Aansprekend LinkedIn-profiel: headline en summary

Wat staat er in een goed LinkedIn-profiel? Veel mensen zijn overweldigd doordat er zoveel kan in LinkedIn. Een profiel is een combinatie van je motivatiebrief, je cv en een blogplatform. Daar komt bij dat het niet makkelijk is om over jezelf te schrijven. Waar te beginnen?

Headline

De headline of kopregel geeft je in 120 tekens de kans om de aandacht te trekken. Als gebruikers van LinkedIn een pagina zien met meerdere zoekresultaten is (een deel van) je kopregel altijd zichtbaar onder je foto.

Hoewel de headline kort is, heb je voldoende ruimte om de lezer met het volgende te helpen. De lezer moet:

  • begrijpen wat je doet.
  • snappen welk probleem je voor hem of zijn bedrijf oplost.
  • een klik voelen: al een beetje aanvoelen wie je bent.

Veelgemaakte fouten met de headline

Een kale headline

Er zijn zo veel communicatieadviseurs, recruiters, tekstschrijvers en coaches. Waarom zou je juist kiezen voor die ene? Als je ziet staan:

Hans Jansen - communicatieadviseur

of

Erik Terveen - software developer

Wat weet je dan eigenlijk over die persoon? Waarom zou ik met hem contact opnemen in plaats van met een andere communicatieadviseur of developer? Er valt niets te kiezen.

Te veel elementen

Mensen zijn niet goed in het verwerken van een hele bak informatie. Natuurlijk, jij kunt veel dingen, je persoonlijkheid heeft veel aspecten. Maar een keus maken is belangrijk. Mensen hebben moeite om veel informatie op hetzelfde moment te verwerken. Als je alles wil zeggen, blijft uiteindelijk niets hangen.

Wat te denken van deze (fictieve) Renate? Lastig om te bepalen wie ze nu eigenlijk is.

Renate Wijssen
UX-ontwikkelaar | Crowdfunder | Voormalig HR-manager  | Coach

De headline: hoe het wel moet

De formule voor een headline die we hier hanteren, beantwoordt aan de drie behoeften van de lezer (begrijpen wat je doet, snappen welk probleem je oplost en een klik voelen). We maken er een driedelige headline van; een drietrapsraket.

  1. Je functietitel
    Ten eerste moet de lezer begrijpen wat je doet/bent. Gebruik een algemeen aanvaarde functietitel. Je hoeft hier niet origineel te zijn - dat kan op een later punt. Dus noem jezelf niet buiten-de-box-denker of strategisch visionair, of chainnovator. Wel goed: software engineer, loopbaanadviseur, officemanager.
  2. Je belofte
    Bedenk dat je lezers niet zozeer interesse hebben in jouw beslommeringen. Ze zijn meer geïnteresseerd in hun eigen probleem en hoe jij die voor hen oplost. Of het nu een potentiële opdrachtgever of werkgever is: wat kun jij voor hen betekenen? Tip: verwerk een tweede zinsdeel met ‘zodat’ hierin. Bijvoorbeeld, als je een contractmanager bent:

    ‘Ik geef aannemers inzicht in de werking van de overheid, zodat ze meer aanbestedingen binnenhalen.'

  3. Je persoonlijke noot
    We hebben het over werk. Maar ook in een professionele relatie hebben we het liefst te maken met mensen met wie we een klik hebben. Laat dus iets van jezelf zien, iets wat jou een beetje eigenaardig maakt. Het mag met een kleine knipoog, dit derde element.

Een paar voorbeelden van goede headlines die op deze manier uit drie delen bestaan:

Joey Ter Mosch

Contractmanager | Ik help aannemers de overheid begrijpen, zodat ze meer aanbestedingen binnenhalen | Lego blijft leuk

Klara van Essen

Sopraan | Ik maak ook niet-klassiek publiek enthousiast voor de beste aria’s ooit geschreven | Niet of nauwelijks diva-gedrag

Summary

Een summary kun je zien als de plek waar je laat zien waarom je jouw werk doet en wat dit werk inhoudt. Welk probleem van anderen los je ermee op? Je hebt hiervoor 2.000 tekens.

Een belangrijk deel van je summary is wat Simon Sinek je ‘why‘ noemt. Waarom doe jij jouw werk? Natuurlijk verdien je er geld mee, maar dat is het resultaat. De vraag is: wat is de oorsprong? Waarom doe je wat je doet?

Veelgemaakte fouten met de summary

  1. Smijten met losse termen
    Veel mensen hebben in hun profiel termen staan die je ook ziet in vacatureteksten:

    ‘Ik ben ambitieus, gedreven, taakgericht, communicatief en een doorzetter.’

    Het probleem ermee? Deze woorden beschrijven de modelmedewerker, niet jou. Het zijn omschrijvingen die op iedereen van toepassing zijn - als het goed is. Wie wil nou niet een communicatieve en taakgerichte werknemer?

    Een ander probleem met deze termen is dat ze niet bewijzen dat jij deze eigenschappen ook hebt. Wie geloof je eerder als hij zegt dat hij humor heeft? Iemand die zegt ‘ik ben grappig’, of iemand die een goede grap maakt? Om concreet aan te tonen dat je over een bepaalde eigenschap bechikt, kun je de STAR-methode gebruiken.

  2. Het verwarren met een cv
    Een summary is geen cv: je plaatst er niet op voor wie je gewerkt hebt. Daarvoor is ruimte in het onderdeel 'Experience'.

  3. Niet weten voor wie je schrijft
    Als je niet in je hoofd hebt voor wie je schrijft, dreigt je tekst richtingloos te worden. Stel je daarom voor wie jou tekst leest. Ben je freelancer? Dan is dit waarschijnlijk jouw ideale opdrachtgever. Met welk probleem worstelt hij? Ben je op zoek naar een baan? Denk dan aan een recruiter of leidinggevende die jouw profiel leest. Waarin is hij geïnteresseerd?

De onderdelen van een summary

Vertel over de drijfveer van jouw werk

Als je bij een sollicitatiegesprek zit en laat voelen dat jouw drijfveer dezelfde is als van het bedrijf waar je aan de slag wilt, dan is de kans groot dat je wordt aangenomen.

Vraag jezelf af: waarom doe ik dit werk? Natuurlijk, je verdient er geld mee. Maar dat is het resultaat. Wat is je drijfveer?

Dit is misschien niet zo’n makkelijke vraag. Ga daarom eens na welke gebeurtenissen in jouw leven bepalend zijn geweest. Wie speelden een belangrijke rol? Wie hebben je liefde bijgebracht voor een bepaald vakgebied?

Stel, je bent junior consultant op het gebied van duurzaamheid. Je helpt bedrijven bij het halen van hun doelstellingen op het gebied van CO2-uitstoot. Waarom doe je dit werk? Misschien ging je vroeger wandelen met je opa en vertelde hij je van alles over bomen- en plantensoorten. Je leerde van hem hoe mooi de natuur is. Hij bracht je bij hoe belangrijk het is om er zorgvuldig mee om te gaan.

Bij nader inzien is dat de oorsprong. Daarom heb je altijd veel gelezen over planten en dieren. Daarom ging je vaak alleen of met anderen de vrije natuur in. En vanwege die liefde voor de natuur ben je Milieukunde gaan studeren. Je hebt altijd iets willen doen om te behouden wat jij zo waardevol vindt.

Misschien denk je: zo’n verhaal uit mijn kindertijd kan ik toch niet vertellen. Maar je hoeft niet bang te zijn dat dit verhaal te persoonlijk is. Andersom gezegd: verhalen die onpersoonlijk zijn, raken mensen niet. Oók in zakelijke relaties gaat het om de connectie. Als je gelooft dat iemand hart heeft voor ‘de zaak’, dan ben je veel sneller geneigd deze persoon aan te nemen of in te huren.

Een voorbeeld van een klantprobleem en hoe jij dat oplost

Mensen lezen LinkedIn-profielen niet puur voor hun lol. Ze zijn naar iets op zoek, hebben een probleem. Ze willen iemand inhuren of met iemand in contact komen die iets interessants te vertellen heeft. Verplaats je in hen. Wat is het grootste probleem dat jij oplost voor klanten?

Ben je webredacteur, dan vertel je bijvoorbeeld:

“Voor overheidsorganisaties is het vaak lastig om zich aan te passen aan het taalgebruik van hun lezers. Het jargon van ambtenaren is voor veel mensen te ingewikkeld. Ik help gemeentes en ministeries bij effectievere online teksten. Dat wil zeggen: ze zijn korter en duidelijker. Zo krijgt de helpdesk van deze organisaties minder telefoontjes.”

Door zo’n soort tekst gaat je werk leven. Mensen snappen plots waarvoor je het doet. Bij traditionele beroepen weten we dat vaak wel ongeveer. (hoewel het ook voor hen geen kwaad kan om dit te vermelden). Maar bij veel beroepen snap je nog niet wat ze nou doen.

Een call-to-action

Vergelijk je profiel eens met een homepage van een website. Een goede homepage geeft de bezoekers iets te doen: ze krijgen een grote knop voor hun neus: Inschrijven of Aanmelden.

Bezoekers vinden dat fijn: je neemt ze mee door het proces van een website. En dat geldt ook voor een LinkedIn-profiel.

Wat wil je dat jouw bezoekers doen? Jou volgen, contact met je opnemen, je bellen? Een connectie maken? Zeg het ze aan het eind van je profiel.

Pro-tip: heb je een gratis download voor je bezoekers? Bijvoorbeeld op je website? Verwijs je bezoekers dan naar die link. Dat kun je doen bij het onderdeel 'Media' van je profiel.

Auteur: Erik Weijers

Je bent hier: Home Carrière Solliciteren Banenjacht Aansprekend LinkedIn-profiel: headline en summary