Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Professionele eigenschappen Resultaatgericht

Resultaatgericht

Als je resultaatgericht bent, span je je actief in om concrete resultaten en/of doelstellingen te halen. Bij tegenslagen geef je niet op en houd je de uitgezette lijn voor ogen.

Wat betekent dat concreet?

Stel: je werkt als vertaler bij een klein vertaalbureau. Je krijgt aan het begin van de week een grote vertaalopdracht toegewezen van een belangrijke klant. De deadline voor de vertaling is gesteld op vrijdagmiddag drie uur. Voordat je aan de slag gaat, plan je eerst in hoeveel woorden per dag je moet vertalen om de opdracht af te krijgen. Het halen van de deadline is immers het eerste streven en dat gaat niet zonder een goede planning. Daarnaast wil je natuurlijk dat de vertaalde tekst van een bijzonder goede kwaliteit wordt, zodat zowel de klant als je werkgever tevreden is over je werk. Kortom, je stelt jezelf concrete doelen. Daarbij wil je jezelf bovendien altijd overtreffen. Bijvoorbeeld omdat je zo doelgericht werkt dat je de opdracht al op donderdag aan de klant kan overhandigen.

Resultaatgerichtheid wil ook zeggen dat je blik is gefocust op wat uit je handen komt: het resultaat. De wijze waarop iets tot stand komt is minder belangrijk voor jou. Zaken als het maken van een planning en het doorlopen van een stappenplan dienen slechts als instrumenten om het eindresultaat binnen te slepen. Daarom maak je tijdens het vertalen gerichte en efficiënte keuzes, bijvoorbeeld door het raadplegen van een goede internetbron waar je het snelst de benodigde informatie kunt vinden. Je werkt daarnaast accuraat en stopt niet voordat je je doel of resultaat hebt behaald. Op deze manier presteer je immers sneller en beter.

Niet alleen op je werk kun je resultaatgericht zijn. Je kunt ook jezelf concrete doelen stellen ter verbetering van een sociale vaardigheid of andere persoonlijke eigenschap. Bijvoorbeeld: je wilt je flexibeler opstellen tegenover je collega’s en meer discipline ontwikkelen. Of je zet je actief in voor een gezellige sfeer in je team.

Welke competenties komen hierbij kijken?

Bij welke beroepen heb je deze competentie nodig?

Denk met name aan beroepen waarbij je veel verantwoordelijkheid hebt, en waarin je geregeld hoge prestaties moet leveren die zichtbaar of meetbaar zijn voor je omgeving. Bijvoorbeeld:

Hoe toon je bij een sollicitatie aan dat je resultaatgericht bent?

Je solliciteert op een functie als resultaatgerichte assistent-uitgever. Wat zouden ze daarmee bedoelen? Je werkt als uitgever met concrete commerciële doelstellingen. Leuke ideeën van auteurs zijn altijd van harte welkom, maar je zult moeten toetsen of het wel  bij de doelgroep past en of het idee bijdraagt aan de beoogde verkoopresultaten. Dat is waarschijnlijk wat ze bedoelen, is de conclusie die je trekt.

Je bent nu nog communicatiemedewerker bij een bekend museum. Je maakt de brochures, zet advertenties uit en begeleidt de totstandkoming van speciale catalogi (bij tijdelijke tentoonstellingen) van het museum. Jouw aanpak is zeer resultaatgericht, zeker voor de branche waarin je werkzaam bent. Bij iedere tentoonstelling bepaalt de directie de doelgroep en een doelstelling voor het aantal bezoekers. Jij zet dan een communicatiestrategie uit om meer dan het beoogde aantal bezoekers naar het museum te krijgen. Het is altijd weer leuk om de verwachtingen te overtreffen, dáár ga je voor. Je zet alles op alles om dat te doen. Ook de verkoopcijfers van die catalogus van die moderne kunstenaar zie jij als feedback op jouw prestatie.

Dit zet je in je brief en je bereidt het voorbeeld voor volgens de STAR-methode voor je sollicitatiegesprek.

Andere voorbeelden

Verkoper: Als ik bij een klant kom, ben ik helemaal gericht op het binnenhalen van mijn orders. Daarom investeer ik veel in een goede relatie met mijn klant. Ik praat over koetjes en kalfjes, maak een grapje, geef complimentjes en biedt verontschuldigingen aan voor zaken die ik of mijn collega´s fout hebben gedaan. Sommige klanten stuur ik zelfs een kaart vanaf mijn vakantieadres als ik denk dat het helpt bij de aankoopbeslissing. 

Projectmanager: Ik houd bij mijn projecten altijd goed in de gaten wat mijn project moet dóen. Opdrachtgevers verwarren vaak doel en middel. Een voorbeeld: een organisatie wil een nieuwe werkmethode invoeren, die moet zorgen voor lagere kosten. Als projectleider moet ik oppassen dat die werkmethode het doel wordt en de kostenbesparing een bijzaak worden. Ik focus me in zo´n geval op de besparing die het moet opleveren.

Manager: mijn stijl van leidinggeven is erg resultaatgericht. Ik spreek met iedereen SMART-doelstellingen af. Daarbij heb ik zeker aandacht voor de menselijke kant, mijn deur staat altijd over voor vragen en met een goed onderbouwd verzoek voor een opleiding ben je bij mij ook nooit aan het verkeerde adres. Ik ben echter geen leidinggevende met wie je lekker over het weer kunt babbelen.

Voorbeelden van vragen over resultaatgerichtheid tijdens het sollicitatiegesprek:

Wanneer sla je door?

Vaak hebben resultaatgerichte mensen een sterke prestatiedrang. Ze willen alles zo perfect mogelijk doen. Om deze reden zijn zij goed in het motiveren van zowel zichzelf als anderen. Dat is prima, zolang de lat maar niet te hoog wordt gelegd. Ben je eenzijdig gefocust op bijvoorbeeld carrière maken of hogere verkoopcijfers, dan kun je gefrustreerd raken zodra dit doel niet binnen de door jezelf gestelde termijn wordt gehaald. Hiervan heb niet alleen jij last: ook je omgeving lijdt er onder. Je kunt hier zelfs een burn-out of een ongezonde hoeveelheid stress van krijgen. Bovendien kan deze vorm van resultaatgerichtheid doorschieten naar het bekende ‘met de ellebogen werken’ en het letterlijk over lijken willen gaan. Vooral bij beroepen in de commerciële sector is een dergelijke houding verleidelijk of wordt deze zelfs aangemoedigd.

Niettemin zijn er enkele risico’s verbonden aan een doorgeslagen ambitie. Allereerst word je niet gewaardeerd door je omgeving, omdat je eigenwijs en eerzuchtig overkomt. Collega’s zullen je eerder als een bedreiging zien die ze uit de weg moeten ruimen, dan een persoon van vlees en bloed met wie je kunt samenwerken. Bovendien creëer je een opgefokte sfeer op je werk, die bij iedereen stress en onrust teweeg brengt.

Als je echter op de juiste manier resultaatgericht werkt, dan laat je je niet van de wijs brengen door lastige omstandigheden, tijdsdruk of tegenwerking. Je houdt je vooral bezig met het eindresultaat. Uitgebreid analyseren van alle (kleine) tegenvallers die je op de weg tegenkomt, is er niet bij. Je blijft dus evenwichtig en kunt zowel je eigen persoon als je doelen relativeren. Beschuldig jezelf niet eindeloos als je tegenvallende cijfers presenteert, maar kijk naar de omstandigheden die ertoe bijdroegen dat het deze maand wat minder ging. Bedenk dat oprechte inzet voldoende is en dat de wereld niet vergaat als je je doelen een keer niet haalt.

Hoe kun je deze competentie ontwikkelen?

Wil je resultaatgericht leren werken dan kun je een van de onderstaande trainingen volgen:

Hier leer je hoe je voor jezelf doelstellingen moet formuleren, hoe je een goede planning maakt en welke acties prioriteit krijgen bij het behalen van resultaten.

Bronnen

Auteur: Vera van Dijk

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/resultaatgericht Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2014 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: