Werving- en selectiebureaus

Bedrijven en organisaties besteden soms een deel van het wervingsproces uit aan werving- en selectiebureaus, ook wel headhunters of recruiters geheten. Wat heb je als banenzoeker aan die bureaus?

Werving- en selectiebureaus hebben meestal een chique uitstraling. Ze werken vaak in opdracht van werkgevers. Ze doen alle moeite voor werkgevers de juiste persoon voor bepaalde functies te vinden. Daar worden ze ruim voor betaald, vandaar de chique uitstraling.

Wanneer maak je er gebruik van?

In de zoektocht naar een baan besluiten veel werkzoekenden zich bij een of meer werving- en selectiebureaus in te schrijven. Dat heeft niet altijd zin. Waarom niet? Werving- en selectiebureaus:

  • werven meestal alleen voor hoge(re) functies
  • gaan alleen in gesprek met mensen die heel specifiek aan de vereiste criteria voldoen. Heb je een wat buitenissig cv, dan val je snel buiten de boot
  • worden doorgaans alleen benaderd door grotere bedrijven. Dat betekent dat een heel groot segment aan bedrijven er nooit vacatures plaatst.

Wanneer heeft het wel zin om je bij een werving- en selectiebureau in te schrijven?

  • Als je een hoge(re) functie ambieert, met name een managementfunctie.
  • Als je een duidelijk cv hebt, met een duidelijk omlijnd carrièrepad en een duidelijk profiel.
  • Als je graag in een groot, gerenommeerd bedrijf wil werken.

Heb je bijvoorbeeld een veelgevraagd beroep als accountant, communicatiemanager, accountmanager of bedrijfsjurist, kijk dan eens of er passende vacatures voor je zijn bij werving- en selectiebureaus.
Overigens zijn er ook wel bureaus die het midden houden tussen een werving- en selectiebureau en een uitzendbureau. Die zijn wat laagdrempeliger en fungeren soms tegelijk als gespecialiseerde vacaturebank.

Solliciteren via een werving- en selectiebureau

1. Een bureau selecteren

Heeft het voor jou zin om je in te schrijven bij werving- en selectiebureaus, zoek dan naar een of twee bureaus die gespecialiseerd zijn in jouw vakgebied, of neem een groot bureau. Op die manier is de kans het grootst dat ze vroeg of laat een passende functie voor je hebben.

2. Inschrijven

De meeste bureaus zullen je inschrijving en cv beoordelen en dan beslissen of ze je opnemen in hun kandidatenbestand. Sommige bureaus voeren ook een kennismakingsgesprek, zodat ze nog een vollediger beeld van je krijgen.

3. Solliciteren

Het werving- en selectiebureau zal je benaderen als er een passende vacature voor je langskomt. Dit is een van de voordelen van werving- en selectiebureaus: je wordt benaderd voor functies die mogelijk niet via een ander kanaal gepubliceerd worden. Overigens zijn er ook bureaus die adverteren in kranten en op internet. Als er een vacature van je gading bij zit, stuur je je sollicitatie naar het werving- en selectiebureau. Je sollicitatiebrief hoeft niet anders te zijn dan wanneer je rechtstreeks bij een bedrijf zou solliciteren. Zorg wel voor een uiterst heldere cv, met duidelijke, algemeen gangbare functieomschrijvingen.

Let op: veel werving- en selectiebureaus maken de naam van de werkgever niet bekend. Ze publiceren een vacature voor 'senior projectmanager IT bij een grote ICT-dienstverlener in het midden van het land', zonder te vermelden om welk bedrijf het gaat. Doe je best om er zo snel mogelijk achter te komen wie de werkgever is, want die kennis maakt dat je veel gedegener kunt solliciteren.

4. Sollicitatiegesprek

Als je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, dan voer je dit eerste gesprek met iemand van het werving- en selectiebureau. De mensen die daar werken (de recruiters) zijn professionele selecteurs, en dat kan het gesprek boeiend, en soms ook lastig maken. Bereid je dus goed voor. Zo krijg je feedback waar je in latere gesprekken je voordeel mee kunt doen. Je kunt zo'n gesprek ook goed als oefening gebruiken.

5. Voordracht

Een voordeel van werving- en selectiebureaus is dat als je eenmaal wordt voorgedragen aan een werkgever, je vaak nog maar weinig concurrentie hebt. Meestal draagt een bureau ongeveer vier kandidaten aan de werkgever voor.

Dit voordeel is meteen ook een nadeel: het werving- en selectiebureau kan je afwijzen, terwijl je misschien met een directe sollicitatie bij de werkgever wel degelijk een kans had gemaakt, omdat je bijvoorbeeld goed past bij de organisatiecultuur en de werkgever een kleine lacune in je cv best op de koop toe wil nemen. Het werving- en selectiebureau heeft je op grond van die lacune allang laten vallen als mogelijk geschikte kandidaat.

Word je wel voorgedragen, dan volgt een gesprek bij de werkgever. Het proces gaat dan verder als bij een 'gewone' sollicitatie direct bij een werkgever.

Het werving- en selectiebureau als deel van je netwerk

Hoe meer mensen er weten dat je een baan zoek, hoe beter het is, en hoe groter je netwerk is, hoe meer kans je hebt om een baan te vinden. Het kan helpen om werving- en selectiebureaus ook te beschouwen als deel van je netwerk. Sommige bureaus voeren met iedereen die zich inschrijft een gesprek, en dat gesprek kan goed dienen als 'netwerkgesprek'. Ook al is er niet direct een passende vacature voor je, dan kun je toch jezelf zo over het voetlicht brengen dat je blijft 'hangen'.

Helemaal goed is als je meteen ook netwerkt voor een ander. Misschien komt er wel op enig moment een vacature ter sprake waarvoor jij iemand weet die je geschikt vindt. Laat het de recruiter weten, want net als werkgevers vinden recruiters ook liever mensen via hun netwerk. Goedkoper en met meer garanties.

Recruiters gaan ook zelf via hun eigen netwerken op zoek naar geschikte kandidaten. In dat geval heet het 'headhunten'. Zo'n headhunter gaat via goede mensen in zijn of haar netwerk op zoek naar andere goede mensen. Hier zie je het belang van het hebben van een uitgebreid netwerk. Veel wervingsbureaus zijn dan ook actief op netwerksites als Open BC, LinkedIn of Friendster om mensen met interessante profielen te kunnen benaderen.

Uitzendbureaus

Ook uitzendbureaus kun je beschouwen als een soort werving- en selectiebureaus. Alleen zijn ze veel laagdrempeliger. Veel mensen hebben het idee dat uitzendbureaus alleen heel tijdelijke banen in de aanbieding hebben. Dat klopt echter niet altijd. Er zijn ook bedrijven die tijdelijk personeel voor een wat langere periode inhuren via een uitzendbureau, om eventueel daarna over te gaan tot het aanbieden van een vast contract. Informeer daarnaar bij een aantal uitzendbureaus in de buurt. Ga dan bij voorkeur naar bureaus die speciaal voor jouw sector werven.

Overigens kan het geen kwaad om via uitzendbureaus veel verschillende dingen te doen, steeds voor een korte periode. Op die manier krijg je ervaring op allerlei gebieden, doe je indrukken op van verschillende bedrijven, en niet in de laatste plaats bouw je je netwerk uit. Met een beetje geluk kun je ergens blijven, of komt er op termijn een baan vrij waarbij het bedrijf aan jou denkt!

Aanbevolen websites

Auteur: Ysolde Bentvelsen

Je bent hier: Home Carrière Solliciteren Banenjacht Werving- en selectiebureaus