Personeel werven en selecteren

Een medewerker vertrekt, maakt promotie of je project vereist toch meer mankracht dan je eerst dacht. Je zit met een vacature die vervuld moet worden. Hoe pak je dat aan?

Waar gewone branding gaat over producten of diensten, gaat employer branding over hoe je je als organisatie als een relevante, aantrekkelijke en onderscheidende werkgever profileert. Een sterk werkgeversmerk zorgt er niet alleen voor dat je getalenteerde medewerkers aantrekt, het zorgt er ook voor dat je goede werknemers vasthoudt.

Een succesvolle zoektocht naar de juiste kandidaat voor een vacature begint met een zorgvuldig opgesteld functieprofiel. In een functieprofiel beschrijf je de inhoud van de functie en geef je de gewenste kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten van de nieuwe medewerker aan.

In een krappe arbeidsmarkt zul je een pakkende personeelsadvertentie moeten schrijven, om de werkzoekende zo ver te krijgen dat hij solliciteert.

Het plaatsen van een personeelsadvertentie in de krant is wellicht de meest voor de hand liggende manier om je vacature kenbaar te maken, maar er zijn nog tal van andere mogelijkheden.

Nadat de vacature wereldkundig is gemaakt, kun je algauw de eerste sollicitatiebrieven verwachten. Het is verstandig om nog even te wachten met het lezen van de brieven tot na het verstrijken van de responstijd.  

Tijdens een sollicitatiegesprek probeer je er achter te komen of de sollicitant de juiste kandidaat is voor de functie. Een sollicitatiegesprek geeft niet alleen jou, maar ook de sollicitant de kans om elkaar beter te leren kennen. En net zoals jij van een sollicitant verwacht dat hij zich goed voorbereidt op het gesprek, mag hij dat ook van jou verwachten.

Als organisatie ben je wettelijk gezien niet verplicht om een goed introductiebeleid te voeren, maar het is wel raadzaam. De eerste honderd dagen bij een nieuwe werkgever bepalen of iemand een band met de organisatie krijgt of toch vertrekt. Het is aan jou om dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen en te voorkomen dat je een nieuwe werving- en selectieprocedure kunt starten.

In een exitgesprek - ook wel exitinterview – sta je stil bij het aanstaande vertrek van je werknemer. Het geeft je de mogelijkheid om waardevolle feedback te verzamelen, ongewenst (hoog) verloop in de nabije toekomst te voorkomen en om op een prettige manier uit elkaar te gaan, want wellicht zie je elkaar ooit weer eens terug.

Je bent hier: Home Functioneren Managementvaardigheden Personeel werven en selecteren