Marketing en carrière
Bij solliciteren en carrière maken kun je marketing gebruiken. Het woord marketing is een samentrekking van market getting. Deze Engelse term betekent het pakken of verkrijgen van een markt, wat meteen de kortste en krachtigste samenvatting van marketing is.
Jij bent een bundel van kennis en ervaring, je biedt je aan op de arbeidsmarkt als administratief medewerker, topverkoper of bedrijfsanalist. Jij bent een product en daarvoor zoek je een markt. Om werkgevers te interesseren en om het hoogst mogelijke salaris te krijgen moet je de markt goed kennen. Je moet weten bij welke bedrijven je aan de slag kunt en welke mogelijkheden je daar hebt.
Voor marketing zijn begrippen en modellen ontwikkeld die je helpen bij het nadenken over je carrière. De marketingmix is uitermate geschikt om je carrièrekansen te verbeteren. Het is een verzameling instrumenten om een markt te beïnvloeden. Deze instrumenten zijn ingedeeld in vier categorieën, de vier P's: prijs, product, plaats, en promotie. Vaak komt personeel hier als vijfde P nog bij, maar personeel is in ons geval hetzelfde als product. Voor bedrijven is personeel wel een aparte – en bijzonder belangrijke – categorie. Personeel kan een bedrijf maken of breken.
Prijs
De prijs van je product is het salaris dat je krijgt of vraagt. Hierbij houd je rekening met secundaire arbeidsvoorwaarden en het salarisperspectief dat je werkgever biedt. Je kunt nu genoegen nemen met een laag salaris omdat je weet dat je over drie jaar meer kunt vragen. Je kunt ook besluiten tijdelijk af te zien van salaris om een opleiding te volgen. Met het diploma op zak kun je dan later een hoger salaris bedingen.
Product
Het product, dat ben jij. Zorg dat je weet wat je kunt en zorg dat je dat in een paar zinnen kunt uitleggen. Maak een overzicht van je kennis en ervaring en van je sterke en zwakke punten, waarbij je in ieder geval de volgende vragen beantwoordt:
- wat heb ik geleerd?
- waar ben ik slecht in?
- wat kan ik niet?
- wat zou ik graag willen doen?
- wat wil ik zeker niet doen?
Plaats
Waar ben jij en waar is je markt? Als je in Den Helder woont en in Limburg solliciteert maak je weinig kans als je niet bereid bent te verhuizen. Beslis voor jezelf hoe lang je maximaal wilt reizen. Gebruik hiervoor de totale dagelijkse reistijd en niet de afstand; door files of het ontbreken van een goede treinaansluiting zegt de reisafstand immers weinig.
Tip – kies je woonplaats zorgvuldig
In marketingtermen is je woonplaats een strategische keuze. Managers en bestuurders van grote bedrijven – of mensen die een dergelijke functie ambiëren – kiezen vaak voor de provincie Utrecht als woonplaats zodat ze met evenveel gemak een functie in Alkmaar als in Zwolle kunnen accepteren.
Promotie
In het onderdeel promotie gaat het om je presentatie aan de markt. Je bent nu al ver: je weet welk salaris je ongeveer wilt hebben, je weet wat je te bieden hebt en je weet – geografisch gezien – waar je kunt werken. Nu moeten potentiële werkgevers nog weten dat je bestaat en dat je geschikt bent.
Je moet reclame voor jezelf maken, je moet jezelf verkopen. Dit geldt niet alleen als je op zoek bent naar een baan, maar ook als je intern hogerop wilt komen. Beschouw jezelf als uniek, als 'merk'. Er is Nike, er is McDonald’s en er is Ik.
Vele marketinginstrumenten kunnen je helpen bij deze zelfpromotie. Besteed veel aandacht aan de manier waarop je jezelf presenteert, dat is immers de verpakking van je product. Zorg voor een sollicitatiebrief vergezeld van een cv waar werkelijk niets op aan te merken is. Ook je kleding moet in orde zijn en je moet weten hoe je je gedraagt.
Heb je al een baan? Ook op je werk zijn er veel mogelijkheden om jezelf te promoten. Je kunt je motivatie tonen door een cursus of opleiding te volgen en tijdens functioneringsgesprekken kun je afspraken maken over wat je wilt bereiken en vastleggen wat je van je werkgever verwacht.
Marktbehoefte: wat wil de werkgever?
De markt voor jouw product – jezelf – wordt bepaald door de behoefte van werkgevers. Het lijkt zo makkelijk om te weten wat de marktvraag is. Je hoeft de Intermediair maar open te slaan en je weet waar werkgevers naar op zoek zijn. Helaas, zo eenvoudig is het niet. Wat werkgevers zeggen dat ze nodig hebben is niet altijd wat ze echt willen, of wat ze denken nodig te hebben.
In de marketing is dit het model van de klantbehoefte. De behoefte van een klant is net een ijsberg: wat de klant zegt te willen is het topje, het stuk dat boven de oppervlakte komt. In het model heet dit de expliciete behoefte. Onder de oppervlakte zitten meerdere impliciete behoeften:
- expliciete behoefte – de klant heeft een vacature voor een ervaren controller
- werkelijke behoefte – de klant heeft iemand nodig die de verslagleggingsprocedure gaat aanpassen
- niet-gespecifieerde behoefte – de klant verwacht dat de nieuwe controller uitgebreide kennis van databasesystemen heeft
- bonusbehoefte – de nieuwe medewerker blijkt ook ervaring als projectmanager te hebben
- geheime behoefte – de klant heeft iemand nodig die zonder zeuren minimaal tien uur per week gaat overwerken
Tip –recept voor solliciteren en promotie maken
Onderzoek wat de klant – je toekomstige of huidige werkgever – écht wil en kijk of je aan die behoefte kunt en wilt voldoen. Vergeet daarbij jezelf niet. Als overtuigd niet-roker ligt een carrière bij Philip Morris niet voor de hand. Heb je een bloedhekel aan tekenfilms, ga dan niet bij Walt Disney werken.
Aanbevolen website
- Deze online cursus Marketing is een inleiding in het marketingdenken voor professionals zonder marketingachtergrond. Ontdek de wereld van de marketingmix, de paarse koe, marktonderzoek en het marketingplan. Geheel up-to-date met de laatste aardverschuiving in marketingland: het internet.
Auteur: Arjen Ligtvoet