Hbo-opleiding Communicatiesystemen

In de hbo-opleiding Communicatiesystemen leer je de schakel te zijn tussen gebruikers en (digitale) communicatiesystemen. Je leert onder meer hoe je nieuwe media en digitale informatiesystemen in allerlei organisaties en in allerlei communicatiepatronen het best tot hun recht kan laten komen en hoe je daarover adviseert. Je kunt deze voltijdopleiding alleen aan de HU volgen. Er zijn twee profielen: Bedrijfscommunicatie en Digitale Media en Communicatie.

Communicatiesystemen of Communication & Multimediadesign?

Bij de hbo-opleiding Communicatiesystemen staat de inzet, het toepassen van nieuwe media centraal. Bij de hbo-opleiding Communication & Multimedia Design ligt de nadruk op het ontwerpen voor nieuwe media.

Wat kun je ermee worden?

Wanneer je deze opleiding hebt afgerond, kom je terecht in functies waarbij communicatieve vaardigheden en kennis van digitale media worden gecombineerd. Je zult vaak functioneren als tussenpersoon tussen technici, automatiseerders, beslissers en gebruikers van communicatiesystemen. Hoe je rol er precies uitziet verschilt per profiel.

Voorbeelden van functies die je kunt uitoefenen met het profiel Bedrijfscommunicatie zijn:

Voorbeelden van functies die je kunt uitoefenen met het profiel Digitale Media en Communicatie zijn:

  • Consultant nieuwe media
  • E-marketeer
  • Projectleider e-media
  • Social media consultant
  • Business intelligent manager

Wat is het carrièreperspectief?

Het geven van een eenduidig carrièreperspectief is bij de opleiding Communicatiesystemen lastig; de opleiding is breed en het vakgebied is sterk in ontwikkeling. De functies waar afgestudeerden in terechtkomen en hun carrièreperspectieven zijn dan ook divers. Waarschijnlijk zul je niet meteen in een leidinggevende, management-, of adviesfunctie terechtkomen. Hier is meestal meer ervaring voor vereist.

Wat zijn de belangrijkste competenties?

  • Creativiteit. Je moet communicatiesystemen kunnen ontwerpen. Je combineert verschillende multimediatoepassingen – bijvoorbeeld filmfragmenten en graphics – op originele wijze tot één multimediaal product.
  • Communiceren. Je moet goed kunnen luisteren naar de vragen en wensen van collega’s of opdrachtgevers. Jij bent namelijk degene die de werking van verschillende communicatiesystemen moet uitleggen. Ook je schriftelijke vaardigheden moeten goed ontwikkeld zijn. Iedere boodschap moet jij kunnen overbrengen, ongeacht het type communicatiemiddel.
  • Adviseren. Je moet opdrachtgevers advies kunnen geven over het gebruik van communicatiemiddelen en -systemen. Welk systeem is op welke wijze het meest geschikt voor een bepaalde organisatie? En welke communicatiemiddelen – websites, commercials, dvd, social media etcetera – kan een bedrijf het beste gebruiken voor bijvoorbeeld de verkoop van haar producten?
  • Belangstelling in en affiniteit met digitale media.

Hoe lang duurt de opleiding?

Je kunt een voltijdopleiding Communicatiesystemen in vier jaar afronden. Heb je een verwante opleiding gevolgd, bijvoorbeeld de mbo-opleiding Media en Vormgeving, dan kun je in aanmerking komen voor een verkort studietraject en de opleiding in drieënhalf jaar voltooien. Bij de deeltijdvariant volg je ’s avonds lessen. Ook dan is het mogelijk om na vier jaar een bachelortitel – Bachelor of Communication - te bemachtigen. De studiebelasting bedraagt dan ongeveer twintig uur per week. Daarnaast moet je vanaf het tweede studiejaar gemiddeld minimaal twintig uur per week werken in een voor de opleiding relevante functie. Je afstudeeropdracht kun je uitvoeren binnen het bedrijf waarin je werkzaam bent. Het krijgen van vrijstellingen op basis van je werkervaring is ook mogelijk.

Wat doe je tijdens de opleiding?

Kies je voor het profiel Bedrijfscommunicatie, dan maak je in het eerste jaar kennis met de verschillende aspecten van het communicatievak. Zo leer je onder andere over verschillende communicatiemiddelen, het gebruik van vormgeving en webdesign. Theorie en praktijk worden vanaf het eerste studiejaar afgewisseld. Zo moet je bijvoorbeeld een eenvoudige website bouwen en een huisstijl voor een bedrijf ontwerpen. In het tweede jaar krijg je onder andere les over marketing, nieuwe media en pers en bedrijfsjournalistiek. Ook zaken als organisatieverandering en reputatiemanagement komen aan de orde. Het derde en het vierde jaar besteed je aan een stage (zes maanden), een minor en aan een afstudeeropdracht. Je onderzoekt en analyseert een (digitaal) communicatieprobleem bij een organisatie en doet aanbevelingen voor oplossingen en verbeteringen.

Kies je voor het profiel Digitale Media en Communicatie, dan maak je in het eerste jaar kennis met alle onderdelen van de levenscyclus van een communicatiesysteem. Je werkt hierbij samen met andere studenten in een projectteam. Vakken die op je rooster staan zijn onder meer massacommunicatie, webdesign, e-business en systeemontwikkeling. In het tweede jaar verdiep je je verder in het vakgebied en leer je hoe je digitale communicatiestrategieën ontwikkelt en hoe je multimediaontwerpen inzet voor de doelstellingen van een organisatie. Daarbij houd je rekening met zowel de strategie als de uitvoering. Je krijgt vakken op het gebied van bedrijfs- en communicatiestrategie, zoals markt- en gebruikersonderzoek, marketing, veranderingsmanagement en bedrijfsanalyse. Je leert ook met programma's te werken als PHP, Director en 3D Studio Max. In het derde jaar loop je stage. Je sluit je studie in het vierde jaar af met een minor en een afstudeeropdracht.

Hoe zwaar is het?

De studie kun je zo zwaar maken als je zelf wilt. Het hangt allemaal af van de soort praktijkopdrachten en stage die je kiest. Belangrijk is dat je zelfstandig kunt werken. Ook moet je discipline hebben omdat je veel professionele vaardigheden leert door middel van praktijkopdrachten, die je veelal zelfstandig moet regelen en uitvoeren. Kan je dit goed, dan zal je de studie gemakkelijker doorlopen. Verder is een bijzondere interesse voor ICT een vereiste.

Welke toelatingseisen zijn er?

Je wordt tot de voltijdopleiding toegelaten als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Als je een havo- of vwo-diploma hebt, gelden vooropleidingseisen op basis van je profiel.

Havo

  • Cultuur & Maatschappij met wiskunde A of B
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek

Vwo

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek

Ben je 21 jaar of ouder en beschik je niet over een van de bovenstaande diploma's, dan kun je een toelatingsonderzoek afleggen. Slaag je voor dit examen, dan kun je alsnog aan de opleiding beginnen.

Ben je ouder dan 21 jaar en heb je geen van de bovengenoemde diploma’s, dan kun je eventueel op basis van je werkervaring worden toegelaten. Hiervoor moet je deelnemen aan een assessment.

Hoe kom je erachter of de opleiding bij je past?

Kun je de meeste vragen met ‘ja’ beantwoorden, dan is de hbo-opleiding Communicatiesystemen wellicht iets voor jou.

Wat is het profiel van de studenten?

Studenten Communicatiesystemen zijn gek van alles wat met digitale media te maken heeft. Ze proberen graag nieuwe systemen en toepassingen uit. Het stereotype beeld van een nerd die helemaal in zijn computer opgaat, is echter niet van toepassing op de studenten Communicatiesystemen. Zij staan juist nauw in contact met hun omgeving: ze kijken goed welke wensen er zijn en spreken graag over het gebruik van verschillende systemen.

Welke hbo-opleidingen lijken er op?


Auteurs: Janine Bruinooge en Marieke van Oosterhout
Je bent hier: Home Opleiding Taal, media en communicatie Mediastudies ICT-opleidingen Hbo-opleiding Communicatiesystemen