerschap: dat wil zeggen dat je kansen in de markt van je bedrijf signaleert en commercieel initiatief met gecalculeerd risico neemt om die nieuwe mogelijkheden te benutten. Je anticipeert op behoeften van klanten en zorgt voor klanttevredenheid. Je bent gericht op het realiseren van zakelijk voordeel.
Auteur: René Pijlman
Je bent hier: Home Functioneren Commerciële vaardigheden