Kwaliteitsgerichtheid

Kwaliteitsgerichtheid wil zeggen dat je hoge eisen stelt aan je eigen werk en dat van anderen en voortdurend streeft naar verbetering ervan. 

Wat houdt kwaliteitsgerichtheid concreet in?

Als je kwaliteit hoog in het vaandel hebt staan, dan voel je je verantwoordelijk voor de kwaliteit van jouw werk en dat van je collega’s. Je ben niet tevreden met ‘goed genoeg’ en probeert fouten zo veel als mogelijk te voorkomen, ook al sta je onder tijdsdruk. Je ziet kansen en uitdagingen en denkt in oplossingen in plaats van in problemen. Wanneer de vereiste kwaliteit niet in orde is, onderneem je actie - je regelt zaken bijvoorbeeld anders of gaat een opleiding of cursus volgen om je kennis op een bepaald gebied bij te spijkeren - en je herstelt fouten wanneer dat nodig is. Ook geef je anderen constructieve feedback als het werk beter kan en evalueer je regelmatig je eigen werk en dat van anderen (eventueel in het licht van kwaliteitsnormen en -standaarden, zoals ISO en NEN).

Welke competenties komen hierbij kijken?

  • Accuraat. Je voert je werk precies en nauwkeurig uit. Slordigheid vermindert immers de kans op succes.
  • Prestatiemotivatie. De innerlijke wil om goed te presteren; om doelen te behalen en succesvol te zijn.
  • Eigen werk organiseren. Wanneer je efficiënt en doelgericht werkt en prioriteiten stelt, komt dit de kwaliteit van je werk zeker ten goede. 
  • Anticiperen. Met een vooruitziende blik kun je toekomstige problemen of misstappen voorkomen.
  • Verantwoordelijkheid. Je wilt kwalitatief hoogstaand werk afleveren omdat je weet dat er veel van afhangt. Je bent medeverantwoordelijk voor de prestaties van het bedrijf waar je werkt. Een ongeordende werkwijze heeft een negatieve invloed hierop.
  • Energiek. Als je energiek bent, heb je een sterke dadendrang en onderneem je voortdurend actie, ook al zitten de omstandigheden niet mee. Doemen er problemen op, dan blijf je optimistisch en zoek je graag naar oplossingen.

Bij welke beroepen heb je deze competentie nodig?

Gericht zijn op kwaliteit is voor iedere functie belangrijk, maar vooral bij beroepen die gericht zijn op het leveren van producten of het verlenen van diensten, of beroepen die volgens bepaalde kwaliteitsstandaarden moeten werken. Denk bijvoorbeeld aan het beroep van: 

Is kwaliteitsgerichtheid te ontwikkelen?

Kwaliteitsgerichtheid is een redelijk makkelijk te ontwikkelen competentie, omdat het iets is wat iedereen kan, al zal het de een veel meer moeite kosten dan de ander. Immers, de een is van nature wat minder perfectionistisch aangelegd dan de ander. Door je bewust te zijn van je eigen kernkwaliteiten en valkuilen kun je prima concrete acties ondernemen om de kwaliteit van je werk te vergroten.

  1. Ga voor jezelf eens na welke werkzaamheden zorgvuldiger door jou uitgevoerd kunnen worden. Vind je dit lastig, ga dan te raden bij je leidinggevende of collega’s.
  2. Wie van je collega’s, familie of vrienden staat bekend om zijn perfectionistische instelling? Vraag die persoon eens hoe hij te werk gaat. Welke acties onderneemt hij om de kwaliteit van zijn werk te waarborgen? Welke eventuele hulpmiddelen gebruikt hij? Welke tips kun jij gebruiken om de kwaliteit van jouw werk te vergroten? 
  3. Kies een taak en breng de tips en inzichten die je bij stap 2 hebt opgedaan in de praktijk. Werk zorgvuldig, let op detail en controleer je taak na afloop. Wat voor effect heeft het op de kwaliteit van je werk? Wat levert het je op? Welke voordelen heeft het? En welke nadelen? 
  4. Evalueer de kwaliteit van je werk. Vraag feedback aan je leidinggevende of een collega die meer gericht is op het leveren van kwaliteit. Wat ging goed? Wat zou je een volgende keer beter kunnen doen? Gebruik deze informatie en ga steeds een stapje verder door bij al je werkzaamheden zorgvuldig en precies te werk te gaan.

Wanneer sla je door?

De valkuil van kwaliteitsgerichtheid is muggenzifterij, overdreven perfectionisme. Je slaat door wanneer je ernaar streeft om altijd alles goed en perfect te doen, zelfs de kleinste onbeduidende klusjes, zoals het kopiëren van een document. Daardoor doe je lang over je werk of erger: je krijg het niet eens af. Zo zorg je er niet alleen voor dat je de lat voor jezelf erg hoog legt, maar ook dat je op een geforceerde manier met je werk omgaat. In dat geval maak je op een ongezonde manier carrière en loop je een groot risico overspannen te raken of een burn-out te krijgen.

Hoe toon je bij een sollicitatie aan dat je kwaliteitsgericht bent?

Je hebt je zinnen gezet op de vacature van tekstschrijver. Kwaliteitsgerichtheid is één van de kenmerken van de ideale kandidaat. In je sollicitatiebrief geef je aan dat je extra alert bent op grammaticale fouten en spellingsfouten, want een misser in een folder of magazine is voor jou absoluut not done. Om slippertjes te voorkomen laat je al je teksten of een eerste opgemaakte versie van folder, blad of voorstel door minimaal één collega controleren. Word je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, dan licht je dit verder toe aan de hand van een concreet voorbeeld. Je kunt hiervoor de STAR-methode gebruiken.

Voorbeelden van competentiegerichte vragen over kwaliteitsgerichtheid tijdens het sollicitatiegesprek:

  • Ben je kwaliteitsgericht? Waar blijkt dat uit?
  • Wanneer ben je zelf tevreden over je werk?
  • Wanneer was je voor het laatst ontevreden over de kwaliteit van je eigen werk? Wat vonden anderen ervan? Hoe heb je toen gereageerd? Wat was daarvan het resultaat? Was je tevreden met dit resultaat?
Auteur: Marieke van Oosterhout
Je bent hier: Home Functioneren Professionele eigenschappen Kwaliteitsgerichtheid