Hbo-opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC)

Wat is een hype? Hoe bespeel je de media? Hoe lanceer je een website en wat is eigenlijk een typische webtekst? De hbo-opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC) leidt je op tot professional in de wereld van informatie, uitgeverij en entertainment. In deze studie staan de productie en marketing van audiovisuele, gedrukte en nieuwe media centraal.Tijdens je opleiding maak je kennis met de snel veranderende wereld van de media. Je leert om te gaan met de verschillende informatiemiddelen en in te spelen op de snelle veranderingen van deze branche. Aan het einde van het eerste jaar kies je voor een afstudeerprofiel. De opleiding wordt zowel in voltijd als in deeltijd aangeboden.

Wat kun je ermee worden?

Het werkveld waarin je met deze studie op zak aan de slag kunt, is zeer breed. Wat je precies wordt, is sterk afhankelijk van het afstudeerprofiel dat je kiest. Redactie & Mediaproductie bijvoorbeeld leidt je op voor functies als bureauredacteur, webmaster en producent. Kies je voor Informatie & Media, dan kun je denken aan functies als bibliothecaris, marktonderzoeker en informatieanalist. Studenten die kiezen voor Media, Marketing en Publishing komen terecht in meer zakelijke en commerciële functies als uitgever en marketingmanager. En met het profiel Nieuws en Media word je voorbereid op banen als verslaggever, journalist of (eind-)redacteur bij een krant, de radio of de televisie.

Marijke Klaassen, eerstejaars hbo-opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA):
"MIC is heel praktijkgericht waardoor er minder aandacht is voor theorie, het komt zelden voor dat je een heel boek moet leren. We werken vooral in projectgroepen. Daarin leer je goed samenwerken en je aan afspraken te houden. In het eerste jaar heb ik twee werkbezoeken afgelegd aan bedrijven. Op deze manier kreeg ik meer inzicht in verschillende functies, wat hielp bij het kiezen van een afstudeerrichting."
Bron: website Hogeschool van Amsterdam.

Wat is je kans op een baan?

De mediabranche is een dynamische branche die continu in beweging is. Waar bij de oude, traditionele media – zoals dagbladen – redacties inkrimpen, komen er bij nieuwe mediavormen banen bij. Uitgeverijen richten zich tegenwoordig bijvoorbeeld niet alleen op het geschreven woord, maar geven ook luisterboeken uit. De banen liggen niet voor het oprapen, onder andere omdat je moet concurreren met afgestudeerden van de hbo-opleiding Journalistiek en de hbo-opleiding Communicatie. Om een baan te bemachtigen, doe je er goed aan om je contacten van je stages te onderhouden en te benutten. 

Wat zijn de belangrijkste competenties?

  • Schriftelijke en mondelinge communicatie. Je hebt gevoel voor taal, zowel in woord als in schrift; de Nederlandse spelling levert geen problemen op voor jou.
  • Organiseren en plannen. In de mediabranche is het gebruikelijk dat producties onder tijdsdruk worden gemaakt. In zo’n drukke werkomgeving is het belangrijk dat je je werk goed kunt organiseren en anderen kunt motiveren en inspireren om te allen tijde goed werk te leveren. Dus ook wanneer er van alles misgaat en de deadline hard nadert.
  • Samenwerken. Bij de producties van boeken en televisieprogramma’s werk je met veel verschillende mensen samen.
  • Creativiteit. Je ontwikkelt met gemak plannen voor een nieuwe doelgroep en je hebt oog voor nieuwe kansen.

Hoe lang duurt de opleiding?

De hbo-opleiding Media, Informatie en Communicatie duurt, zowel in voltijd als in deeltijd, in totaal vier jaar. Heb je een verwante mbo-opleiding afgerond of heb je veel werkervaring, dan kun je in aanmerking komen voor vrijstellingen en de studieduur verkorten.

Wat doe je tijdens de opleiding?

In het eerste jaar, een gezamenlijke propedeuse voor alle vijf de richtingen binnen het MIM, maak je kennis met de verschillende media en communicatiemethoden. Je werkt veel in projectgroepen en leert het informatie-, uitgeef- en communicatieproces kennen. Je werkt onder andere voor concrete opdrachtgevers aan bestaande vraagstukken. Je volgt ondersteunende vakken op het gebied van marketing, Nederlands, marketing-communicatie, organisatiekunde, bedrijfskunde en mediakunde.

Na de propedeuse kies je voor een afstudeerprofiel. Het tweede tot en met het vierde jaar is de hoofdfase; je volgt colleges, werkt in groepen aan projecten, loopt enkele stages en je kiest een verdiepende of verbredende minor. In het laatste jaar van de opleiding combineer je al je kennis in een groepsgewijs eindproject. Ook werk je individueel aan je afstudeerscriptie. Na het afronden van de opleiding mag je de titel Bachelor of Media, Informatie en Communicatie voeren. 

Hoe zwaar is het?

Er wordt nadrukkelijk een beroep gedaan op zowel je zelfstandigheid als je doorzettingsvermogen. Er zijn studiebegeleiders waarmee je regelmatig overleg hebt. Daarnaast wordt er regelmatig getoetst en is er een aantal lange, beroepsvoorbereidende stages in het programma opgenomen.

Welke toelatingseisen zijn er?

Je wordt tot de studie toegelaten als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Als je een havo- of vwo-diploma hebt, gelden vooropleidingseisen op basis van je profiel. Met het profiel Economie & Maatschappij ben je zonder meer toelaatbaar. Voor de profielen Cultuur & Maatschappij, Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid geldt management & organisatie of economie als aanvullende eis.

De voltijdopleiding van de HvA hanteert een numerus fixus: zijn er te veel aanmeldingen, dan moet je meedoen met een lotingsprocedure. Meld je dus op tijd aan. Wil je aan de deeltijdopleiding deelnemen dan maakt een intakegesprek onderdeel uit van de toelatingsprocedure.

Als je ouder bent dan 21 jaar en je hebt niet een van de vereiste vooropleidingen, dan is het toch mogelijk om toegelaten te worden. Je kunt je dan aanmelden voor een toelatingsonderzoek.

Hoe kom je erachter of de opleiding bij je past?

  • Heb jij grote belangstelling voor media?
  • Volg je de ontwikkelingen in de mediabranche op de voet?
  • Hou je van informatie verzamelen in boeken, tijdschriften, internet en databanken over lezers en onderwerpen om over te publiceren?
  • Ben je een teamplayer, maar kun je ook goed zelfstandig werken?
  • Heb je een vlotte pen en ben je niet op je mondje gevallen?
  • Durf je initiatief te nemen?
  • Spreekt de dynamische mediawereld jou wel aan?

Kun je de meeste vragen met 'ja' beantwoorden, dan is de hbo-opleiding Media, Informatie en Communicatie wellicht iets voor jou. Je kunt je verder oriënteren door een open dag te bezoeken.

Wat is het profiel van de studenten?

Studenten Media, Informatie en Communicatie zijn praktische types. Ze werken graag aan een concreet product. Het zijn informatievreters: ze zijn dol op allerlei mediaproducties en ze zijn goed op hoogte van de laatste veranderingen en hypes. Hierdoor zijn ze in staat producties te maken die inhaken op de huidige ontwikkelingen. Hoewel ze goed kunnen samenwerken, laten ze soms ook hun ego’s gelden. Bijvoorbeeld als ze een goed idee voor een boek, televisieprogramma of tijdschrift hebben bedacht.

Welke hbo-opleidingen lijken erop?

Aanbevolen website

Auteurs: Erik Bouwer en Marieke van Oosterhout

Je bent hier: Home Opleiding Taal, media en communicatie Mediastudies Commerciële studies Hbo-opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC)