Commercieel

Als je succesvol wilt worden in het bedrijfsleven is een commerciële opleiding een goede basis. Commercieel zijn heeft natuurlijk alles te maken met verkopen en winst maken. In de commerciële opleidingen leer je de ontwikkelingen in de markt te analyseren. Zo kun je producten of diensten goed aan de man brengen met realistische doelstellingen. Aan de andere kant betekent commercieel zijn dat je ook rekening houdt met de kosten van je marketingplannen.

De hbo-opleiding Commerciële Economie leidt je op voor een baan in een dynamische marketingomgeving. Je krijgt onder andere kennis van productontwikkeling, marktwerking en informatietechnologie. Zo doe je bijvoorbeeld onderzoek naar de markt voor mp3-spelers of ontwikkel je samen met je medestudenten de nieuwe promotiecampagne van Ola.

Bij de opleiding International Business and Languages draait alles om economie en taal. Aan het einde van je studie beheers je drie vreemde talen en heb je een goede kennis van de (internationale) markt. Een semester (vijf maanden) stage lopen of studeren in het buitenland is verplicht bij IBL, behalve bij de deeltijd en duale variant. Verder kom je via vakken als cross cultural management en internationaal recht precies te weten hoe het bedrijfsleven over de grens eruit ziet en hoe je met andere wetten en bedrijfsculturen om moet gaan.

In de hbo-opleiding Marketing Management staan marketing en marketinggerelateerde onderwerpen centraal: je leert niet alleen marktonderzoeken opzetten en uitvoeren, maar ook de bedrijfsvoering van organisaties te doorzien. Er is ook nog een internationale studie Marketing Management. Voor als je als marktonderzoeker of marketing manager bij een internationaal bedrijf of in het buitenland aan de slag wilt.

International Business and Management Studies (IBMS) stoomt je klaar voor een leidinggevende functie binnen het internationale bedrijfsleven. Belangrijk verschil met bijvoorbeeld de hbo-studie International Business and Languages is dat de voertaal gedurende de gehele opleiding Engels is. Bovendien komen je medestudenten en docenten overal vandaan (Azië, Afrika, Zuid-Amerika, VS), waardoor je al vanaf het eerste jaar in een internationale omgeving studeert. Daarnaast krijg je een internationaal gericht vakkenpakket en leer je alles over andere (bedrijfs)culturen en wetten over de grens.

Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is een vereniging van, voor en door marketeers. Het NIMA stimuleert, ontwikkelt en professionaliseert marketeers die werken in het vakgebied marketing. NIMA is vooral bekend van de examinering van marketeers op gebieden als marketing, communicatie en sales. Het NIMA-diploma is de standaard opleiding die verwacht wordt als je als marketeer wilt werken. Je kunt de verschillende opleidingen volgen via een groot aantal hogescholen en particuliere opleidingsinstituten.

Een eigen zaak beginnen met een degelijke basis? Of neem je liever op termijn de zaak van een ander over? De opleiding Small business & Retail management biedt een goede basis voor een toekomst als zelfstandig ondernemer.

De hbo-opleiding Vastgoed en Makelaardij is een brede financieel-economische studie die zich richt op de vastgoedwereld. Je wordt opgeleid tot 'vastgoedmanager' (de studie wordt ook wel vastgoedmanagement genoemd).

Sport is big business. Het is een branche waar veel geld in om gaat. Goede sporters worden voor enorme bedragen gekocht en ook hun salarissen zijn torenhoog. Sponsors, financiers, publiek, reclamemakers moeten naar binnen worden gehaald om al deze kosten, naast de exploitatiekosten, dekkend te krijgen. De hbo-opleiding Commerciële Sporteconomie bereidt je voor op een baan in deze zakelijke sportwereld.

Meewerken aan het externe communicatiebeleid van Amnesty International, onderhandelen over een nieuw exportproduct met zakenpartners in Portugal of stukken voorbereiden voor een Europarlementariër: zomaar een greep uit de uitdagingen voor afgestudeerden van de hbo-opleiding European Studies, voorheen bekend onder de naam Hogere Europese Beroepen Opleiding (HEBO). De opleiding leidt je op voor een internationale functie in het bedrijfsleven of bij de overheid. Zoals de naam al doet vermoeden staat Europa centraal tijdens je studie. Je krijgt te maken met vakken als economie, recht, geschiedenis en communicatie. Daarnaast leer je drie vreemde talen.

Van fruit uit een flesje tot groene mayonaise, in de hbo-opleiding Food & Business draait alles om de marketing van voedingsmiddelen, het ontwikkelen van nieuwe producten en het verkopen daarvan. Voeding en commerciële economie staan in deze opleiding centraal. In vier jaar leer je alles over de samenstelling, bereiding en conservering van levensmiddelen, de menselijke stofwisseling en kwaliteitszorg. Daarnaast verdiep je je in de commerciële kant van producten: productontwikkeling, marketing, reclame en in- en verkoop. Aan het einde van de opleiding weet je alles van food én van marketing.

De hbo-opleiding Modemanagement leidt je op voor een commerciële functie in de (inter)nationale modebranche. Je kunt je specialiseren in vier richtingen: kleding, schoenen, sportmode en woonmode. Tijdens de opleiding volg je vakken op het gebied van mode, financiën, communicatie, product- en branchekennis, management en marketing. Je doet veel projecten en volgt trainingen.

De hbo-opleiding Trade Management Asia (TMA) leidt je op voor functies in de internationale handel, vooral gericht op Azië en dan met name de landen China, Indonesië, Japan en India. In deze opleiding worden economie, talenkennis en cultuur met elkaar verbonden in een Aziatische context. Naast alle ins en outs over het zakendoen met Aziatische landen, leer je ook een Aziatische taal, zoals Hindi, Japans of Mandarijn. Tijdens de opleiding doe je ook ervaring in het buitenland op. Je kunt deze opleiding alleen aan Hogeschool Rotterdam volgen.

Ben jij een echte autofreak? Ben je ook nog eens commercieel ingesteld en heb je leidinggevende ambities? De Hogere Managementopleiding voor de Mobiliteitsbranche stoomt je in drieënhalf jaar klaar voor commerciële en leidinggevende functies in de automotivebranche. Naast kennis van management, economie, marketing en communicatie, leer je ook hoe een auto technisch in elkaar steekt. Je kunt deze particuliere hbo-opleiding alleen aan Hogeschool IVA te Driebergen volgen.

De opleiding Sportkunde - leerroute Sport, Management en Ondernemen (SM&O) leidt je op voor management- en beleidsfuncties in de sportwereld. Je doet theoretische en praktische kennis op van sport, maar ook van marketing, financiën, beleid en organisatie. Je kunt de opleiding alleen aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) volgen.

Fashion & Textile Technologies is de overkoepelende naam - ook wel ‘stamopleiding’ - van een verzameling studieroutes die je klaarstomen voor verschillende functies in de (internationale) modebranche. Het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) van Hogeschool van Amsterdam heeft drie richtingen: Fashion & Design, Fashion & Management en Fashion & Branding. Saxion kent de studieroutes Technische Commerciële Textielkunde en de Engelstalige variant ervan: Textile Egineering Management.

Van mkb tot multinational; in elke organisatie speelt innovatie een rol. Ontwikkelingen en trends volgen elkaar in rap tempo. Als organisatie moet je hierin mee om de concurrentie voor te blijven. De hbo-opleiding Business Innovation leidt je op voor een innovatieve functie in het bedrijfsleven. Je leert trends en ontwikkelingen te herkennen en vertalen naar nieuwe producten of diensten en succesvolle business te creëren. Je kunt deze opleiding alleen aan Hogeschool Avans in Den Bosch volgen. Hogeschool InHolland biedt de Engelstalige opleiding International Business Innovation Studies (IBIS) aan.

Je bent hier: Home Opleiding Studies in Economie en management Commercieel