Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Professionele eigenschappen Sociabiliteit

Sociabiliteit

Onder sociabiliteit wordt je vermogen om (nieuwe) sociale contacten aan te gaan bedoeld. Ben je erg sociabel, dan vind je het leuk om in het gezelschap van anderen te verkeren, stap je probleemloos op mensen af en meng je je gemakkelijk in gezelschap.

Wat betekent sociabiliteit in de praktijk?

Concreet houdt sociabiliteit het volgende in:

Een voorbeeld

Ruud werkt als inkoper bij een groothandel in levensmiddelen. Zijn collega Willem werkt 25 jaar bij de zaak en er wordt voor hem een receptie georganiseerd. Niet alleen de collega’s en directe familieleden van Willem zijn hiervoor uitgenodigd, ook vertegenwoordigers van bedrijven waar hij veel zaken mee doet hebben een uitnodiging ontvangen. Vanzelfsprekend gaat Ruud naar de receptie; hij heeft dan wel een belangrijke afspraak, hij vraagt zijn secretaresse om deze te verzetten. Op de receptie blijft Ruud niet in z’n eentje in een hoekje staan, maar maakt hij contact met de andere aanwezigen; hij vraagt aan collega Rob hoe het met zijn pasgeboren baby gaat, praat met zijn baas over de ontwikkelingen op de beurs, feliciteert de eigenaar van Restaurant Lekker met zijn tweede Michelinster en begint bij de tafel met hapjes een praatje met een dame die hij nog niet kent. Wat blijkt: ze is gespecialiseerd in producten gemaakt van fairtrade chocolade. ‘Dat is misschien iets voor collega Ellen,’ denkt Ruud en ze wisselen visitekaartjes uit. Als Ruud naar huis gaat, heeft hij niet alleen een plezierige middag achter de rug, hij heeft ook vier nieuwe visitekaartjes op zak en een eetafspraak met een potentieel nieuwe klant.

Welke competenties komen hierbij kijken?

Wanneer sla je door?

Je slaat door wanneer je je opdringt aan anderen en iedereen de oren van het hoofd kletst.

Bij welke beroepen heb je deze competentie nodig?

Sociabiliteit is vooral van belang bij extern gerichte functies of functies waarbij een breed netwerk belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan beroepen als:

Je sociabiliteit aantonen in een sollicitatie

Als in een vacaturetekst staat dat sociabiliteit een belangrijke functie-eis is, dan is het de kunst om in je sollicitatiebrief en het sollicitatiegesprek aan te tonen dat je sociabel bent. Dat doe je door concrete voorbeelden te geven. Gebruik daar de STAR-methode voor.
Solliciteer je bijvoorbeeld  naar de functie van journalist, schrijf dan bijvoorbeeld dat je gemakkelijk contacten legt, in verschillende commissies en besturen zit en daardoor een groot netwerk hebt in journalistiek, sociaal en maatschappelijk Nederland. 

Word je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, dan licht je dit vervolgens toe. Er kunnen ook vragen over gesteld worden, zoals:

Overigens zal de interviewer je mate van sociabiliteit al enigszins inschatten wanneer je bij de receptie wordt opgehaald voor het gesprek. Heb je elkaar de hand geschud en loop je vervolgens stil en strak voor je uitkijkend met de ander mee, dan kom je niet over als iemand die gemakkelijk een praatje maakt. Toon je daarentegen meteen interesse in de ander door bijvoorbeeld een - positieve! - opmerking te maken over het bedrijfspand of de schilderijen die aan de muur hangen, dan kom je over als iemand die niet verlegen zit om gespreksstof.

Is deze competentie te ontwikkelen?

Of je graag alleen bent of je liever omringt met mensen en of je gemakkelijk een praatje maakt of moeilijk een gesprek aanknoopt zit min of meer ingebakken in je persoonlijkheid. Sociabiliteit is daardoor een lastig te ontwikkelen competentie. Hoewel lastig,  is het niet onmogelijk om er vaardiger in te worden. Het aanbod van trainingen op het gebied van sociale en communicatieve vaardigheden is ontelbaar groot. Wil je liever zelf aan de slag, dan kunnen de volgende tips je ook helpen:

  1. Ga voor jezelf eens na in welke situaties je het nodig en prettig zou vinden als je je gemakkelijk in een groep zou kunnen mengen. Welke groepen roepen spanningen bij je op? Welke groepen weerhouden je ervan om actief contact te zoeken?
  2. Wie van je collega’s, familie of vrienden mengt zich gemakkelijk in gezelschap? Vraag die persoon eens hoe hij het contact met anderen aangaat. Met welke vraag of opmerking opent hij het gesprek? Welke onderwerpen snijdt hij vervolgens aan? Wat levert hem het contact met anderen op?
  3. Word lid van een vereniging, commissie, bestuur, de ondernemingsraad of een andere organisatie. Daardoor doe je allerlei nieuwe sociale contacten op en ontwikkel je routine in het onderhouden van relaties.
  4. Kies een groepsactiviteit uit die binnenkort op het programma staat, bijvoorbeeld een familiereünie, een borrel op het werk of een verjaardagsfeestje. Bedenk van tevoren waar je het over wilt hebben, noteer deze vragen en leer ze uit je hoofd. Hoe vaker je dit oefent, hoe gemakkelijk het wordt om ter plekke vragen te verzinnen en in te spelen op wat de ander zegt. Ga steeds een stapje verder door van bekende en vertrouwde mensen naar onbekende groepen te gaan.  
  5. Evalueer de gesprekken die je voert. Hoe leuk vond je ze? En als ze vervelend waren, hoe kwam dat dan? In welke situaties verliep het contact heel soepel? Bij welke mensen voelde je je op je gemak? Hoe kwam dat? Zijn er nog situaties waarin je het lastig vindt om contacten aan te gaan? Waar zie je dan precies tegenop? Hoe kun je die drempels wegnemen?   

Aanbevolen websites

Auteur: Marieke van Oosterhout

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/sociabiliteit Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: