Hbo-opleiding Modemanagement
De hbo-opleiding Modemanagement leidt je op voor een commerciële functie in de (inter)nationale modebranche. Mode is hierbij een breed begrip. Niet alleen kleding valt hieronder, maar ook schoenen, sport en interieurstyling. Tijdens de opleiding volg je vakken op het gebied van mode, financiën, communicatie, product- en branchekennis, management en marketing. Je doet veel projecten en volgt trainingen. Modemanagement kun je maar aan één hogeschool studeren, namelijk TMO Fashion Business School in Doorn.
Wat kun je ermee worden?
Na het afronden van de hbo-opleiding Modemanagement mag je de titel Bachelor of Business Administration in Fashion voeren. Je kunt dan zowel in de detailhandel als in de tussenhandel aan de slag in functies als:
- Filiaalmanager
- Bedrijfsleider
- Verkoopmanager
- Productmanager
- Inkoper
- Commercieel manager
- (E-)marketing manager
Je kunt er ook voor kiezen om als zelfstandige aan de slag te gaan.
Wat is het carrièreperspectief?
De hbo-opleiding Modemanagement geeft je een goede basis als je een leidinggevende functie in de modebranche ambieert. Na je afstuderen zul je waarschijnlijk eerst als assistent/junior aan de slag gaan. Na een aantal jaren werkervaring groei je door naar een zwaardere leidinggevende functie.
Wat is je kans op een baan?
Als je de studie Modemanagement hebt afgerond, zijn je kansen op een baan goed. De opleiding staat goed aangeschreven bij het bedrijfsleven. Eén op de drie studenten vindt al tijdens de stage een baan in de modebranche.
Wat zijn de belangrijkste competenties?
De belangrijkste competenties die je tijdens de opleiding leert ontwikkelen zijn:
Commercieel inzicht. Je moet verkoopkansen herkennen en ze ook kunnen omzetten in echte successen.
Doorzettingsvermogen en initiatief. Wanneer het even tegenzit moet je in staat zijn je aan te passen. Niet stoppen, maar doorgaan en nieuwe oplossingen zoeken.
Plannen en organiseren. Je moet je tijd kunnen indelen en de juiste dingen op het juiste moment doen. Wanneer je mogelijk een grote klant aan de haak hebt geslagen, moet je in staat zijn de juiste prioriteiten te stellen.
Communiceren. In de modebranche heb je veel met anderen te maken, niet alleen binnen je bedrijf, maar ook daarbuiten. Denk aan de collega’s met wie je de verkoopstrategie van een product bepaalt, en aan leveranciers, dealers en afnemers aan wie je een product probeert te verkopen. Elke doelgroep moet op een andere manier benaderd worden en dat vraagt om goede communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling en zowel in het Nederlands als in het Engels en Duits.
Flexibiliteit en stressbestendigheid. In je toekomstige werk moet je heel veel taken tegelijk aankunnen. Bovendien moet je je (verkoop)doelen halen en ben je druk in de weer met het scherp in de gaten houden van de concurrentie en marktontwikkelingen. Dit soort werkzaamheden gaat gewoonlijk gepaard met een aanzienlijke portie stress.
Samenwerken. Je vermogen om samen te werken is belangrijk voor je latere rol als leidinggevende, dus hoe je je gedraagt tegenover je collega's en zakenrelaties. In diverse projecten leer je daarom leiding te geven, samen te werken en op anderen te vertrouwen.
Hoe lang duurt de opleiding?
Je kunt de opleiding alleen in voltijd volgen. De studie duurt 3,5 jaar.
Wat doe je tijdens de opleiding?
De opleiding is opgedeeld in zeven semesters. Een semester duurt een half jaar. De semesters een tot en met vijf bestaan ieder uit twee blokken. Elk blok is weer opgesplitst in een lesperiode van vijf weken, een projectperiode van twee weken en een toetsperiode van een of twee weken.
- Semester 1 en 2 vormen samen de propedeuse. Tijdens de propedeuse oriënteer je je op je studie en op je toekomstige beroep.
- Semester 3, 4 en 5 vormen de hoofdfase. De nadruk ligt dan op het ontwikkelen van vaardigheden binnen de vakgebieden van de opleiding. Je doet meer projecten, zodat je stap voor stap wordt klaargestoomd voor het laatste jaar van de opleiding.
- Na de hoofdfase volgt in semester 6 de praktijkfase. Je voert dan een onderzoek uit in de branche. In het zevende semester loop je stage.
Tijdens de opleiding krijg je een breed vakkenpakket, waarin alle modebranches (kleding, schoenen, sport en wonen) en veel verschillende aspecten van management (financiën, marketing, informatica, psychologie, vreemde talen) aan bod komen. Tijdens de projectweken breng je de opgedane theorie in praktijk. Dit gebeurt op verschillende manieren. Je bezoekt bijvoorbeeld belangrijke buitenlandse steden zoals Parijs, Londen, Berlijn of Antwerpen om te zien hoe het er daar aan toe gaat. Je analyseert er trends en koopt fictief goederen in. Verder bezoek je binnen- en buitenlandse winkelcentra en verschillende bedrijven. Om de praktijk realistisch te kunnen nabootsen zijn er speciaal ingerichte trainingsruimtes, bijvoorbeeld voor de vakken visual merchandising en verkopen. Ook zijn er assortimentslokalen met uitgebreide collecties en is er een laboratorium.
Hoe zwaar is het?
Je doet een volledige hbo-opleiding in 3,5 jaar en dat maakt Modemanagement een vrij pittige studie. Je hebt bijvoorbeeld minder vakantie – de zomervakantie duurt vier weken – en je zult in bepaalde semesters een tandje moeten bijzetten. Maar om je aan de hoge studielast te laten wennen, is de opleiding zo opgebouwd dat in het eerste jaar de studielast nog niet zo hoog is. Na de propedeuse wordt de studielast steeds een beetje zwaarder.
Daar staat tegenover dat de opleiding erg praktijkgericht is. Daarnaast is er door de kleinschaligheid van de opleiding (er studeren ongeveer 350 studenten) veel persoonlijke begeleiding.
Welke toelatingseisen zijn er?
Je wordt tot de opleiding toegelaten als je een van de volgende diploma’s hebt:
Havo: elk profiel
Vwo: elk profiel
Mbo: niveau 4
Hogescholen kunnen afwijkende of aanvullende eisen stellen. Informeer bij de hogeschool van je keuze dus goed naar de toelatingsvoorwaarden.
Ben je 21 jaar of ouder en voldoe je niet aan de toelatingseisen, dan bestaat de mogelijkheid een 21+-toelatingsonderzoek te doen. Als je daarvoor slaagt, kun je alsnog tot de opleiding worden toegelaten. Toelating vindt plaats op volgorde van aanmelding.
Hoe weet je of de opleiding bij je past?
- Heb je gevoel voor mode, kleding en trends?
- Spreekt de combinatie van mode en management je aan?
- Heb je een commerciële instelling?
- Heb je een zakelijk inzicht?
- Kun je goed organiseren?
- Kun je goed communiceren?
- Kun je snel van het ene naar het andere onderwerp omschakelen?
- Heb je een goed probleemoplossend vermogen?
Als je veel van deze vragen met 'ja' kunt beantwoorden, dan is de hbo-opleiding Modemanagement waarschijnlijk iets voor jou.
Wat is het profiel van de studenten?
De studenten die de opleiding Modemanagement volgen hebben ‘iets’ met mode, zijn ambitieus en commercieel ingesteld. Veel studenten willen uiteindelijk voor zichzelf beginnen.
Welke hbo-opleidingen lijken erop?
- Allround Styling
- Fashion & Textile Technologies
- Lerarenopleiding Textiele Werkvormen
Aanbevolen website
Op de website van TMO vind je meer informatie over de hbo-opleiding Modemanagement.
Auteur: Marieke van Oosterhout