Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Managementvaardigheden Complimenten geven

Complimenten geven

Als manager doe je er goed aan je medewerkers af en toe een schouderklopje te geven. Elke medewerker hoort graag dat zijn kwaliteiten, persoonlijke vaardigheden en resultaten worden gewaardeerd. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers die regelmatig positieve feedback ontvangen gemotiveerder zijn om hun werk steeds beter te doen. Toch zijn leidinggevenden doorgaans niet zo scheutig met complimentjes. En dat is jammer, want regelmatig een aai over de bol bij een goede prestatie werkt veel productiever dan een uitbrander wanneer iets fout gaat. Bovendien zorgt het voor meer rust binnen de organisatie, want gebrek aan waardering is een van de grootste oorzaken van ziekte en voortijdig vertrek van medewerkers.

Waarom vinden mensen waardering belangrijk?

Mensen zijn sociale wezens. We hebben allemaal de behoefte om erbij te horen en door anderen gezien, begrepen en erkend te worden. Ook vinden we het belangrijk om te weten dat wat we doen zinvol is. Een compliment voorziet in deze behoeften. Met een compliment uit je je waardering voor een persoonlijke eigenschap, prestatie, inspanning of idee van je medewerker. Sommige medewerkers hebben die waardering meer nodig dan anderen. Medewerkers die weinig zelfvertrouwen hebben of faalangstig zijn bijvoorbeeld, maar ook een pas afgestudeerde die aan zijn eerste baan begint kan meer behoefte aan bevestiging hebben. Maar onzeker of niet; elke werknemer vindt een pluim op zijn tijd prettig, dus ook medewerkers van wie het normaal is dat zij continu op hoog niveau presteren en kwalitatief hoogstaand werk afleveren. Dikwijls worden juist deze mensen over het hoofd gezien, want het is zó normaal geworden dat zij dit doen.

Wat het belang en effect van op zijn tijd een schouderklopje?

Sommige managers sparen hun complimenten op tot het jaarlijkse functioneringsgesprek, want - zo redeneren ze - van te veel complimenten worden mensen zelfvoldaan en lui en dat komt de kwaliteit van het werk niet ten goede. Zonde, want positieve feedback geven heeft veel positieve effecten. Zo ontdekte de Amerikaanse psycholoog Skinner dat gedrag dat wordt beloond herhaald wordt. Als je veel aandacht geeft aan de dingen die goed gaan en aan de successen die jij of je medewerkers (willen) halen, dan zul je merken dat je steeds meer dingen ziet die goed gaan. Op die manier motiveer je je werknemers tot steeds betere werkprestaties. Je stelt je namelijk open voor het goede en medewerkers die zich geprezen voelen durven gemakkelijker hun mening te geven, over hun gevoelens te praten en meer van zichzelf te laten zien. Erkenning en positieve waardering zorgen niet alleen voor meer werkplezier, maar ook voor meer collegialiteit en minder rivaliteit onder medewerkers. Het verbetert hun gezondheid en leidt tot minder ziekteverzuim en verloop. En doorgaans werkt het zo dat als je de onderlinge verhoudingen verbeteren, dit de kwaliteit van het eigenlijke werk ook ten goede komt. De neuzen staan namelijk dezelfde kant op, waardoor er vaak een stuk efficiënter en effectiever gewerkt wordt. 

Hoe geef je een compliment?

Veel mensen zullen deze pluimen beschouwen als complimenten, maar goed bekeken zijn ze dit niet echt. Een goed compliment is:

Bij het uiten van waardering gaat het niet alleen om wát je zegt, maar ook om hoe je het zegt. Een goed compliment is oprecht en gemeend en je neemt er even de tijd voor. Houd de volgende zaken in gedachten als je een compliment geeft:

Hoe maak je van complimenten geven een tweede natuur?

Af en toe een beetje positieve aandacht geven is beter dan helemaal niets, maar je kunt er ook je tweede natuur van maken. Pluimen geven wordt dan niet enkel een handeling die je alleen tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken uitdeelt, maar een onderdeel van je karakter. Je verandert dan in een complimenteuze persoonlijkheid die de goede eigenschappen van anderen gemakkelijk herkent en die steeds op een bijzondere manier weet te waarderen. Een manager die op een dergelijke manier leiding geeft, zal aardiger gevonden worden en meer gedaan krijgen van zijn medewerkers. Mensen lopen namelijk harder voor iemand die ze graag mogen - lees: iemand die oog heeft voor hun kwaliteiten -  dan iemand die alleen maar negatieve feedback geeft. 

Aanbevolen boeken

Auteur: Marieke van Oosterhout

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/compliment Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: