Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Managementvaardigheden Personeel werven en selecteren Employer branding

Employer branding

Waar gewone branding gaat over producten of diensten, gaat employer branding over hoe je je als organisatie als een relevante, aantrekkelijke en onderscheidende werkgever profileert. Een sterk werkgeversmerk zorgt er niet alleen voor dat je getalenteerde medewerkers aantrekt, het zorgt er ook voor dat je goede werknemers vasthoudt.

Waarom is employer branding zo belangrijk?

Employer branding houdt concreet in dat een organisatie zich op een authentieke en onderscheidende wijze profileert. Hierdoor bereik je dat zowel nieuwe als huidige medewerkers jou leuker vinden dan alle andere organisaties waar ze ook zouden kunnen werken.

Sommige werkgevers denken dat employer branding alleen maar interessant is voor bedrijven die sterk moeten concurreren met andere bedrijven om de juiste mensen binnen te halen. Dat is onjuist; employer branding is voor vrijwel elk bedrijf interessant. Hoe beter je als organisatie namelijk in staat bent om te laten zien wat jou onderscheidt van andere bedrijven, hoe beter je de beste mensen uit de markt kunt halen en hoe minder groot het verloop is van zittende medewerkers. Een sterk employer brand zorgt ervoor dat medewerkers trots zijn dat ze werkzaam zijn voor je organisatie.

Employer branding draait dus niet om ronkende reclamecampagnes waarin je communiceert hoe fantastisch je als werkgever bent. Employer branding gaat verder dan een fraai logo en een ronkende website; het raakt de ziel van je organisatie.

Hoe zorg je voor een goede employer brand?

Employer branding is niet iets is wat je even in een paar dagen opzet.

Inspirerende voorbeelden:

Koninklijke Landmacht

Zappos

Apple

Google

Met de antwoorden op deze vragen maak je een begin met het opstellen van een middellange termijndoelstelling. Een traject dat zeker een aantal maanden tot een jaar in beslag kan nemen. Vervolgens moet je die waarden op een consistente en geloofwaardige manier uitdragen.

Hoe zet je een sterk employer brand neer?

  1. Bedrijfswebsite
  2. Vacatures op vacaturesites
  3. Advertenties 
  4. Nieuwsbrief
  5. Social media, zoals LinkedIn
  6. Open dag
  7. Persberichten
  8. Blogs/vlogs
  9. Video

Welke middelen je ook toepast, het belangrijkste is dat je de juiste doelgroep(en) bereikt en je boodschap consistent is en aansluit bij de werkelijkheid. Zorg in elk geval voor een goede recruitmentsite of werken-bij pagina. Daar moeten potentiële werknemers al jouw vacatures kunnen vinden en ook een positief gevoel krijgen bij het bedrijf.

Aanbevolen websites

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/personeel-werven/employer-branding Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren

Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken:
Carrièretijger