Technisch accountmanager

Ben je een techneut, maar heb je ook een goed commercieel inzicht, dan kan het beroep van technisch accountmanager iets voor jou zijn. Je kent alle technische ins en outs van een bepaald product en weet dat product te verkopen aan klanten. Vaak zijn die klanten grote organisaties die behoefte hebben aan een specialistisch, technisch product.

Wat doet een technisch accountmanager?

Als technisch accountmanager (of: technical account manager) ben je verantwoordelijk voor een aantal klanten (accounts) van het bedrijf waar je werkt. Je ontwikkelt met deze klanten een duurzame relatie. Het verschil met een algemeen accountmanager is dat je als technisch accountmanager alles weet van de inhoudelijke en technische aspecten van het product dat de klant bij jouw bedrijf afneemt. Die klant is meestal een ander bedrijf, met specialistische technische eisen. De klant wil te woord gestaan worden door iemand die echt verstand van zaken heeft. Je moet dus van de hoed en de rand weten.

Het beroep van technisch accountmanager is veelzijdig: je zoekt steeds naar een match tussen technologie en de wensen van de klant. Je hebt bij uitstek een T-profiel: je bent generalist en toch ook specialist.

Wat doe je zoal?

  1. Je brengt technische kennis over aan klanten. Je hebt een grondige technische kennis van een product(groep) en houdt deze op peil.
  2. Je brengt bezoeken aan nieuwe klanten en verschaft de nodige inhoudelijke informatie. Je uitleg is niet alleen commercieel, maar ook technisch onderbouwd. Je stelt offertes op.
  3. Je onderhoudt intensief contact met bestaande klanten en vertaalt hun wensen naar de technici van je eigen bedrijf.
  4. Je assisteert de marketingafdeling door technische inbreng te leveren.

Rollen

  • Technisch specialist en adviseur. Je interesseert nieuwe klanten voor het product op grond van technische feiten. Je adviseert nieuwe en bestaande klanten over de mogelijkheden en toepassingen van het product.
  • Onderhandelaar en verkoper. Je werft nieuwe klanten voor het product van jouw bedrijf.
  • Docent. Juist omdat je een specialistische product verkoopt, geef je af en toe cursussen waarin je de werking van het product toelicht. Vooral bij nieuwe klanten, maar ook bij nieuwe versies van het product is dat belangrijk.
  • Vraagbaak. Je bent binnen je bedrijf een vraagbaak omdat jij goed op de hoogte bent van wat klanten willen en de nodige technische kennis hebt. De marketingafdeling kan met vragen bij jou terecht.
  • Strateeg. Je houdt ontwikkelingen in de markt in de gaten en vertaalt deze naar je bedrijf. Misschien moet een product worden aangepast op grond van wat jij signaleert.

Waar werk je als technisch accountmanager?

Een technisch accountmanager werkt meestal bij een gespecialiseerd technisch bedrijf. Dat kan een bedrijf zijn op ICT-gebied, maar ook een bedrijf dat is gespecialiseerd in staalproducten, chemische producten, halfgeleiders, of specifieker: pompen, elektromotoren, damwanden, noem maar op. Het bedrijf is in ieder geval technisch van aard. 

Typische advertentietekst vacature Technisch Accountmanager
Wij zoeken een technisch accountmanager die innovatief de markt vergroot en relaties beheert.

De organisatie
Onze organisatie richt zich op het ontwerpen, produceren, repareren en het verlenen van service aan aanbouwdelen van funderings- en grondverzetmaterieel. Zij fungeert als betrouwbare partner voor bekende organisaties in binnen- en buitenland en is voor de Benelux exclusief importeur van funderingsmaterieel (hei-installaties).

Functieomschrijving
Het betreft de verkoop van funderingsmaterieel. U brengt de markt verder in kaart en u onderhoudt en verstevigt contacten met bestaande klanten. Een essentieel onderdeel vormt de acquisitie. Uw doelgroepen vindt u bij kleine en grote ondernemingen, wat u een diversiteit aan contacten biedt. Uw werkgebied is de Benelux. U bent in technisch-commerciële zin verantwoordelijk voor het totale verkooptraject. Dit betekent o.a. dat u de wensen en eisen van de klant analyseert en vertaalt naar de fabriek in Finland, de technische realisatie daarvan volgt en zo klantgerichte oplossingen biedt. Het uitwerken en opvolgen van offertes en het opstellen van sluitende verkoopcontracten zijn eveneens onderdeel van de functie. U rapporteert aan de directie, met wie u nauw samenwerkt.

Gevraagd
Minimaal heeft u een technische mbo-opleiding voltooid en door ervaring en aanvullende cursussen kunt u functioneren op hbo werk- en denkniveau. U werkt vanuit een klantgerichte visie. U hebt een realistische en pragmatische instelling. Bekendheid met de grondverzet-, weg- en waterbouwsector is een pre. U bent in staat te communiceren op alle niveaus; u onderhoudt contacten met zowel directieleden als uitvoerenden.

Wat is je plaats in de organisatie?

Collega’s of medewerkers

Je zult meestal werken op een productgroepafdeling of op een salesafdeling. Je collega's zijn andere accountmanagers en verkopers, of technici die nóg meer weten van de technische achtergronden van het product en zich bezighouden met de verdere ontwikkeling daarvan. Je kunt bij hen te rade gaan voor technische details. Anderzijds zet jij wensen van je klanten om naar een technische vereistenlijst voor de gespecialiseerde technici.

Wie is je baas?

Afhankelijk van hoe de organisatie is ingericht, zal vaak de manager van een bepaalde productgroep je baas zijn. Stel dat jij technisch accountmanager 'grondwaterpompen' bent, dan heb je als baas de manager van de divisie 'grondwaterpompen'.

Welke competenties moet je in huis hebben?

  • Technische kennis. Vanzelfsprekend heb je veel technische kennis nodig. De klant verwacht met een technisch onderlegd persoon te maken te krijgen, en niet iemand die slechts vaag weet hoe het product werkt.
  • Commercieel inzicht. Je moet producten weten te verkopen en kansen zien op de markt. Je moet klanten zien te werven en weten te behouden. Je overziet de financiële consequenties van beslissingen en kunt goed onderhandelen.
  • Communicatief vermogen. Je moet goed kunnen praten met klanten en technici om helderheid te kunnen krijgen over eisen, wensen en specificaties. Daarnaast moet je presentaties kunnen geven en kunnen adviseren. Je hebt zowel schriftelijke als mondelinge vaardigheden nodig. Een goede technisch accountmanager kan goed overtuigen.
  • Samenwerking. In je eentje ben je nergens. Juist in de samenwerking met de klant kom je tot overeenstemming over de eisen, wensen en kosten van een product. Daarnaast werk je samen met de technici binnen je bedrijf om het product zo te maken dat het overeenstemt met wat de klant wenst.
  • Analytisch vermogen. Je moet goed kunnen luisteren en problemen en vragen goed op waarde weten te schatten. Je vraagt je bij een probleem af wat er precies aan de hand is, hoe het ontstaan is en welke andere problemen er misschien achter zitten. Zo garandeer je dat de klant uiteindelijk de juiste oplossing krijgt.
  • Creativiteit. Verschillende problemen vragen om verschillende antwoorden. Je moet creatief zijn in het bedenken wat de beste oplossing is voor een klant en kunnen onderhandelen. Soms moet je een omweg verzinnen om iets voor elkaar te krijgen wat eerder niet mogelijk leek.
  • Talenkennis. Je hebt vaak te maken met buitenlandse klanten. Je moet dus een of meer vreemde talen goed beheersen, waaronder ook het technisch jargon.

Wat is het verschil tussen een top technisch accountmanager en een gewone technisch accountmanager?

Een goede technisch accountmanager onderhoudt niet alleen intensieve contacten met bestaande klanten, hij breidt de dienstverlening aan die klanten ook uit. Hij weet wensen van klanten uitstekend te vertalen naar technische specificaties, die gebruikt worden voor de verder ontwikkeling van producten binnen het bedrijf. Zo blijft het bedrijf altijd een streepje voor op concurrenten.

Daarnaast kan een goede technisch accountmanager uitstekend nieuwe klanten werven. Niet in de laatste plaats omdat hij uitstekend een vertaalslag kan maken van niet-technische aspecten naar technische en andersom.

Hoe word je technisch accountmanager?

Hbo-opleidingen

Met een mbo-vooropleiding

  • Alle technische opleidingen, aangevuld met certificaten en nascholing op het gebied van commerciële vaardigheden of verkoopvaardigheden.
  • Commerciële opleidingen in de technische richting, aangevuld met specifieke technische kennis.

De functie van technisch accountmanager is bij uitstek een doorgroeifunctie, juist omdat er zo veel verschillende vaardigheden bij komen kijken. Beroepen op mbo-niveau die een goede werkervaring kunnen bieden waarmee je door kunt groeien naar de functie van technisch accountmanager zijn:

  • commercieel medewerker technisch
  • vertegenwoordiger
  • commercieel medewerker buitendienst
  • vertegenwoordiger technische producten
  • handelsvertegenwoordiger bouwmaterialen
  • technisch-commercieel medewerker

Als je wilt doorgroeien, zul je vaak aanvullende cursussen of trainingen moeten volgen.

Wat zijn je carrièremogelijkheden?

Vanuit de functie van technisch accountmanager kun je doorgroeien naar functies als productmanager, manager van de verkoopafdeling of algemeen manager. Je zult dan vooral je leidinggevende capaciteiten moeten zien uit te breiden.

Welke beroepen lijken erop?

Aanbevolen website

Lees ook het artikel over het beroep van algemeen accountmanager. Wat voor dat beroep geldt, geldt ook voor het beroep van technisch accountmanager. Het grote verschil is dat een technisch accountmanager een serieuze, gedegen technische achtergrond heeft.

Aanbevolen boeken

  • Bos, R., Luchtenberg, B. en Schulte, R. Wegwijs in account management. Zaltbommel: Thema
  • Luijk, Bart van. Effectief accountmanagement in 18 stappen. Media Business Press

Auteur: Ysolde Bentvelsen

Je bent hier: Home Beroep Functies in Economie en management Commercieel Technisch accountmanager