Mobiel solliciteren

In de trein, op het strand of gewoon thuis op de bank. Het maakt niet uit waar je bent; tegenwoordig kun je met je smartphone of tablet 24 uur per dag, zeven dagen in de week zoeken naar vacatures en direct solliciteren wanneer je een aansprekende uitdaging gevonden hebt.

Social media

Ben je bewust van je digitale footprint en wat je met je profielen op Twitter, Facebook, LinkedIn en Snapchat uitstraalt. Het is verstandig om de social media-profielen die je hebt nog eens goed door te nemen voordat je via deze kanalen een sollicitatie uitstuurt. Welke informatie geef je over jezelf prijs en helpt dit je om een goede eerste indruk te maken? Solliciteren via social media vraagt om bondige teksten; kies je woorden dus zorgvuldig. Prop niet alle informatie in een enkel bericht en knip een bericht ook niet in drie delen op.

Whatsapp

Steeds meer bedrijven bieden kandidaten de mogelijkheid om via een laagdrempelig videobericht via WhatsApp direct aan de recruiter te laten zien hoe enthousiast ze zijn over een vacature. Hoe gaat dit in zijn werk? Je neemt met je smartphone een video op van jezelf en stuurt deze vervolgens direct door naar de recruiter via het mobiele nummer dat bij de online vacature vermeld staat. Vervolgens kan de recruiter direct besluiten of hij jou verder wil spreken of je een bericht stuurt waarin hij je vriendelijk bedankt voor de tijd en moeite die je in de video gestoken hebt en je helaas niet zal uitnodigen voor een nadere kennismaking. Er zijn een aantal voordelen te noemen voor deze manier van solliciteren. Kwaliteiten als klantgerichtheid en mondelinge gespreksvaardigheden zijn voor bepaalde functies heel belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan beroepen als verkoper, advsiseur of accountmanager; functies waarbij contact met klanten een belangrijke rol speelt. Op video zijn deze competenties veel beter over te brengen dan in een sollicitatiebrief. Daarnaast versnelt deze manier van solliciteren het selectieproces aanzienlijk. In die snelheid zit ook wel meteen een nadeel; een fout is namelijk zo gemaakt. Wanneer je appt met vrienden is het heel gebruikelijk om leestekens achterwege te laten, woorden af te korten en emoticons te gebruiken. Als je solliciteert via Whatsapp kun je dit beter achterweg laten en is het verstandig om de gebruikelijke fatsoensregels die voor communicatie gelden in je achterhoofd te houden. Je wilt tenslotte een professionele indruk maken. En over professionele indruk gesproken: vergeet niet een fraaie foto aan je profiel toe te voegen. Gebruik bij voorkeur dezelfde als die je bij LinkedIn gebruikt, want dat zorgt voor herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Voorzie je foto van een passende tekst. Teksten als ‘Whats up?’ of de standaardtekst ‘Hi there, I’m using WhatsApp’ kun je beter vervangen door een regel die meer volwassenheid en creativiteit uitstraalt en duidelijk maat waarnaar je op zoek bent.

Apps

Er zijn inmiddels vele apps op de markt waarmee je dag en nacht zicht hebt op nieuwe functies die worden aangeboden. Waar moet je op letten als je via deze weg een baan wilt zoeken?

  1. Verdiep je in de verschillende soorten apps die er zijn. Apps die alle zoekmachines doorzoeken op vacatures, gespecialiseerde apps die gericht zijn op bepaalde beroepsgroepen en organisaties die een eigen vacatureapp hebben om de functies die ze hebben wereldkundig te maken. Het aanbod van vacatureapps is aanzienlijk en om door de bomen het bos nog te kunnen zien, is het raadzaam je hier goed in te verdiepen.
  2. Stel je zoekopdrachten goed in. Zorg ervoor dat je zoekopdrachten goed staan ingesteld om niet overspoeld te worden door vacatures die niet bij je passen. Geef precies aan naar welk soort werk je voorkeur uitgaat, of je parttime of fulltime aan de slag wilt en welke afstand je bereid bent te reizen.

Auteur: Marieke van Oosterhout

Je bent hier: Home Carrière Solliciteren Banenjacht Mobiel solliciteren