Verborgen arbeidsmarkt
Slechts een deel van de beschikbare banen wordt officieel gepubliceerd als vacature. Banen die op een andere manier worden ingevuld, worden 'verborgen vacatures' genoemd. Hoe worden deze verborgen vacatures ingevuld en hoe kom je ze op het spoor?
Het plaatsen van advertenties en het houden van een selectieronde onder sollicitanten kost werkgevers veel geld en tijd. Het is echter wel noodzakelijk en het is daarom wel zo fijn als zich 'vanzelf' een gegadigde aandient. Het is dus belangrijk ervoor te zorgen dat jij die gegadigde bent!
Er zijn verschillende manieren om jezelf in de picture te zetten bij een werkgever, zonder te solliciteren op een personeelsadvertentie:
- Zorgen voor een kruiwagen.
- Een open sollicitatie sturen.
- Ergens 'blijven hangen'.
De kruiwagen
Omdat het voor werkgevers duur en tijdrovend is een sollicitatieprocedure van begin tot het eind uit te voeren, zullen ze de voorkeur geven aan een kortere route. Ze vragen bijvoorbeeld aan hun medewerkers of ze nog iemand weten voor een bepaalde functie.
"Weet iemand nog een goede communicatieadviseur, toevallig?", vraagt het hoofd Marketing tijdens het werkoverleg.
"Ja, ik weet misschien wel iemand", antwoordt de webmaster, die net een cursus NIMA-Communicatie heeft gevolgd en die daar een leuke meid heeft ontmoet die hem wel geschikt lijkt als collega. Ze had het een en ander gevraagd over zijn werk, en het was een leuk gesprek geweest, heel inhoudelijk en ze was echt geïnteresseerd in het vak. En ze wist toevallig ook veel van het product, designmeubelen voor kantoren. Ze had namelijk oorspronkelijk kunstacademie gedaan.
"Zou jij haar willen vragen een cv naar me te sturen?"
Een maand later is de afdeling een communicatieadviseur rijker, die heel goed in het team blijkt te passen.
Wat moet je doen om zo veel geluk te hebben als deze communicatieadviseur? Het antwoord is: mensen kennen en leren kennen, overal je licht op steken, informeren, praten, vragen en luisteren. Kortom, veel netwerken. En door de komst van sociale netwerksites als Facebook, Google Plus en LinkedIn is dat tegenwoordig steeds gemakkelijker. Je kunt via deze sites op een laagdrempelige manier contact zoeken met mensen die je aan een baan kunnen helpen. Maar het werkt ook de andere kant op: recruiters en potentiële werkgevers maken ook gebruik van deze digitale 'cv-bakken'. Met je digitale visitekaartje breng je jezelf dus onder de aandacht bij potentiële nieuwe werkgevers.
Open sollicitatie
Je oog valt bij het doorpluizen van de advertenties in de zaterdagkrant vast wel eens op advertenties waarvan je denkt: "dát bedrijf, dat lijkt me nou echt iets voor mij!". Je kijkt op de website en ziet dat ze alleen maar een vacature hebben voor een boekhouder, en jij bent helemaal geen boekhouder, maar een marketeer. In zo'n geval is niet geschoten altijd mis, dus overweeg dan een open sollicitatie te sturen. Ga daarbij niet over één nacht ijs. Voordat je de brief schrijft, ga je als volgt te werk:
- Bestudeer informatie over het bedrijf. Bekijk de website en vraag extra informatie (jaarverslagen, brochures) aan.
- Informeer bij vrienden en kennissen of ze het bedrijf kennen. Probeer te weten te komen welke organisatiecultuur er heerst.
- Bekijk welke functies er zijn, en kijk welke functie of afdeling het best bij je lijkt te passen.
- Neem telefonisch contact op en vraag aan wie je het best je open sollicitatie kunt richten. Win zo mogelijk nog extra informatie in, over de functie die je ambieert, over eventueel te verwachten vacatures.
- Stuur je brief. Refereer daarin aan het telefoongesprek dat je gevoerd hebt.
- Bel na een aantal dagen na.
Heb je te weinig informatie om een zinvolle brief te sturen (dat is een brief die aansluit bij wat het bedrijf zoekt), overweeg dan om te vragen of je een keer langs mag komen voor een informatief gesprek. Een informatief gesprek voeren is een heel goede manier van netwerken.
Ergens blijven hangen
Bij steeds meer opleidingen is het gangbaar om tijdens de studie stage te lopen. Ook is een tijdje ergens vrijwillig werken een goede manier om je kansen in de arbeidsmarkt te vergroten. Het grote voordeel is dat jij de organisatie kent, en de organisatie jou. Het gebeurt vaak dat mensen na een stage ergens kunnen blijven. De meeste kans daarop maakt je als:
- je een goede stagiair bent.
- je moeite doet om veel mensen binnen het bedrijf te leren kennen, ook buiten de afdeling waar je stage loopt.
- je je flexibel en verantwoordelijk opstelt. Dat betekent dat je soms iets meer doet dan strikt van je gevraagd wordt.
- je goed om je heen kijkt en kansen aangrijpt: misschien komt er een vacature voor een functie die enigszins buiten jouw profiel ligt, of zie je een lacune waar jij tijdelijk wel een rol zou kunnen vervullen. Meld dat en maak je zichtbaar.
Aanbevolen websites
Auteur: Ysolde Bentvelsen