Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Communiceren Mondeling communiceren Gespreksmodellen TED-talk

TED-talk

Steeds meer universiteiten, hogescholen en organisaties organiseren TEDx-bijeenkomsten. Evenementen waarbij sprekers de kans krijgen om ‘de presentatie van hun leven’ te geven over hun expertisegebied, een bepaald project of iets waarvan zij vinden dat het een idee is dat verspreid moet worden. Een TED-talk is geen gewone, saaie presentatie, maar een sprankelend en inspirerend betoog.

Wat is TED?

TED staat voor Technologie, Entertainment, Design. De eerste TED-conferentie vond in 1985 in Californië plaats en bracht mensen uit de wereld van technologie, entertainment en design samen om informatie en inzichten te delen. Inmiddels is de conferentie van een vierdaags evenement uitgegroeid tot een happening die twee keer per jaar plaatsvindt en een week lang duurt. De grote man achter TED is Chris Anderson. Hij nam in 2002 het concept over van oprichter Richard Wurman.

Tijdens de TED-conferentie krijgen sprekers de kans om in maximaal achttien minuten op een zo toegankelijk mogelijke manier een presentatie te geven over iets dat hen na aan het hart ligt. Het motto van TED luidt niet voor niets: 'Ideas worth spreading'. Sprekers komen niet meer alleen uit de wereld van technologie, entertainment en design, maar uit allerlei verschillende richtingen. De presentaties worden afgewisseld met optredens van muzikanten, dansers en comedians. De opnames die van de voordrachten worden gemaakt zijn gratis online te bekijken. Deze filmpjes worden door miljoenen mensen over de hele wereld bekeken.

Andere TED-bijeenkomsten

Naast de TED-conferenties zijn er nog andere TED-bijeenkomsten, zoals TEDGlobal, TEDWomen, TEDYouth en TEDx. De laatste is de eendaagse variant op de grote conferentie in Amerika en is meer lokaal georganiseerd. In 2009 vond de eerste TEDx in Nederland plaats; in Amsterdam om precies te zijn. Inmiddels hebben verschillende plaatsen in Nederland hun eigen TEDx-evenement en dit geldt ook voor universiteiten, hogescholen en bedrijven. Wie een TEDx wil organiseren moet zich aan strikte regels van de TED-organisatie houden.

Wat is een TED-talk?

Een TED-talk is dus geen gewone presentatie. Waarin is een TED-talk dan anders en waarmee moet je rekening houden als je er een gaat geven? Een presentatie is 'TEDwaardig' als je de onderstaande vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden:

Kun je deze vragen met een ‘ja’ beantwoorden, dan ben je er nog niet. Als je een TED-talk geeft, moet je je aan een aantal TED-geboden houden:

  1. Droom groot
  2. Laat de echte ‘jij’ zien; wees open en authentiek
  3. Maak het moeilijke makkelijk
  4. Raak de emoties van je publiek
  5. Pronk niet met je ego
  6. Verkoop niet
  7. Voel je vrij om feedback te geven op andere sprekers
  8. Houd je aan de tijd
  9. Oefen je presentatie

Hoe maak je een TED-talk?

Als je niet bekend bent met TED is het verstandig om eerst te beginnen met het bekijken van een aantal TED-talks. Op TED.com vind je er ruim duizend, waaronder de zeer populaire talk van Ken Robinson over de noodzaak van creativiteit in het onderwijs en die van Brene Brown over de kracht van kwetsbaarheid. Ook is er een TED-Talk van June Cohen, uitvoerend producent bij TED waarin zij uitlegt wat een TED-talk geweldig maakt.

In de voorbereiding ga je brainstormen over je idee. Zorg ervoor dat het idee dat je wilt overbrengen nieuw is of bekijk bekende zaken vanuit een nieuwe invalshoek. Vragen die van belang zijn:

Het is belangrijk dat je tijdens je presentatie emotioneel contact maakt met je publiek en dit doe je door zowel hun linker- als hun rechterhersenhelft aan te spreken. De linkerhersenhelft – die van de ratio - prikkel je door argumenten. De rechterhersenhelft is die van de emoties en die prikkel je door verhalen te vertellen. Vragen die van belang zijn:

Met de antwoorden op deze vragen, heb je de bouwstenen voor je verhaal en kun je daadwerkelijk gaan bouwen aan een goedlopend betoog. Houd hierbij de volgende zaken in de gaten:

Heb je je verhaal klaar, dan is het zaak om te oefenen. Zo kom je erachter of je verhaal binnen de 18 minuten past, of het goed is opgebouwd en of je zinnen anders moet formuleren. Oefen een aantal keer voor een publiek en laat hen feedback geven. Hoe vaak moet je dan oefenen? Hierover zijn de meningen verdeeld. De ene spreker zweert erbij dat een aantal keren de tekst doornemen voldoende is, de ander oefent net zolang totdat hij zijn verhaal van buiten kent. Wat belangrijk is, is dat je doet wat prettig en goed is voor jou en wat jou zelfvertrouwen geeft op het moment dat je op dat podium staat. Het geeft niet als je de tekst van buiten kent en doet alsof je hem zo uit je mouw schudt. Van belang is dat je contact maakt met je publiek en dat doe je niet wanneer je te veel bezig bent met na te denken wat het volgende onderwerp in je presentatie ook alweer is. Je zult hoe dan ook het verhaal helder in je hoofd moeten hebben om het met passie aan je publiek over te kunnen brengen en binnen de 18 minuten te kunnen blijven. Alleen dan maak je contact met je publiek en staan ze open voor je boodschap en dat is uiteindelijk wat je wilt bereiken.

Aanbevolen websites

Auteur: Marieke van Oosterhout

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/communiceren/mondeling/modellen/ted-talk Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: