Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Communiceren Mondeling communiceren Gespreksmodellen Pecha Kucha

Pecha Kucha

Wil je een korte update geven over het project waaraan je werkt? Heb je een siminair of congres bezocht en wil je je collega’s hierover bijpraten? Met een Pecha Kucha geef je een korte, krachtige en creatieve presentatie over een onderwerp naar keuze.

Wat is een Pecha Kucha?

Pecha Kucha is een presentatietechniek die in 2003 is bedacht door twee architecten uit Tokyo: Astrid Klein en Mark Dytham. Ze bedachten deze manier van presenteren, omdat ze vonden dat presentaties vaak te lang duurden. Ze organiseerden een avond waarop twaalf sprekers volgens een vast concept over hun project of passie vertelden. Hun eerste Pecha Kucha Night werd een doorslaand succes en inmiddels worden over de gehele wereld Pecha Kucha Nights gehouden en omarmt het bedrijfsleven en het onderwijs deze presentatietechniek meer en meer.

20x20

Pecha Kucha is Japans voor chit chat, oftewel prietpraat. Tijdens een Pecha Kucha-presentatie worden twintig afbeeldingen getoond. Elke afbeelding wordt twintig seconden getoond, waarna automatisch de volgende afbeelding volgt. Een Pecha Kucha-presentatie duurt dus twintig x twintig seconden, oftewel: zes minuten en veertig seconden. Als spreker word je zo gedwongen om in minder dan zeven minuten je boodschap over te brengen. Je moet dus heel concreet en to-the-point zijn. Is het bij een ‘normale’ presentatie gebruikelijk dat je toehoorders vragen mogen stellen, bij een Pecha Kucha is dit niet het geval. Vragen kunnen pas na afloop van je presentatie gesteld worden of wanneer alle Pecha Kucha’s geweest zijn.

Pecha Kucha-presentatie maken

Een presentatie van iets meer dan zes minuten, dat is toch een eitje?! Als je puur naar de tijd kijkt, zou je dat kunnen denken. Maar in die zes minuten moet je wel je boodschap duidelijk maken en na elke twintig seconden dient de volgende slide zich weer aan. Je kunt dus niet op de pauzeknop drukken wanneer je uitloopt of je tekst kwijt bent.

In het kort de spelregels nog op een rijtje:

Kies eerst een onderwerp waarover je wilt vertellen. Dit kan een project zijn waarmee je bezig bent, maar je presentatie kan ook gaan over een bepaalde ontwikkeling in de branche of een idee voor een nieuw product. Voor dit laatste kun je ook een elevator pitch gebruiken. Vervolgens bepaal je wie je doelgroep is en welke boodschap je hen wilt overbrengen. Wat wil je bereiken en welke informatie en afbeeldingen zijn hiervoor noodzakelijk? Dit is vaak een heel lastig stuk. Helemaal als je iemand bent die tijdens een presentatie graag aan het woord is en hierdoor iets langdradig kan zijn.

Als je de benodigde informatie bij elkaar hebt verzameld, ga je kijken hoe je deze kunt verdelen over de twintig slides. De focus van je Pecha Kucha ligt op je verhaal en de beelden die je toont ondersteunen dit. Kies je woorden dus heel zorgvuldig en doordacht en zorg voor beelden die bij het publiek blijven hangen. Zo kunnen zij makkelijk het beeld in hun geheugen oproepen en het stukje verhaal erbij reproduceren. Een stopwatch is in deze fase onontbeerlijk, want dan kun je checken of je per slide te veel of te weinig tijd nodig hebt.
Als je teveel wilt uitleggen, dan loop je uit en is het heel lastig om dat weer fraai in te lopen. Gebruik je veel te weinig woorden, dan wacht je steeds op de volgende slide en dat haalt weer de vaart uit je presentatie.

In deze fase kun je een tekort aan woorden aanpassen door je tekst wat aan te passen of - bij een overschot - te verschuiven naar een andere slide. Wil je de diepte ingaan met een slide en heb je aan twintig seconden niet genoeg? Gebruik dan de volgende slide met een iets aangepaste afbeelding die ook past bij dat deel van je verhaal. Tot slot is het zaak om veel te oefenen, zodat je je verhaal goed in je hoofd hebt zitten en je het binnen de gestelde tijd kunt vertellen. Tot slot komt het aan op oefenen. Een Pecha Kucha is vrij strak qua opzet en timing en oefenen is het enige dat goed werkt.

Aanbevolen websites

Auteur: Marieke van Oosterhout

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/communiceren/mondeling/modellen/pecha-kucha Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: