Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Managementvaardigheden Medewerkers ontwikkelen

Medewerkers ontwikkelen

Misschien wel de leukste taak als leidinggevende: het ontwikkelen van je medewerkers en eventuele stagiaires. Niet alleen zorg je voor een goed loopbaanbeleid en houd je loopbaangesprekken, je zorgt er ook voor dat ze zich ontwikkelen in de uitvoering van hun werk. Dat doe je bijvoorbeeld door het geven van feedback op hun functioneren en het stimuleren van hun sterke punten. Niet als schoolmeester of als betweter, maar op een stimulerende en motiverende manier.

Leidinggeven met feedback

Ontwikkelingsgericht delegeren

Teamrollen van Belbin

Hoe toon je bij een sollicitatie aan dat je je medewerkers kunt ontwikkelen?

Stel, je solliciteert op de functie van projectleider. Van je wordt verwacht dat je een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de medewerkers uit je team. Deze organisatie is ervan overtuigd dat het bedrijf alleen kan groeien als de medewerkers dat ook doen. Daarom wordt er veel aandacht besteed aan opleidingen, cursussen, trainingen en persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP).

In je huidige functie als vestigingsmanager sta je bekend als een coachende leider. Je hebt persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel staan. Het opstellen en uitvoeren van een POP is bij jou niet enkel en alleen een plichtmatige handeling die van hogerhand is opgelegd. Iedere maand neem je met elk leidinggevende door of hij daadwerkelijk zijn leerdoelen behaalt. Dat je het goed doet, blijkt uit het feit dat bijna alle leidinggevenden die jij hebt begeleid, nu zelf vestigingsmanager zijn. En daar ben je best een beetje trots op.

Dit verwerk je kort in je sollicitatiebrief. Word je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, dan zorg je ervoor dat je een aantal voorbeelden volgens de STAR-methode paraat hebt.

Andere voorbeelden

Manager: Ik ben een groot voorstander van 'een leven lang leren'. En dat hoeft niet te betekenen dat je doorlopend een opleiding volgt. Van vrijwel elke activiteit op het werk kun je wat leren. Denk bijvoorbeeld aan het geven van feedback of het hanteren van een conflict. Ik creëer een klimaat waarin leren de normaalste zaak van de wereld is en waarin mensen de ruimte krijgen om fouten te maken. Ik vind het dan wel belangrijk dat mensen kunnen aangeven wat ze van hun fouten hebben geleerd.

P&O-adviseur: Sinds twee jaar bieden we onze verkoopmedewerkers die geen diploma hebben, de mogelijkheid om naast hun werk een mbo-diploma te halen. De motivatie van de medewerkers die hieraan deelnemen is enorm toegenomen, ook wordt er in de pauze volop gediscussieerd over de opdrachten die ze krijgen. Dat heeft al enkele goede ideeën opgeleverd voor de verbetering van de werkprocessen. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Voorbeelden van vragen over het ontwikkelen van medewerkers tijdens het sollicitatiegesprek:

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/medewerkers-ontwikkelen Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: