Concluderen

Een conclusie is een gevoelige beslissing die je neemt op basis van voorafgaande analyse en oordeelsvorming. Bij het nemen van een besluit is concluderen de laatste stap. Nadat je (1) het probleem hebt geanalyseerd, (2) informatie hebt verzameld en (3) een oordeel hebt gevormd over de ernst van het probleem, over de oorzaak en over de bruikbaarheid van oplossingen, kun je een conclusie trekken en een goed besluit nemen.

Een goede conclusie ...

  • Is meer dan zomaar een samenvatting van de informatie die je hebt verzameld. Een goede conclusie wijst erop dat jij je ideeën kort, krachtig en helder kunt uitleggen en bewijst dat je een goed oordeel hebt gevormd over de beschikbare informatie en problemen.
  • Is gebaseerd op feiten, niet op meningen.
  • Is niet overhaast gemaakt. Het is erg belangrijk om eerst alle mogelijkheden te beoordelen en dan pas een besluit te nemen, anders vergeet je opties of schiet je altijd in dezelfde soort oplossing.
  • Beantwoordt de vraag "en nu?" Als je banksaldo tekort schiet, kan een goede conclusie zijn: "Mijn banksaldo is te laag omdat ik te weinig heb gewerkt de afgelopen weken. Ik moet dus óf minder gaan uitgeven óf meer gaan werken."
  • Is meestal geen keuze tussen goed en fout, maar een keuze tussen verschillende alternatieven. Als jij een keuze hebt gemaakt tussen twee verzekeringsmaatschappijen betekent dit niet dat de ene maatschappij 'beter' is dan de andere. De ene maatschappij sluit waarschijnlijk gewoon beter aan bij jouw wensen.

Een slechte conclusie ...

  • Bevat geheel nieuwe informatie of ideeën. Je hebt de eerdere stappen in het besluitvormingsproces al doorlopen. Als het goed is heb je alle relevante informatie al verzameld en gepresenteerd en een oordeel gevormd.
  • Licht details uit. Als een politicus een besluit neemt over de economische groei in zijn gemeente, dan moet hij in zijn conclusie niet nog eens uitvoerig vertellen over de winst van een bepaald winkeltje.
  • Veroorzaakt twijfel. Een goede conclusie voorkomt dat je, nadat je de knoop hebt doorgehakt, een dag later alles in werking moet stellen om het besluit ongedaan te maken. Denk je dat je nog geen goede conclusie kunt trekken, bekijk dan bij welke stap in de besluitvorming het fout is gegaan. Misschien heb je te weinig informatie verzameld, heb je het probleem verkeerd gedefinieerd. 

Tips voor goede conclusies

  • Je kunt sneller beslissen bij besluiten die je redelijk vlug ongedaan kunt maken. Maar denk langer na bij besluiten die je niet meer ongedaan kunt maken. 
  • Een goed besluit op het verkeerde moment is niet beter dan het nemen van een slechte beslissing op het goede moment. Dus denk nu niet: "Ik stel de beslissing de hele tijd uit," want daar komen ook problemen van. Maak dus een beslissing als je nog de tijd hebt.
  • Kies voor datgene wat goed is, en niet voor de persoon die gelijk heeft.
  • Schrijf de voor- en nadelen van een besluit op.
  • Je weet nooit honderd procent zeker dat je besluit goed is, aangezien hetgeen je gaat doen in de toekomst plaatsvindt. Dus neem een besluit en ga achteraf niet teveel twijfelen.
  • Geen besluit nemen is in feite ook een besluit nemen. Je besluit namelijk geen actie te ondernemen. Ben je daarvan bewust.
  • Als je een besluit neemt, denk dan ook na over de consequenties. Wat moet er gebeuren? Een carrière als bankdirecteur ambiëren is leuk, maar je moet ook een opleiding volgen om dat te kunnen bereiken.
  • Voordat je een besluit neemt en actie gaat ondernemen, denk je na over de risico's: "Wat kan er fout gaan door deze keuze?"

Aanbevolen website

Auteur: Niels Arts

Je bent hier: Home Functioneren Professionele vaardigheden Besluiten nemen Concluderen