Je profileren met LinkedIn

Ben je als professional op zoek naar (nieuw) werk, dan is het zeer waardevol een profiel aan te maken op LinkedIn. LinkedIn is een online sociaal netwerk dat jou als werkzoekende de mogelijkheid biedt om jezelf te profileren en je zakelijke netwerk op te bouwen, uit te breiden en te onderhouden. Maar ook bedrijven en recruiters gebruiken het platform om de beste kandidaten te vinden voor een vacature. Welke voordelen heeft LinkedIn jou als professional te bieden en hoe vul je je profiel zo optimaal mogelijk in?

Voordelen van LinkedIn

De belangrijkste redenen om LinkedIn te gebruiken om (nieuw) werk te vinden zijn:

  • Je vindt er (verborgen) vacatures
  • Je kunt je profileren
  • Je kunt een zakelijk netwerk opbouwen, uitbreiden en onderhouden van mensen die jou verder kunnen helpen in jouw loopbaan
  • Je hebt altijd en overal een up-to-date adressenboek bij de hand
  • Je kunt er informatie verzamelen over interessante personen en bedrijven, ontwikkelingen in je vakgebied en discussies voeren met vakgenoten. 

Student?

Ook als je student bent, kan een LinkedIn-profiel heel handig zijn. Je kunt zo in een vroeg stadium in contact komen met studenten, alumni en docenten. Toegegeven, door de geringe werkervaring die je hebt is het wat lastiger om je profiel in te vullen, maar met de nodige creativiteit kun je best ver komen. Naast bijbaantjes en stages kun je nevenactiviteiten zoals bestuurswerk bij verenigingen, projecten en vrijwilligerswerk vermelden. Je kunt deze informatie onderbouwen met video’s, presentaties en documenten.

Je profiel: waar moet je op letten?

Twee zaken zijn heel belangrijk wanneer je een profiel op LinkedIn aanmaakt: je foto en de tekst in de kopregel: de headline. Deze worden namelijk getoond bij alles wat je binnen LinkedIn doet. Samen vormen ze dus je visitekaartje en moeten ze ervoor zorgen dat een recruiter geïnteresseerd in je raakt.

  • Gebruik een mooie neutrale profielfoto van jezelf. Volgens LinkedIn worden profielen met foto dertig procent beter bezocht; het wekt vertrouwen. Ben je op meerdere zakelijke online netwerken actief, gebruik dan dezelfde foto.
  • Zorg voor een pakkende tekst in de headline. Noem hier de functietitels waarop je gevonden wilt worden. Heb je momenteel geen werk? Neem dan ook het woord ‘beschikbaar’ op.

Vervolgens vul je alle onderdelen van je profiel in. Dit zijn:

  • Headline. De headline of kopregel geeft je in 120 tekens de kans om de aandacht te trekken.
  • Summary. De samenvatting staat gelijk aan de profieltekst in je cv of je elevator pitch en is het eerste wat anderen van jou te zien krijgen.  
  • Experience. Bij werkervaring geef je resultaatgericht uitleg over je huidige en voorgaande functies.
  • Recommendations. Net als in het gewone leven is ook op LinkedIn mond-tot-mondreclame goud waard. Bij de recommendations vind je korte aanbevelingen van mensen die met jou hebben samengewerkt. .
  • Skills. Bij skills kun je aangeven welke competenties je in huis hebt.   
  • Extra’s. Bij extra's kun je benoemen wat jou extra speciaal maakt. Spreek je bijvoorbeeld vloeiend Spaans en Russisch of heb je veel vrijwilligerswerk in Afrika gedaan? Zulke vaardigheden of ervaringen kunnen van grote toegevoegde waarde zijn voor een werkgever.
  • Contact settings. Hoe kan een recruiter of een toekomstige werkgever het beste contact met je opnemen? Dit geef je aan bij de contact settings. 

Voor het invullen van je profiel kun je gebruik maken van je cv. Voorkom hierbij significante verschillen tussen beide documenten en lieg niet; je LinkedIn-profiel is immers voor iedereen zichtbaar (oké, je kunt je profiel afschermen maar we gaan er nu even vanuit dat je dit niet doet). Vind je het lastig om een goed LinkedIn-profiel te schrijven? In Aansprekend LinkedIn-profiel: headline en summary vind je tips en tricks hoe je jezelf zo goed mogelijk op de kaart zet.

Algemene tips

  • Taal. In welke taal je je profiel invult, is afhankelijk van de ambities die je hebt. Ambieer je een carrière bij een internationale organisatie – in Nederland of daarbuiten – zorg dan voor een Engelstalig profiel. Kies je voor een Nederlandstalig profiel, gebruik dan ook Engelstalige trefwoorden. Recruiters zoeken namelijk ook op Engelstalige termen, zoals business unit manager, people manager, sales engineer.  
  • Trefwoorden. Deze zijn heel belangrijk. Het is zaak om goed na te denken op welke woorden jij gevonden wilt worden, zoals ‘projectleider’, ‘proactief’, ‘analytisch’ en ‘hbo werk- en denkniveau’. Vind je het lastig om jouw trefwoorden te bedenken? Neem dan vijf vacatures die jou aanspreken en analyseer deze.

Als je je profiel volledig hebt ingevuld, leg je vervolgens contact met oud-studiegenoten, vrienden, kennissen, (oud-)collega's en mensen uit voor jou interessante 'groups'. Het is raadzaam om af en toe deel te nemen aan discussies. Daarmee breng je jezelf onder de aandacht en ben je beter vindbaar voor potentiële nieuwe werkgevers. Plaats ook regelmatig een update om in de picture te blijven. Dit doe je in 'Status Update' dat boven aan je profiel staat. Je kunt het zien als jouw persoonlijke nieuwsbrief waarmee je jezelf steeds weer onder de aandacht brengt van de connecties in je netwerk. 

Vacatures zoeken

Met de zoekfunctie onder 'jobs' kun je zoeken naar passende vacatures. Door je zoekterm tussen aanhalingstekens te zetten en OR of AND tussen de woorden tussen de aanhalingstekens te gebruiken, kun je verfijnd zoeken.

Voorbeeld: Hanneke wil een baan vinden als sales manager. Ze woont in Hilversum en zoekt in een straal van 35 kilometer een nieuwe baan. Haar zoekinstelling wordt: “sales manager” OR "product manager" OR "marketing manager" AND "Hilversum” "Amsterdam" OR "Utrecht".

Uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek?

Als je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is het heel eenvoudig om van te voren op LinkedIn even te checken met wie je het gesprek zult hebben. Dit helpt je in je voorbereiding en ook kun je tijdens het gesprek refereren naar onderwerpen die je hebt opgepikt uit het profiel van je gesprekspartner.

Aanbevolen website

Auteur: Marieke van Oosterhout

Je bent hier: Home Carrière Solliciteren Banenjacht Je profileren met LinkedIn