Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Professionele eigenschappen Perfectionisme

Perfectionisme

Perfectionisme houdt in dat je je best doet om iets zo accuraat, zo goed mogelijk te doen. Een bepaalde mate van perfectionisme is zeker niet verkeerd. Het helpt je om het beste uit jezelf te halen. Het wordt pas een probleem als je bij alles wat je doet continu streeft naar het hoogst haalbare, falen in jouw ogen een absolute doodzonde is en je hierdoor eigenlijk nooit tevreden bent over jezelf. Dit kost ontzettend veel energie en kan uiteindelijk leiden tot overspannenheid en burn-out.

Gezond en ongezond perfectionisme

In de basis is perfectionisme dus een goede eigenschap. De vraag is alleen: hoe stel jij doelen en hoe ga je met die doelen om? Dit maakt het verschil tussen gezond en ongezond perfectionisme.

Mensen met een ongezonde vorm van perfectionisme zijn vaak workaholics; ze kunnen iets repareren wat niet kapot is en hele projecten opnieuw doen omdat ze kleine foutjes hebben ontdekt. Het plezier in het werk wordt overschaduwd door twijfels over de eigen prestaties en onrust over het oordeel van anderen.

Hoe uit ongezond perfectionisme zich dan in de praktijk? Twee voorbeelden:

Oorzaken van perfectionisme

Perfectionisme wordt veroorzaakt door angst. Angst om te falen, angst om de controle te verliezen of angst om niet de waardering te krijgen die je wilt. Of anders gezegd: je gebruikt je perfectionisme om succes, waardering of liefde te krijgen. Vaak weten perfectionisten wel dat ze te hoge eisen aan zichzelf stellen, maar is er een vervelend stemmetje in hun hoofd dat hen steeds weer influistert dat ze niet deugen als ze minder dan perfect presteren. Dit is een overtuiging die zich ooit - vaak in de jeugd - in het brein genesteld heeft en gedachten en gedragingen voedt.

Gevolgen van perfectionisme

Omdat perfectionisten voornamelijk gericht zijn op het leveren van foutloze prestaties, zijn ze vaak minder productief en effectief. Ze vertonen uitstelgedrag of ze kunnen zich helemaal verliezen in details waardoor ze veel langer met iets bezig zijn dan noodzakelijk is. Daarnaast is er weinig ruimte over voor plezier, groei en creativiteit. Door hun vrees voor kritiek en negatieve feedback durven ze hun werk vaak niet met anderen te delen en beletten ze zichzelf om te leren van tips en verbeterpunten van collega’s. Ze blijven het liefst in hun comfortzone en pakken taken aan die ze kennen en waarvan ze zeker weten dat succes verzekerd is.

Maar – hoe ironisch – vaak is juist hun perfectionisme de oorzaak van fouten. Door hun angst om geen fouten te willen maken leggen ze de lat zo onhaalbaar hoog dat er juist fouten worden gemaakt. En wat doe je dan als die hard-perfectionist? Juist. Dan leg je de lat nog een stukje hoger, want: "Als ik dit keer harder mijn best doe, haal ik het wel." Perfectionisme is dus eigenlijk een vicieuze cirkel en het gevolg hiervan is dat perfectionisten vaak een laag zelfbeeld hebben. Hun gevoel van eigenwaarde is gebaseerd op de goedkeuring van anderen, op externe factoren dus. Dat maakt perfectionisten kwetsbaar.

Hoe pak je perfectionisme aan?

Niemand vindt het leuk om fouten te maken, bijna iedereen heeft behoefte aan een bepaalde mate van controle en het is heel menselijk om waardering te willen. Deze angsten volledig negeren is dan ook niet realistisch. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat je weet wanneer je tevreden mag zijn en je werk goed genoeg is. Als je hiertoe in staat bent, ga je op een gezonde manier met perfectionisme om.
Erkennen dat je perfectionistisch gedrag vertoont is de eerste stap naar een perfectionismevrij leven. Hier is moed voor nodig, want als perfectionist pur sang zul je je tekortkomingen moeten accepteren. Het is belangrijk dat je je realiseert dat je perfectionistische gedrag ongewenst is en dat perfectie een illusie is. Op het moment dat je je dit realiseert, heb je de eerste stap al gezet. De volgende stap is de strijd aangaan met de gedachten en gedragingen die je perfectionisme voeden. Stel jezelf de vraag: "Waar ben ik nu precies bang voor. Wat is het ergste dat er kan gebeuren?" Als je perfectionistische gewoonten vervangt door gezondere en meer realistische gewoonten, zul je zien dat je dat meer voldoening geeft.

Tips

Aanbevolen boeken

Auteur: Marieke van Oosterhout

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/perfectionisme Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: