Enthousiasme tonen bij een sollicitatie
Enthousiasme is
een eigenschap die werkgevers graag terugzien in een werknemer, want een
bevlogen medewerker die plezier heeft in het werk dat hij doet, is productiever, creatiever, presteert beter en verzuimt minder (vaak).
Enthousiasme is daarnaast besmettelijk en heeft een positieve uitwerking op de
werksfeer. Geen wonder dus dat enthousiasme wordt gezien als een belangrijke soft skill, die vaak wordt genoemd in
vacatureteksten. Hoe laat je nu als sollicitant op een overtuigende manier
merken dat je écht enthousiast bent over die droombaan?
Wat is enthousiasme?
Het woord
enthousiasme is afkomstig van het Oudgriekse bijvoeglijke naamwoord ‘éntheos’
en betekent ‘God in zich hebbend’. Als je enthousiast bent, verkeer je in een
verhoogde staat van opwinding en voel je je energiek en euforisch. Je hebt geestdrift alsof de goden aan je zijde staan en je met
een onverklaarbare kracht opzwepen. Ben je met
iets bezig waar je enthousiast over bent, raak je vanzelf in een flow; het gevoel dat alles als vanzelf lijkt
te gaan en je volledig opgaat in je bezigheid.
Enthousiasme laten blijken bij het solliciteren
Een sollicitatie is een uitgelezen kans om je persoonlijkheid en passie te laten zien, zowel in je schriftelijke communicatie als bij een persoonlijke ontmoeting.
Enthousiaste sollicitatiebrief
Annet scrolt wat door een vacaturebank. Ze is op zoek naar een baan als accountmanager. Dan valt haar oog op een vacature bij een bedrijf precies in de regio waar haar voorkeur naar uitgaat. Ze klikt de link aan en de vacaturetekst komt tevoorschijn. Ze begint te lezen en nog voor ze de gehele tekst uit heeft, roept ze tegen haar man: “Die functie is me op het lijf geschreven. Die moet ik hebben!” Snel opent ze Word en begint fanatiek een sollicitatiebrief te tikken. Ze schrijft wel vier keer dat ze enthousiast is, want dat is ze. Echt. Ze leest de brief nog eens door en verstuurt hem vervolgens naar het genoemde mailadres. Nog ruim voor de uiterste inzendtermijn. Daaruit blijkt dat je echt heel enthousiast bent, zo redeneert ze.
Annet ziet de baan duidelijk zitten. Dat is uit haar hele doen en laten wel duidelijk geworden. Ze maakt echter twee inschattingsfouten:
- Je enthousiasme laat je niet blijken door enkel en alleen het woord enthousiasme (meerdere keren) in je brief op te nemen. Dat is echt niet overtuigend. Het is te vergelijken met iemand die met een stalen gezicht zegt dat hij ontzettend blij is.
- Naar de datum van inzending wordt nauwelijks gekeken.
Een
sollicitant die een brief ruim voor de inzendtermijn instuurt, wordt door een selecteur niet als enthousiaster gezien dan iemand die de brief op de laatste
dag instuurt. Vaak worden de brieven verzameld en worden ze tegelijk
doorgenomen.
Je enthousiasme voor een functie laat je dus niet blijken door te schrijven dat je enthousiast bent. Vergelijk de volgende twee stukjes tekst maar eens:
- Ik werd erg enthousiast toen ik stuitte op uw vacature voor een managing editor. Ik denk dat ik de functie prima kan vervullen en stel mezelf met deze motivatiebrief graag aan u voor.
En
- Bladen maken is een schitterend vak! Om een product te laten slagen is het belangrijk om feeling te hebben met de doelgroep en de thema’s. Daarom spreekt uw vacature mij aan. Jullie werken voor een boeiend segment binnen de custom mediabranche met een duidelijke lezersgroep. Ik stel mezelf met deze motivatiebrief graag aan u voor.
In het tweede stukje tekst komt de term enthousiast helemaal niet voor, maar uit deze tekst blijkt wel dat deze sollicitant veel zin heeft in deze functie. Dit komt doordat hij heel actief schrijft en concreet benoemt wat hem aanspreekt in de vacature en de organisatie. Een handig hulpmiddel hierbij is de AIDA-methode waarbij je jezelf volgens de wetten van de marketing als een product in de markt zet. Wil je dus enthousiast overkomen in je sollicitatiebrief, verdiep je dan goed in de vacature en de organisatie en beschrijf op welke manier jij voor hen van toegevoegde waarde bent.
Tips voor een enthousiaste sollicitatiebrief
- Begin met een creatieve openingszin.
Voorbeeld: "Als gepassioneerd marketeer met een bewezen staat van dienst in het stimuleren van omzetgroei, solliciteer ik met veel plezier naar de functie van Marketing Manager bij <bedrijf>". - Wees positief: vermijd negatieve woorden en focus op wat je zo geweldig vindt aan het bedrijf of de functie.
Voorbeeld: "Ik bewonder <Bedrijf> vanwege de overtuigende toewijding aan innovatie en duurzaamheid.” - Toon je passie voor het bedrijf: onderzoek het bedrijf en noem de specifieke redenen waarom je er wilt werken.
Voorbeeld: “Ik ben onder de indruk van uw innovatieve producten, vooral <specifiek product>.” - Leg uit waarom je gepassioneerd bent over de rol.
Voorbeeld: “Deze functie biedt me de kans om mijn creativiteit en analytische vaardigheden te combineren, wat veel energie geeft.” -
Gebruik krachtige woorden, zoals enthousiast, gepassioneerd, gemotiveerd, energiek en gedreven.
Voorbeeld: “Ik ben enthousiast over de mogelijkheid om bij te dragen aan <specifiek doel> binnen uw team.” - Gebruik levendige taal: kies krachtige en beeldende woorden die
de lezer meenemen in jouw enthousiasme. Beschrijf details en emoties op
een levendige manier.
Voorbeeld: "Mijn ogen twinkelen bij het vooruitzicht om bij <Bedrijf> te werken." -
Sluit je sollicitatiebrief positief af en laat zien dat je uitkijkt naar een gesprek.
Voorbeeld: "In een kennismakingsgesprek wil ik graag mijn gedrevenheid en enthousiasme voor de functie aan u toelichten."
Enthousiasme overbrengen in een sollicitatiegesprek
Hoera, je enthousiasme is overgekomen bij de selecteur en je mag op sollicitatiegesprek komen! Tijdens dit gesprek wil je eveneens graag duidelijk maken dat je enthousiast bent over de vacature. Ook hier geldt weer dat zeggen dat je enthousiast bent niet voldoende is. De selecteur gaat het aantal keren dat je het woord enthousiasme noemt echt niet turven. Hij zal vooral op je lichaamstaal letten om te controleren of je gemotiveerd bent. Een actieve, levendige houding getuigt van oprecht enthousiasme. Selecteurs kijken ook vaak naar ogen; zit er een twinkeling in als je praat? Dan is het goed. Realiseer je dus dat je nog zulke mooie woorden kunt spreken, als je lichaamstaal iets anders zegt, zal de selecteur eerder geloven wat hij ziet dan wat hij hoort. Veins dus nooit enthousiasme, want daar prikt een selecteur zo doorheen.
Het leuke van enthousiasme is dat het erg besmettelijk is. Enthousiasme is namelijk een emotie. Gedraag jij je enthousiast, dan zal de selecteur dit overnemen. Dit geldt dus ook de andere kant op: als jij je heel timide gedraagt, dan zal de selecteur ook vrij rustig blijven. Ben je van nature dus niet zo’n spontaan of extravert type en weet je dit van jezelf, benoem dit gewoon en geef aan dat de functie je erg aanspreekt. Je voorkomt op die manier misverstanden en je laat zien dat je zelfkennis hebt en authentiek bent.
Naast lichaamstaal zijn er nog andere zaken waaruit een selecteur kan opmaken dat je enthousiast bent over een functie:
- Je hebt je verdiept in de organisatie en de functie.
- Je stelt vragen over de organisatie, de afdeling en de functie waardoor je laat zien dat je actief onderzoekt of de functie bij je past.
- Je komt met ideeën voor verbeteringen die je in de functie ten uitvoer wilt brengen.
- Je geeft concrete en persoonlijke antwoorden op de vragen die worden gesteld. Als je aangeeft dat e graag dichterbij huis wilt werken, meer uitdaging wilt of toe bent aan een nieuwe stap, komt dit niet erg enthousiast over. Hoe concreter en persoonlijker je motivatie om ergens te willen werken is, hoe beter.
- Je beantwoordt een competentiegerichte sollicitatievraag in de STAR-vorm met een enthousiast verhaal over de actie die je hebt ondernomen in een eerdere werksituatie. Voorbeeld: "Ik organiseerde brainstormsessies die energie en creativiteit stimuleerden en deelde mijn visie en passie voor het project met het team."
- Vertel iets over je hobby's. Als je ergens gepassioneerd over bent, sijpelt dat vaak door in andere aspecten van je leven.
- Vertel over waar je gratis hebt gewerkt uit passie en overtuiging. Misschien heb je ergens vrijwilligerswerk gedaan, of een kaderfunctie of bestuursfunctie vervuld.
- Je bent optimistisch over ontwikkelingen in de branche en ziet kansen en mogelijkheden om erop in te spelen.
- Vertel waar en wanneer je verder ging dan van je werd verwacht. Waar investeerde je extra tijd in? Waarvoor maakte je overuren, of studeerde je 's avonds of in het weekend?
- Je vertelt een verhaal met passie. Passie is een ander woord voor bevlogenheid. Het is vol zijn van een bepaald onderwerp. Als je dat bent, ben je automatisch enthousiast. Dan straalt het plezier van je af als je erover praat.
- Vertel niet alleen feiten, maar leg uit waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Waarom heb je voor deze opleiding of carrièrestap gekozen? Welke drijfveer bracht je tot die stap?
- Vertel welke impact jouw werk heeft gehad en welke invloed je hebt uitgeoefend op collega's, klanten, leerlingen of patiënten. Hoe heb je bijgedragen aan veranderingen in hun leven?
Bronnen
- How to Show You’re Passionate in a Job Interview, door Sabina Nawaz op Harvard Business Review