Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Professionele vaardigheden

Professionele vaardigheden

Adviseren wil zeggen: iets in een organisatie proberen te veranderen of verbeteren, zonder dat je over directe macht of middelen beschikt.

Soms komt er een brei aan gegevens aan je voorbij waarop jij je mening moet baseren. Eerst moet je de hoofd- en bijzaken van elkaar kunnen scheiden en vervolgens moet je je conclusie trekken. Je opdrachtgever of je collega's willen graag weten met welke argumenten jij tot je standpunt bent gekomen. Alleen rustig en rationeel denken kan je redden.

Je hebt een probleem en weet niet wat te doen. Welke optie is nu eigenlijk de beste? Je twijfelt... Moet je actie ondernemen of je besluit nog even uitstellen? Voor je een besluit neemt is het belangrijk dat je goed nadenkt over het probleem. Vier stappen zijn van groot belang: 1.Het probleem definiëren, 2. Informatie verzamelen, 3. Oordeel vormen en 4. concluderen.

Een opgeruimd bureau, de deadlines gehaald, de planning voor volgende week in orde, alle stukken goed terug te vinden in het archief: dat typeert de efficiënte mens. Hoe word je zo?

Als echte carrièretijger kun jij natuurlijk flink doorhalen op je werk. Deadlines en doelen moeten tenslotte gehaald worden. Maar als echte carrièretijger weet je ook dat het lichaam en de geest, net als bijvoorbeeld je auto, zorgvuldig behandeld moeten worden. Kunnen omgaan met werkdruk, stressoren herkennen en stress hanteren zijn dus belangrijk voor de echte carrièretijger. Kun je dit heel goed, wordt wel gezegd dat je snel kunt schakelen.

De toekomst gebeurt niet zomaar, die máák je. Daar heb je visie voor nodig. Sommigen hebben het, anderen hebben het niet. Visionaire leiders hebben het in ieder geval wel. Ontwikkel zelf een visie voor de organisatie, de afdeling en voor je eigen toekomst!

In sommige beroepen is het belangrijk dat je afstand bewaart ten opzichte van cliënten of materie. Als je je het leed en de problemen van je cliënten te veel aantrekt, wordt het werk erg zwaar. Je neemt de dingen die je meemaakt mee naar huis, waardoor je je niet goed meer kunt ontspannen. De kunst is empathie op te brengen, maar daarin je grenzen te bewaken en een zekere afstand te bewaren.

In sommige beroepen moet je een vakkundig oordeel over iemand kunnen vellen. Dat doe je door die persoon te observeren. Mensen die dat beroepshalve moeten kunnen, zijn bijvoorbeeld verpleegkundigen, medewerkers van kinderdagverblijven, maatschappelijk werkers, sociaal-pedagogisch hulpverleners, leraren, psychologen en trainers. Maar ook selecteurs die sollicitanten beoordelen, tijdens een sollicitatiegesprek of een assessment, moeten goed kunnen observeren.

Mensen houden niet zo van veranderingen. Ze doen er soms alle moeite voor om bij hun oorspronkelijke standpunt te blijven en de dingen bij het oude te laten. Dat gesputter is niet altijd onterecht. Misschien is jouw idee gewoon een slecht idee. Vaker nog hebben mensen niet zozeer weerstand tegen jouw idee, maar voelen ze zich overvallen. In welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je ermee om?

In vacatureteksten staat bij de functie-eisen nogal eens dat je over 'organisatiesensitiviteit' moet beschikken. Wat is dat precies en hoe ontwikkel je die competentie?

In sommige banen is het belangrijk dat je voortdurend bezig bent met vernieuwingen. Als sales manager of productmanager kun je je bijvoorbeeld niet veroorloven om achterover te leunen en alles bij het oude te laten. Het bedrijf waar je voor werkt kan de concurrentie alleen voorblijven als het steeds weer met het nieuwste van het nieuwste komt. Daar kun jij een belangrijke rol in spelen.

De wereld is vol problemen die om een oplossing vragen. Dat geldt ook voor werkomgevingen. Het is dus ook niet verwonderlijk dat in veel vacatures wordt gevraagd om mensen die over een goed probleemoplossend vermogen beschikken of oplossingsgericht zijn. Maar wat houden deze kreten precies in?

In een organisatie speelt macht altijd een rol. De directie heeft macht; een manager heeft macht. Maar een gewone werknemer, heeft die eigenlijk macht? Als hij die niet heeft, kan hij die dan toch verkrijgen?

Als je je focus scherp weet te houden, blijken belemmerende gedachten, twijfels of daadwerkelijke obstakels overkomelijk te zijn. Je vergroot daardoor je kans op succes. Wat is focus en hoe zet je hem in?

In vacatureteksten voor praktische beroepen komt vaak de term 'organisatietalent' voor. Wat moet je kunnen om over jezelf te zeggen dat je over organisatietalent beschikt? Oftewel, wat moet je kunnen om een ware 'regelneef' te zijn?

Helikopterview - ook wel helikopterblik - wil zeggen dat je in een werksituatie overzicht houdt over het geheel en de details van een vraagstuk, gegevens of project. Je ‘hangt’ als het ware boven een bepaalde situatie en bepaalt van daaruit de lijnen of vervolgstappen.

Coachen houdt in dat je een medewerker, collega of team - coachee of coachees - helpt werkgerelateerde doelen te verwezenlijken en zich verder helpt te ontwikkelen. Als coach help je de ander leren. Niet door te onderwijzen, maar door te inspireren en te ondersteunen. Hierdoor ben je in staat het zelfreflecterende en zelfsturende vermogen van de coachee(s) optimaal te stimuleren.

Nelson Mandela had het als geen ander. Hij straalde ‘iets’ uit en gaf anderen een prettig gevoel waardoor ze als vanzelf de wens hadden om bij hem in de buurt te zijn. Wie de x-factor heeft, krijgt makkelijker en sneller dingen gedaan. Het vergroot je persoonlijke effectiviteit. En het mooie is: charisma is niet aangeboren. Het is een vaardigheid en iedereen kan het onder de knie krijgen.

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-vaardigheden Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: