Managementvaardigheden
De verschillende vaardigheden waarover een bekwaam manager moet beschikken, zijn belangrijke soft skills in tal van functies waarin je leidinggevende taken hebt of leiderschap moet tonen:
- Leiderschap
Het vermogen om individuen of groepen te inspireren tot een gedeelde visie, en ze daarmee te leiden en beïnvloeden in de richting van een gemeenschappelijk doel. Je hanteert daarbij bewust een bepaalde leiderschapsstijl. - Leidinggeven
De belangrijkste taak van leiders is het beïnvloeden van anderen om plannen te realiseren. Soms gaat het om hun eigen plannen, soms om de plannen van een groep. Je kunt verschillende stijlen van leidinggeven hanteren: - Situationeel leidinggeven wil zeggen: je kiest je stijl bewust op basis van de taakvolwassenheid, bekwaamheid en motivatie van de medewerker. In de ene werksituatie geef je anders leiding dan in een andere. In dit model worden 4 stijlen onderscheiden:
- Sturend leidinggeven is een directieve leiderschapsstijl waarmee je medewerkers een duidelijke richting geeft. Als leidinggevende geef je glasheldere, gedetailleerde en specifieke instructies over wat de medewerkers moeten doen en hoe ze het werk moeten uitvoeren.
- Coachend leidinggeven is een leiderschapsstijl waarbij je fungeert als coach voor je teamleden. Het doel is om hen te helpen ontwikkelen en te motiveren om hun potentieel te benutten.
- Ondersteunend leidinggeven is een stijl van leidinggeven waarbij de focus ligt op het ondersteunen en empoweren van medewerkers. Het doel is dat teamleden zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen en groeien in zelfstandigheid.
- Delegerend leidinggeven is een leiderschapsstijl waarbij je taken en verantwoordelijkheden overdraagt aan medewerkers. Je vertrouwt op de kwaliteiten van het team door taken en verantwoordelijkheden te delegeren. Je stimuleert daarmee onafhankelijkheid en zelfsturing, gebaseerd op het vertrouwen in de vaardigheden en de motivatie van de medewerkers.
- Medewerkers ontwikkelen
Misschien wel de leukste taak als leidinggevende: het ontwikkelen van je medewerkers. Niet alleen zorg je voor een goed loopbaanbeleid en houd je loopbaangesprekken, je zorgt er ook voor dat ze zich ontwikkelen in de uitvoering van hun werk. Dat doe je bijvoorbeeld door het geven van feedback op hun functioneren. Niet als schoolmeester of als betweter, maar op een stimulerende en motiverende manier. - Project leiden
Elke organisatie heeft ze: projecten. Wat kun je met een project dat op een andere manier niet kan en wat moet je doen als je succesvol een project wilt leiden? - Draagvlak creëren
Als manager, maar ook als beleidsmedewerker, adviseur of projectleider, moet je ervoor zorgen dat de beslissingen die je van plan bent te nemen onderschreven worden door de organisatie. Dat wil zeggen dat de rest van de organisatie die beslissingen ook echt accepteert. Dat doe je door draagvlak te creëren. - Personeel werven en selecteren
Een medewerker vertrekt, maakt promotie of je project vereist toch meer mankracht dan je eerst dacht. Je zit met een vacature die vervuld moet worden. Hoe pak je dat aan? - Complimenten geven
Elke medewerker hoort graag dat zijn kwaliteiten, persoonlijke vaardigheden en resultaten worden gewaardeerd. Als manager doe je er goed aan je medewerkers af en toe een schouderklopje te geven. - Gespreksvaardigheden
Je maakt bewust gebruik van gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden om de regie te nemen, de lijn van het gesprek vast te houden, de agenda te bepalen en je gespreksdoelen te realiseren.
Online managementcursussen
Online cursussen voor (aankomende) managers op zustersite Leren.nl. Gratis en vrij toegankelijk.
- Introductiecursus management
Allerlei kwesties vragen de aandacht van de nieuwbakken manager: het bepalen van de koers, het motiveren van medewerkers en het structureren van werkprocessen. Deze cursus management gidst je door enkele praktische modellen en theorieën. - Plannen en organiseren
In deze cursus leer je waar je allemaal rekening mee moet houden als je goed wilt plannen en organiseren. We gaan ervan uit dat je kleine projecten onder je hoede hebt, die je relatief eenvoudig kunt coördineren. - Projectmanagement
Hoe zorg je ervoor dat een project een succes wordt? Dat leer je in deze cursus projectmanagement. We kijken naar de rol van de projectleider en naar de stijl van leidinggeven. En je krijgt tips om als in een projectteam al doende te leren en de samenwerking te bevorderen. - Verandermanagement
Deze cursus is bedoeld voor leidinggevenden die een verandering "even moeten doorvoeren". Hoe pak je zo’n verandertraject aan? Hoe zorg je ervoor dat een verandering het beoogde resultaat oplevert, ook op de langere termijn? - Besluiten nemen
Een manager moet doortastend kunnen optreden. Hij moet knopen durven doorhakken en besluitvaardig zijn. Maar, hoe neem je weloverwogen besluiten? In deze cursus Besluiten nemen leer je wat er allemaal komt kijken bij het besluitvormingsproces. - Delegeren
Delegeren is een lastige maar belangrijke managementvaardigheid. Als je investeert in delegeren krijg je zelf op langere termijn meer lucht. Bovendien werk je tegelijkertijd aan een beter functionerend en gemotiveerder team en bied je medewerkers de kans zich te ontwikkelen. - Medewerkers motiveren
Als manager is het motiveren van je medewerkers misschien wel je belangrijkste taak. Je instrumenten: de motivatieketen, het model van Maslow, MBTI, kernkwaliteiten en motiverende doelen. - Prikkelende managementstijlen
Als leidinggevende zit je soms met de handen in het haar. Op sommige medewerkers krijg je gewoon geen vat. In deze cursus leer je hoe je als leidinggevende ervoor kunt zorgen dat je medewerkers verder komen. Hoe prikkel je je medewerkers? En wanneer is het nodig om medewerkers te prikkelen? - Coaching
Coaching is een manier om talenten aan te boren en te ontwikkelen. Wat komt erbij kijken? Wat zijn de succesfactoren? In deze praktijkgerichte cursus over coaching vind je de antwoorden. - Teambuilding
Hoe smeed je een groep individuen tot een hecht team? Met een outdoortraining of een dag op de hei kom je er niet. Teambuilding is een manier van werken. Alleen door er dagelijks bewust mee bezig te zijn, breng je een team tot topprestaties. - Participatief leidinggeven
Participatief leidinggeven is een stijl van leidinggeven waarin de leidinggevende de medewerkers voortdurend uitnodigt om mee te denken, mee te praten en soms ook mee te beslissen.