Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Beroep Economie en management Beleid/ondersteunend Loopbaanadviseur

Loopbaanadviseur/ beroeps- en studiekeuzeadviseur

Een loopbaanadviseur helpt mensen die twijfelen over hun loopbaan een antwoord te bedenken op drie vragen:

Wie komen er bij een loopbaanadviseur?

Een aantal voorbeelden van mensen die door een loopbaanadviseur geholpen kunnen worden:

Voor deze zes verschillende klanten zullen loopbaanadviseurs heel verschillende taken uitvoeren:

1. In gesprekken de vraag van de cliënt analyseren

Als adviseur hoef je niet altijd binnen te blijven zitten. Susanne Biemans, ervaren adviseur, gaat vaak met cliënten wandelen in de natuur om de gesprekken makkelijker te laten lopen.

"Als je naast elkaar loopt, kan de cliënt zich beter op zichzelf concentreren. Hij kijkt letterlijk niet naar jou, waardoor hij ruimte heeft om naar zichzelf te kijken. Sowieso is iemand meer ontspannen als hij tegelijk in beweging is en ook komen er betere ideeën naar boven."

Mensen komen bij een adviseur met een vraag, die meestal lijkt op één van de drie vragen "wie ben ik?", "wat kan ik?" en "wat wil ik?". Het eerste wat de adviseur doet, is doorvragen bij de cliënt wat nu precies zijn vraag of probleem is en in welke richting het antwoord of de oplossing kan liggen.

De adviseur bespreekt met Theo bijvoorbeeld hoe hij in het verleden heeft gefunctioneerd, waar hij van genoot tijdens maar ook buiten zijn werk, hoe hij tot nu toe zijn keuzes heeft gemaakt. Met Rob kijkt hij ook naar zijn studiegedrag en welke knelpunten hij tijdens de opleiding ervaart. Welke opdrachten vond Rob wél leuk? Met Rianne werkt de adviseur eerst aan verwerking van het ontslag, voordat ze met outplacement kan beginnen.

Zo helpt de adviseur een cliënt te bedenken wat hij wil. Meestal laat de adviseur zijn cliënt ook een beroeps- of studiekeuzetest invullen.

2. Mogelijkheden onderzoeken

Als een cliënt weet wat hij ongeveer wil, onderzoekt hij samen met de adviseur of hij zijn doel ook kan bereiken. De adviseur kijkt naar de competenties en naar de fysieke mogelijkheden. Jessica wil misschien de verpleging in, maar omdat ze vanwege rugklachten thuis zit, zal de adviseur dan zoeken naar een beroep die de leuke kanten van de verpleging heeft, maar lichamelijk niet zo zwaar is. Zo helpt een adviseur haar naar de ideale baan.

3. Rapporteren en advies geven

Een adviseur probeert de cliënt zoveel mogelijk zelf het antwoord te laten vinden, maar tegen het eind van het traject moet er een advies komen. De adviseur schrijft een rapport met de belangrijkste conclusies uit alle gesprekken. De studiekeuzeadviseur van de hogeschool van Rob ontvangt bijvoorbeeld ook een kopie van dat rapport.

4. Trainingen geven

Naast individuele gesprekken kunnen adviseurs ook cliënten in groepjes bij elkaar brengen en hen bijvoorbeeld een training geven in het verkennen van de arbeidsmarkt of het schrijven van een sollicitatiebrief.

Daarnaast heeft een adviseur algemene taken:

5. Acquisitie en intakes houden

Of je nu als zelfstandig adviseur werkt of in dienst bent bij een bedrijf, je zet je in om nieuwe klanten te werven. Je doet aan pr en promotie om je dienst te verkopen. Je gaat in je nette pak naar bedrijven die bijvoorbeeld aan het reorganiseren zijn en een hele groep medewerkers een outplacement willen aanbieden.

6. Jezelf blijven ontwikkelen

Als adviseur moet je ook veel onderhoud aan jezelf plegen. Je onderzoekt nieuwe methodes om cliënten te helpen, je leest boeken over problemen op het werk of over competenties. Je blijft op de hoogte van nieuwe opleidingen. Ook reflecteer je regelmatig op je manier van werken.

Welke rollen speel je?

Waar werk je als loopbaanadviseur?

Wat is je plaats in de organisatie?

Je werkt op een stafafdeling, zoals een afdeling Personeelszaken. Je baas is dan het hoofd Personeelszaken. Als je samen met een aantal adviseurs een maatschap vormt, ben je één van de partners en sta je allemaal op gelijk niveau. Ben je zelfstandig, dan ben je je eigen baas!

Met wie werk je samen?

Welke competenties moet je in huis hebben?

Luisteren en doorvragen om informatie te verzamelen

Je moet heel geduldig kunnen luisteren, zonder beïnvloed te worden door je eigen mening. Het gaat er immers in het begin van het traject niet om wat jij vindt, maar het is juist belangrijk dat de cliënt ook goed naar zichzelf gaat luisteren. Daarbij help je hem door tijdens het luisteren door te vragen zodat er meer ervaringen naar boven komen waarvan de cliënt zelf kan leren.

Empathie tonen om goed contact te krijgen met de cliënt

Veel mensen komen in een crisisachtige situatie bij een adviseur. Werk is ontzettend belangrijk in hun leven en als dat wegvalt door vastlopen of ontslag, moet de adviseur zich in de persoon en zijn werkomgeving kunnen verplaatsen, anders kan hij het probleem en de behoeftes niet begrijpen en uiteindelijk geen zinvol advies geven.

Pierre Remijn, voorzitter van NOLOC (Orde voor Loopbaanadviseurs en Outplacement Consulenten) en ervaren adviseur, waarschuwt: "Je moet niet te veel blijven hangen in de empathie. Als je te lang blijft meelijden met het leed, krijg je de ander niet in actie. Je moet hem wel kunnen wakker maken en sturen in een nieuwe richting."

Confronteren om de cliënt op andere gedachten te brengen

Soms zitten mensen vast in hun beelden over zichzelf of over hun baas. Ze hebben gedachten als "Ik kan toch niet goed leidinggeven, daarvoor ben ik te onzeker", "Niemand wil me meer een baan geven door mijn slechte rug", "Ik ben echt wel slim genoeg voor een hbo-opleiding; dat het niet lukt is de schuld van die docenten". Een adviseur moet dat soort gedachten tegen durven spreken, wel door goed te argumenteren natuurlijk. Iedereen wil liefst aardig gevonden worden en je moet wel confronterende dingen durven zeggen. Je moet dat uiteraard wel tactvol kunnen doen en volgens de feedbackregels.

Bert Warners, voorzitter van het Register van Beroepskeuzeadviseurs, wordt door ouders wel eens gevraagd voor een soort second opinion als ze het niet eens zijn met het schooladvies. "Een kind heeft dan op basis van de CITO-toets bijvoorbeeld vmbo-advies gekregen en de leerkrachten van de lagere school bevestigen dit advies. Ouders vinden het soms niet leuk als hun kind naar het vmbo moet en zeggen dan 'mijn zoontje had zijn dag niet, hij is heel slim en hij leest veel, hij kan best havo.' Dan kom ik met het kind praten en neem hem nog een test af. Als ik dan ook op vmbo uit kom, moet ik de ouders daar wel mee kunnen confronteren. Voor mij is dat vaak gemakkelijker dan voor de leerkrachten die soms onder forse druk staan van de ouders."

Intuïtie om aan te voelen wat iemand nodig heeft

Een voorwaarde voor goed kunnen confronteren is intuïtie.

Susanne Biemans: "Ik heb daar aanleg voor. Ik merkte dat toen ik in de universiteitsraad zat. Voordat mensen hun mond open deden, wist ik vaak al wat ze gingen zeggen. Ik voelde hun emoties en kon daar goed op inspelen. Ik hoorde wat er onder de woorden lag en daarmee heb je vaak een opening in een moeilijk gesprek."

Met een cliënt naar een resultaat toe werken

Pierre Remijn: "Het hoeft geen twee jaar te duren. Aan het begin spreek je een doel af, met de cliënt, maar vaak ook met zijn werkgever: over zes maanden heeft de cliënt inzicht in zijn mogelijkheden binnen of buiten het bedrijf, is er zicht op een nieuwe baan, of wat voor nieuwe bestemming dan ook. Je moet niet in therapeutisch praten blijven hangen maar de vaart erin houden met de blik op het doel."

Je deskundigheid van de arbeidsmarkt en van opleidingen kunnen inzetten

Je geeft geen advies over koken of een ander huis maar over het gaan volgen van een opleiding of een nieuw beroep. Daar moet je dus inzicht in hebben, anders kun je niet adviseren welke opleiding of beroep goed bij de interesses en mogelijkheden van de cliënt past. En dan moet een adviseur ook nog weten of daar wel werk mee te vinden is. Actuele kennis is de basis voor je adviezen.

Wat onderscheidt een toploopbaanadviseur van een gewone?

Een toploopbaanadviseur kan iemand adviezen geven die hem een heel nieuw inzicht in hem zelf geven. Een gemiddelde adviseur geeft adviezen die de cliënt zelf ook had kunnen bedenken. Met een breed repertoire aan analysemethodes en adviesstijlen (humor bijvoorbeeld) opent hij deuren naar andere bestemmingen en tegelijkertijd is hij in staat de verantwoordelijkheid voor de gemaakte keuzes bij de cliënt te laten. Hij kan zijn eigen ego opzij zetten om de cliënt zijn eigen richting te laten kiezen. Een opgedrongen keuze heeft zelden succes.

Hoe word je loopbaanadviseur?

Iedereen mag zich loopbaanadviseur noemen, het is geen beschermde titel. Het is een beroep waarvoor je in elk geval een hbo-opleiding nodig hebt, bijvoorbeeld Human Resource Management of Toegepaste Psychologie met een specialisatie loopbaanadvies. Je kunt ook andere opleidingswegen kiezen. Na die hbo-opleiding is een goede stap om in dienst te gaan bij een P&O-afdeling of een consultancybureau als junior-adviseur. Je kunt ook bij een uitzendbureau of een re-integratiebedrijf solliciteren of een UWV als startfunctie. Het is belangrijk dat je veel verschillende werkervaring op doet en ook levenservaring. Dat helpt ook om in sollicitaties aan te tonen dat je geschikt bent. Je hebt die ervaring immers nodig om je te kunnen inleven in je cliënten. Je kunt natuurlijk je eigen praktijk openen, maar je hebt weinig te bieden als je dat direct na je opleiding doet.

"Bij Van Ede & Partners, een goed bekend staand adviesbureau dat veel met cliënten in hogere functies werkt, wordt het als een voordeel beschouwd als je minstens 42 bent en een keer ontslagen bent", zegt Pierre Remijn. "Sowieso moet je zelf je bestemming wel gevonden hebben. Zelf een keer gecoacht zijn is dan een goede inspiratie. Je moet wel klaar zijn met jezelf, anders kun je niet professioneel adviseren."

Wanneer kies je voor dit beroep?

Bert Warners (Register BKA) zat op de kweekschool (die nu de opleiding leraar basisonderwijs heet) maar had weinig feeling met de creatieve vakken. Hij is naar het arbeidsbureau gegaan voor een studiekeuzeadvies. Wat die adviseur met hem deed, vond hij heel interessant werk. Vooral omdat het toch over onderwijs ging, zijn eerste liefde. Toen bestond de Academie voor school- en beroepskeuze nog. Na die opleiding is hij bij een brede loopbaanadviesorganisatie gaan werken. Hij is nog steeds gespecialiseerd in school- en studiekeuze en vindt het heel leuk werk.

Als vrienden graag bij je komen vanwege je luisterende oor, kan dat een aanwijzing zijn dat loopbaanadvies iets voor je is. Je moet echter niet de held willen spelen die iedereen meteen een oplossing biedt en je bent ook geen therapeut die alleen maar ja en amen knikt. Je moet praktisch ingesteld zijn om mensen te kunnen ondersteunen en soms ook te sturen in hun loopbaan. Ze moeten niet blijven praten maar aan het werk gaan.

Bevalt leidinggeven je goed, heb je interesse in mensen en hun motieven om zich te ontwikkelen in hun studie en werk, dan zijn dat aanknopingspunten.

Wat zijn je carrièremogelijkheden?

Je kunt je het beste eerst aansluiten bij een grotere organisatie, want dan heb je meer ontwikkelingsmogelijkheden. Je ontmoet veel verschillende cliënten en komt in veel bedrijven. Ook kun je goede interne opleidingen volgen in bepaalde analysemethoden of gespreksvoering.

Ten slotte is de keuze voor een bepaalde doelgroep ook mogelijk: mensen die re-integreren, langdurig werklozen, jongeren met studiekeuze- of motivatieproblemen of juist hoger opgeleiden voor wie je gaat bemiddelen. Dan moet je het leuk vinden een netwerk in de top van het bedrijfsleven te ontwikkelen.

Welke beroepen lijken erop?

Aanbevolen websites

Aanbevolen boeken

Dit artikel kwam tot stand op basis van interviews met:

Auteur: Isabelle Langeveld

http://www.carrieretijger.nl/beroep/economie-management/beleid-ondersteunend/loopbaanadviseur Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: