Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Beroep Economie en management Commercieel Bedrijfsleider/vestigingsmanager

Bedrijfsleider/vestigingsmanager

Een bedrijfsleider, ook wel een vestigingsmanager of filiaalhouder/-beheerder genoemd, geeft leiding aan een bedrijf. Bij grotere ondernemingen zoals winkelketens of banken neemt hij het beheer van een van de vestigingen voor zijn rekening. Een bedrijfsleider is een generalist. Dat betekent dat hij van alle zaken die spelen rond de bedrijfsvoering (inkoop, marketing, personeel, producten), de benodigde kennis in huis heeft en deze weet toe te passen.

Jan-Marc Breedveld is bedrijfsleider van Repro Hermans, een bedrijf dat magnesiumplaten produceert voor foliedrukkers:

"Als ik het over zou moeten doen, zou ik weer kiezen voor het midden- en kleinbedrijf (MKB); je mag dan als bedrijfsleider overal over meebeslissen. En je hebt kortere lijnen met het personeel. Bovendien moet je je handen uit de mouwen steken: het geld moet vandaag worden verdiend en daarvoor moet heel wat gebeuren.

Je kunt niet terugvallen op een of ander moederconcern met flinke reserves. Dat vind ik nu juist leuk: het is niet alleen pappen en nathouden, je moet je creativiteit gebruiken. Zo voeg je echt iets toe aan je bedrijf."

Wat doet een bedrijfsleider?

1. Geeft leiding aan het bedrijf of de vestiging

Of je nu iets produceert, verkoopt of bepaalde diensten aanbiedt, jij zorgt er voor dat alle activiteiten in het bedrijf goed verlopen. Je hebt regelmatig contact met de verschillende afdelingen. Je hebt het overzicht in de organisatie en weet overal wat van af. Je houdt je aan het beleid en de richtlijnen die je van de centrale directie hebt gekregen. Bijvoorbeeld aangaande het bepalen van het assortiment of de winkelinrichting. Je geeft instructies aan het personeel. Je bent voor hen ook het eerste aanspreekpunt. Als bijvoorbeeld een reparateur gebeld moet worden of er klopt iets niet met een levering, dan kunnen ze bij jou terecht.

Daarnaast pleeg je regelmatig overleg met collega’s van andere vestigingen en met de directie. Je vergadert over van alles: van akkefietjes tot economische investeringen en het aanboren van nieuwe markten.

2. Kennis verwerven van producten en/of diensten van de onderneming

Je verwerft grondige kennis van de producten en/of diensten van het bedrijf en houdt deze op peil. Ten eerste om mee te kunnen praten met het personeel op de werkvloer. Ten tweede om hen te kunnen adviseren en begeleiden. Daarnaast natuurlijk ook omdat je je klanten moet informeren over je producten of diensten. Verder houd je de markt in de gaten zodat je snel op veranderingen kunt inspelen. Bijvoorbeeld door het toevoegen van een nieuw product aan het assortiment.

3. Het beheren van de financiële administratie

Je beheert de financiële gegevens van de vestiging. Heeft die ene debiteur al betaald? Is de offerte voor die nieuwe machine al binnen? Je bekijkt bankafschriften, accordeert facturen en je onderhoudt contact met de administratie en bijvoorbeeld de accountant van je bedrijf. Je houdt de omzet van je vestiging bij en maakt daarvan regelmatig een verslag voor de directie. Soms ben je wel een week lang met de administratie in de weer, omdat er bijvoorbeeld kasverschillen zijn.

4. Personeel begeleiden

Je bent verantwoordelijk voor het motiveren, werven en aannemen van personeel. Zaken als de aanvraag van vakantiedagen en het salaris, bespreek je met je medewerkers. Je onderzoekt hoe het personeel functioneert en wat hun prestaties zijn. Als er problemen zijn, bijvoorbeeld een medewerker die vaak fouten maakt, dan praat je daarover met de betrokkene.

5. Plannen ontwikkelen/beleid opstellen

Omdat je met beide benen in het bedrijf staat, weet je precies wat er speelt. Je hebt veel direct contact met de klanten en het personeel. Daardoor kun jij het beste beoordelen of er verbeteringen nodig zijn op een bepaald terrein. Bijvoorbeeld of er een groot onderhoud nodig is aan de computers en hoe een bepaalde maatregel de verkoopcijfers kan laten stijgen. Je bespreekt met de directie je inzichten. Je bepaalt in overleg met hen wat er aan diensten wordt uitbesteed, bijvoorbeeld de accountant, schoonmaakpersoneel, ICT, et cetera.

6. Contact onderhouden met je klanten

Je krijgt regelmatig telefoontjes en bezoeken van klanten. Je helpt ze zo goed mogelijk met bestellingen, problemen, klachten en andere zaken. Tot je takenpakket behoort eveneens het werven van klanten. Dat kan zijn via promotieacties, een mailing of een bezoek aan een potentiële klant (‘prospect’). Ook probeer je een goede naam op te bouwen. Veel prospects komen namelijk binnen via mond-tot-mondreclame.

Jan-Marc Breedveld van Repro Hermans:

"Op dit moment is een marketingproject in Scandinavië gaande. We maken daarvoor een dure folder met ons complete assortiment. Die sturen we toe aan potentiële klanten aldaar. Dan proberen we vervolgens een afspraak te maken, bedrijven te bezoeken en ze over te halen.
Als je uitgenodigd wordt, heb je een kans van zo’n zeventig tot tachtig procent dat ze bij je gaan bestellen. Gewoon omdat ze een keer je gezicht hebben gezien en je betrouwbaar overkomt."

Rollen

Waar werk je als bedrijfsleider?

Bedrijfsleiders zijn werkzaam in alle sectoren en branches van de maatschappij. Een aantal voorbeelden:

Wat is je plaats in de organisatie?

Collega’s of medewerkers

Met de volgende mensen werk je op hetzelfde niveau samen, of je stuurt hen aan. Dit is afhankelijk van de grootte en de inrichting van de organisatie.

Wie is je baas?

In het MKB is de baas vaak de eigenaar van de zaak, ofwel de grootaandeelhouder. Werk je voor een grotere onderneming, dan moet je meestal verantwoording afleggen aan de centrale directie. Soms zit er nog een schakel tussen in de vorm van de regiomanager of area manager.

Welke competenties moet je in huis hebben?

Als je in sollicitaties aan wil tonen dat je geschikt bent, zorg ervoor dat je de gevraagde eigenschappen en vaardigheden benadrukt.

1. Stressbestendig zijn

Je kunt in tijden van drukte je personeel goed blijven aansturen. Je bewaart het overzicht. Snel schakelen van de ene taak naar de andere is voor jou geen probleem. Als er opeens een stroomstoring plaatsvindt, dan weet je wat je moet doen en blijf je kalm. Met stress kun je goed omgaan. Je blijft nauwkeurig in bijvoorbeeld het verwerken van de financiële gegevens.

2. Goed met mensen om kunnen gaan

Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden zijn essentieel voor deze baan. Je staat voortdurend je personeel, klanten en diverse andere partijen te woord. Je kunt goed met hen samenwerken en onderhandelen. Je behandelt klachten en problemen met een klantgerichte instelling. Je houdt bijvoorbeeld beoordelings- en functioneringsgesprekken, bent voorzitter bij vergaderingen, stelt facturen, brieven, mailings, et cetera, op.

3. Commercieel inzicht hebben

Een van je doelen is ervoor te zorgen dat klanten bij jou gaan kopen of bestellen. En dat ook blijven doen. Daar is een flinke inzet voor nodig en natuurlijk inlevingsvermogen, want je voelt aan wat de behoefte van de klant is. Je benut je creativiteit om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en zo hogere verkoopcijfers te behalen. Tegelijkertijd houd je de kosten van je vestiging zo laag mogelijk. Je werkt accuraat, resultaatgericht en toont doorzettingsvermogen.

4. Zelfstandig kunnen werken

Een bedrijfsleider is verantwoordelijk voor een deel van de besluitvorming. Er wordt daarom van je verwacht dat je zelfstandig een oplossing kunt aandragen voor mogelijke problemen. Om dit te kunnen realiseren, heb je een goed analytisch vermogen en een onafhankelijke werkhouding nodig.

Wat onderscheidt een topbedrijfsleider van een gewone bedrijfsleider?

Je bent een goede bedrijfsleider als je sociaal bewogen bent, maar tot een bepaalde grens. Dat wil zeggen dat je je op één lijn stelt met je personeel en bemiddelt tussen hen en de directie. Als dat nodig is, kun je echter ook boven het personeel gaan staan. Je zet geen stap terug als je veel tegenstand ervaart. Je staat achter je besluiten en kunt deze toelichten.

Daarnaast biedt je medewerkers de mogelijkheid om hun inbreng te geven. Je vraagt ze naar hun mening en luistert naar hun adviezen. Je weet hoe je medewerkers moet motiveren en ondersteunen. Daarbij verlies je je commerciële doelen niet uit het oog. Je behaalt resultaten zonder dat de sfeer op de werkvloer hieronder lijdt. 

Hoe word je bedrijfsleider/vestigingsmanager?

Een economische hbo-opleiding is meestal een vereiste voor dit beroep. Omdat het werk praktisch is, hebben hbo'ers de voorkeur boven universitair geschoolden.

Hbo-opleidingen

Met de volgende opleidingen heb je een goede opstap naar dit beroep:

Een dergelijk hbo-diploma dwingt met name in het MKB meer respect af. Maar er zijn meer opleidingsmogelijkheden tot bedrijfsleider.

Met een mbo-vooropleiding

Er is nogal wat niveauverschil in bedrijfsleiderfuncties. Een functie op mbo-niveau is voornamelijk uitvoerend werk. Voor het leiden van een supermarkt heb je om deze reden genoeg aan een mbo Detailhandel of Filiaalbeheerder. Wanneer je echter filiaalhouder wilt worden van een bank of uitzendbureau is dat niet voldoende, want je krijgt in deze functie veel meer verantwoordelijkheden. Wil je op hbo-niveau aan de slag, dan kun je bijvoorbeeld een cursus of deeltijd hbo-opleiding volgen met een economisch karakter.

Voorbeeldloopbaan

Jaco Korving werd na zijn studie Commerciële Economie gedetacheerd als credit manager bij verschillende bedrijven. Iedere week verzorgde hij het debiteurbeheer van een middelgroot exportbedrijf. Dit bedrijf maakte een fikse groei door. De eigenaar bood hem na een tijdje de mogelijkheid om in stromen als bedrijfsleider. Hij had iemand nodig die goed met personeel kon omgaan, die van aanpakken wist en kennis van zaken had. Jaco leek hem zo’n iemand.

Inmiddels werkt Jaco al tien jaar als bedrijfsleider. Hij vindt het werk heerlijk. Dat hij hier zo is binnengekomen, beschouwt hij als een toevallige samenloop van omstandigheden: "Het was een dosis geluk in combinatie met de juiste ingang weten te vinden."

Wat zijn je carrièremogelijkheden?

Wil je een flitsende carrière uitstippelen, dan kun je bijvoorbeeld beginnen als bedrijfsleider in een klein bedrijf. Na enkele jaren werkervaring kun je overstappen naar een groter bedrijf en dat proces herhaal je een paar keer. Zo klim je op van een onderneming van tien man naar bijvoorbeeld een bedrijf met driehonderd man. Op die manier ben je heel veel waard, want je hebt in veel keukens rondgekeken en beschikt over ruime ervaring.

Je kunt ook overwegen in je bedrijf zelf door te groeien. Een filiaalhouder van een internationale restaurantketen zal bijvoorbeeld uit kunnen kijken naar een functie als regiomanager. En voor een bedrijfsleider die in het MKB werkt, is het beginnen van een eigen zaak een volgende logische stap. 

Er bestaan verder verschillende mogelijkheden om vacatures te vinden voor dit beroep.

Jan-Marc Breedveld van Repro Hermans:

"Waarom zou je een eigen zaak beginnen, als je in een goed renderend bedrijf zit waarin je allerlei mogelijkheden hebt? Ik zie daar de noodzaak niet van in.

Mijn wens is vooral dat ik me inzet om het bedrijf nog groter en beter te maken. Zo maakt het bedrijf carrière en daar ga ik dan in mee."

Welke beroepen lijken erop?

Aanbevolen websites

Auteur: Vera van Dijk

http://www.carrieretijger.nl/beroep/economie-management/commercieel/bedrijfsleider Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: