Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Professionele vaardigheden Besluiten nemen Informatie verzamelen

Informatie verzamelen

Informatie verzamelen is een kunst op zich. Het is erg belangrijk dat je een plan maakt voor het verzamelen van informatie, zodat je een goed besluit kunt nemen.

Als het goed is heb je al een probleemanalyse uitgevoerd. Voordat je informatie gaat verzamelen moet je jouw probleemdefinitie omzetten naar een vraag. Bijvoorbeeld: "de dennenboom in de tuin wordt met de dag bruiner" wordt "welke ziektes kunnen dennenbomen hebben?" of "hoe kun je een dennenboom het beste verzorgen?" Vervolgens ga je aan de slag. Als je de onderstaande tips en regels voor het zoeken van informatie goed leest, dan moet je in staat zijn om goede informatie te verkrijgen, zodat je een goed besluit kunt nemen.

Het is belangrijk dat je …

Verzin trefwoorden
Als je hebt vastgesteld welke informatie je wilt gaan zoeken, kun je op basis van wat je weet en de informatie die je al hebt, trefwoorden gaan formuleren. Dit zijn woorden die je kunt gebruiken om op zoek te gaan in literatuur, bibliotheken, via zoekmachines op internet, enzovoort. Dat kunnen dus zowel begrippen zijn als namen van auteurs.

Pas op
Formuleer de trefwoorden bij je probleemdefinitie niet al te ruim. Anders loop je het gevaar veel te veel informatie te krijgen, die je vervolgens allemaal moet selecteren. Dit kost veel tijd. Het is gemakkelijker om je trefwoorden in eerste instantie zo gedetailleerd mogelijk te formuleren. Pas als die trefwoorden onvoldoende opleveren, moet je de trefwoorden breder gaan formuleren.

Tip
Orden de vindplaatsen per trefwoord, zodat je snel in de gaten hebt welke trefwoorden waar iets opleveren. Je weet dan precies welke vindplaats voor jou het meeste heeft opgeleverd, en waar je eventueel nog verder kunt zoeken.

Selecteren

We leven tegenwoordig in het informatietijdperk. Overal is informatie te vinden: in boeken, kranten, tijdschriften, internet, televisie, enzovoort. Het is dan ook waarschijnlijk dat je meer informatiebronnen vindt dan je in korte tijd kunt lezen en verwerken. De volgende stap is dan ook dat je de gevonden informatie beoordeelt op bruikbaarheid. Dat gaat het makkelijkst op de volgende manier:

  1. Kijk naar de titel: gaat een boek of een webpagina exact over jouw onderwerp, dan is het vanzelfsprekend dat je het gebruikt.
  2. Kijk naar de inhoudsopgave of de index van een boek, tijdschrift of internetpagina en zoek of daar een of meerdere goede trefwoorden in voorkomen.
  3. Artikelen in kranten, tijdschriften of op websites moet je scannen (snel koppen en eerste zinnen doorlezen) om te zien of er iets bruikbaars in staat.
  4. Let op de datum. Een recent uitgebracht boek is actueler en hierdoor meestal waardevoller dan een boek uit 1983.
  5. Let bij alle informatie op de betrouwbaarheid. Een aantal tips:

Als je goede informatie hebt gevonden, kun je daar meestal een aantal antwoorden op je vraag in vinden. Bijvoorbeeld drie mogelijke oorzaken voor het bruin worden van de dennenboom en drie behandelmethoden. Je zult moeten kiezen welke oorzaak en oplossing bij de boom in jouw tuin horen. Je gaat een oordeel vormen.

Aanbevolen website

Auteur: Niels Arts

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-vaardigheden/besluiten/informatie-verzamelen Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: