Intercedent

Een intercedent (ook wel ‘consulent’ of ‘arbeidsbemiddelaar’ genoemd) bemiddelt tussen mensen die werk zoeken en bedrijven met vacatures. Daarnaast werft hij potentiële opdrachtgevers (‘inleners’) en flexkrachten (uitzendkrachten en gedetacheerden). De meeste intercedenten werken bij een uitzendbureau.

Esther Post, intercedente bij een groot uitzendbureau:

"Ik run een beetje mijn eigen zaak, waarin ik continu op zoek ben naar de ideale combi tussen mensen en bedrijven. De kick is natuurlijk een geslaagde match te maken, dan loopt m'n toko lekker."

Wat doet een intercedent?

1. Selecteert flexkrachten voor bedrijven en schrijft ze in

Je voert allereerst een intakegesprek met mensen die zich bij jou melden met het verzoek om werk. Je noteert hun gegevens en loopt hun opleiding en werkverleden met ze door. Je maakt een persoonlijke inschatting over mogelijke banen die bij hun persoon en werkervaring zouden kunnen aansluiten en onderzoekt wat hun eigen wensen zijn. Vervolgens ga je op zoek naar bedrijven met passende vacatures. Zodra je meent een goede match te hebben gevonden, stel je beide partijen aan elkaar voor en stuur je de flexkracht (of twee of drie als er meerdere kandidaten zijn voor een vacature) op gesprek.

2. Werft nieuwe bedrijven en onderhoudt contacten met reeds bestaande klanten

Je verricht acquisitie bij bedrijven door het opstellen van mailings of telefonische enquêtes. Verder ga je op bezoek bij potentiële klanten met de vraag of ze nieuw personeel nodig hebben. Ook met bedrijven die reeds in je klantenbestand zitten, houd je contact door van tijd tot tijd een telefoontje te plegen of langs te gaan, bijvoorbeeld om te informeren of men tevreden is over de huidige flexkrachten die via jouw uitzendbureau zijn binnengekomen.

3. Beheert loonadministratie en klantenbestand

Tot je takenpakket behoort verder het zelfstandig opstellen van arbeidsovereenkomsten en de uitbetalingen van de flexkrachten. Je gaat ook regelmatig na of je klantenbestand op peil is. Zodra je bijvoorbeeld merkt dat het aantal inleners terugloopt, ga je op zoek naar manieren hoe je klantenbestand weer aangevuld kan worden. Je denkt ook samen met je collega’s na over de commerciële groei van jullie vestiging en maakt plannen om deze te verhogen.

4. Voorziet alle relevante partijen van de juiste informatie, behandelt klachten en beantwoordt vragen

Je bent uitstekend op de hoogte van alle regelgeving op het gebied van arbeidsrecht en sociale wetgeving. Je informeert flexkrachten over wat hun rechten en plichten zijn op de werkvloer, en verklaart hen de inhoud van hun arbeidsovereenkomst. Je bent het centrale informatiepunt voor flexkrachten en inleners die met al hun vragen en problemen bij jou terecht moeten kunnen. Bovendien verstrek je de benodigde info aan instanties als het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).

5. Loopbaanbegeleiding, coaching, beoordelings- en functioneringsgesprekken

Het begeleiden van mensen in hun loopbaan bij jouw uitzendbureau is eveneens belangrijk. Je adviseert flexkrachten over het werk dat ze willen of kunnen doen en denkt met ze mee over hun kansen op de arbeidsmarkt op langere termijn. Je ondersteunt ze en geeft sturing bij conflicten, moeilijkheden en andere zaken gerelateerd aan het werk. Als bijvoorbeeld een flexkracht meent dat een bepaalde baan perfect bij hem past, terwijl jij daar het absoluut niet mee eens bent, dan coach je hem of haar voorzichtig richting een meer passende vacature. Ook beoordelings- en functioneringsgesprekken horen tot je vaste takenpakket. Je bent voor veel bedrijven de externe specialist op het gebied van personeelszaken.

Rollen

Een intercedent is een echte duizendpoot met als voornaamste rollen:

  • Gastheer/gastvrouw: je bent het centrale contactpunt voor werkgever en werknemer; je ontvangt mensen gastvrij op kantoor en staat ze te woord.
  • Bemiddelaar: je treedt op als tussenpersoon voor bedrijven en werknemers, probeert de juiste personen bij elkaar te zoeken en ervoor te zorgen dat het ‘klikt’. 
  • Ondernemer: je gaat zelfstandig op zoek naar nieuwe klanten en bedenkt daartoe nieuwe initiatieven. Je ontwikkelt in overleg met je collega’s een commercieel plan om het klantenbestand uit te breiden.
  • Controleur: je beoordeelt het functioneren van flexkrachten en inleners, en houdt in de gaten of alle partijen zich aan de gestelde regels houden. 
  • Adviseur: je probeert de carrière van flexkrachten in goede banen te leiden door persoonlijke ondersteuning en adviezen. Bedrijven help je eveneens door hen te adviseren omtrent hun personeelsbeleid.

Waar werk je als intercedent?

Een intercedent werkt voornamelijk bij uitzendbureaus. Een aantal van hen is gespecialiseerd in een bepaalde sector in de arbeidsmarkt, zoals de gezondheidszorg of de ICT. In dat geval heb je het grootste deel van de tijd contact met mensen uit die branche. Als je werkervaring of een opleiding hebt in bijvoorbeeld de techniek, is het dus handig om een baan te zoeken bij een uitzendbureau dat zich hierop focust.

Grote bedrijven die veel behoefte hebben aan een onafgebroken stroom van flexkrachten, kiezen veelal voor een 'inhouse' constructie. Dat betekent dat een intercedent van bijvoorbeeld Tempo Team naar een bedrijf als Delta Lloyd wordt gestuurd en daar bijna fulltime op locatie is. Dit kan tijdelijk zijn, maar vaak blijft de intercedent permanent verbonden aan het bedrijf.

Wat is je plaats in de organisatie?

Collega’s of medewerkers

Met de volgende mensen werk je op hetzelfde niveau samen, of je geeft hen leiding. Dit is afhankelijk van de grootte en de inrichting van de organisatie.

  • Intercedenten. Vaak werk je nauw samen met andere intercedenten of vorm je een team met een andere intercedent. Ook vergader je veel met hen over de verdeling van het werk, de verdere ontwikkeling van het klantenbestand, et cetera.
  • Planners. Dit zijn administratieve krachten die zich bezig houden met het inroosteren van flexkrachten, zij worden vooral ingezet bij kortdurende aanvragen voor personeel en nemen je veel werk uit handen.
  • Vestigingsassistent/baliemedewerker. Deze voert licht administratieve taken uit en fungeert als receptionist(e).

Wie is je baas?

De vestigingsmanager staat direct boven je als leidinggevende. Verder is er bij grote uitzendondernemingen sprake van een regiomanager en een directie. 

Welke competenties moet je in huis hebben?

Als je in sollicitaties aan wil tonen dat je geschikt bent, zorg ervoor dat je de gevraagde eigenschappen en vaardigheden goed naar voren laat komen.  

1. Ondernemerschap en klantgerichtheid

Commerciële vaardigheden zoals ondernemerschap spelen voor jou een belangrijke rol. Je bent initiatiefrijk en gaat nieuwe uitdagingen om de groei van je klantenbestand te garanderen niet uit de weg. Tegelijkertijd ben je dienstverlenend en klantgericht en wil je inspelen op (en voldoen aan) de behoeften van je relaties. 

2. Sensitiviteit

Het overtuigen en aansturen van mensen moet bij deze baan wel altijd samengaan met tact en inlevingsvermogen. Je bent sensitief in de zin dat je rekening houdt met andermans wensen en gevoeligheden en dat je open staat voor hun kant van het verhaal. Vaak zien flexkrachten je een beetje als sociaal opvangpunt en komen wekelijks langs voor een babbel of klaagverhaal. Ook daaraan moeten grenzen worden gesteld door jou, maar wel met de juiste houding en toon. Ook bij de bemiddeling tussen personeel en werkgevers wordt een stukje integriteit gevraagd en probeer je met subtiliteit te werk te gaan. Je onderhoudt immers met beide partijen een vertrouwensband.

3. Probleemanalyse

Je hebt drie openstaande vacatures. Er zitten twee flexers met passende werkervaring in je bestand, maar hun persoonlijkheid en opstelling sluit totaal niet aan bij de sfeer van het bedrijf in kwestie. Hoe los je dit op? Misschien toch maar verder zoeken naar nieuwe kandidaten? De aanvraag open houden of aangeven dat je waarschijnlijk niet binnen de gestelde termijn de juiste mensen kunt vinden? Dergelijke situaties die om een probleemanalyse vragen, dienen zich elke dag aan. Daarom moet je hoofdzaken van bijzaken weten te onderscheiden en besluitvaardig zijn. Je weet ook goed verbanden te leggen en te anticiperen op mogelijke problemen. Door dit analytisch vermogen ben je in staat om accuraat te handelen.

4. Organisatievermogen

De werkzaamheden van een intercedent zijn veelzijdig. Omdat je zo zelfstandig bent, heb je ook veel verantwoordelijkheid, of dat nu gaat om het werven van flexers, de juiste mailing opstellen, of een bloemetje bestellen voor een jarige collega. Door de variëteit en hoeveelheid aan taken dreigt niettemin het gevaar van een enorme chaos in je planning en tijdsindeling. Daarom is het essentieel dat je je eigen werk goed kan organiseren en je prioriteiten weet te stellen.

5. Stressbestendigheid

Een flinke portie zenuwen hoort ook bij dit beroep. Bij spoedaanvragen waarbij een inlener je vraagt op korte termijn een aantal vacatures voor hem in te vullen, zul je niet altijd zo snel de juiste flexkrachten paraat hebben. Het is daarom noodzakelijk dat je goed met stress kunt omgaan en bij hectiek en onverwachte situaties, die veel energie van je vergen, je hoofd koel houdt.

6. Communicatieve vaardigheden 

Je mondelinge en schriftelijke vaardigheden zijn je visitekaartje. Je moet mensen goed kunnen toespreken, naar hen luisteren en je zinnen helder weten te formuleren. Een flexkracht met weinig werkervaring en een laag opleidingsniveau die meent dat hij wel ‘effe’ de overstap kan maken richting een managementachtige baan, is voor jou een concreet geval om je overwicht te tonen. Jij weet dat dit zomaar niet gaat. Door de sterke impact die je hebt, kan je dus mensen ervan overtuigen dat aan jouw ideeën de voorkeur moet worden gegeven. Deze kwaliteit heb je ook nodig in combinatie met je commercieel inzicht: het vertrouwen van potentiële klanten moet immers gewonnen worden en dat zal voornamelijk afhangen van jouw uitstraling en wijze van argumenteren.

Wat onderscheidt een topintercedent van een gewone intercedent?

Een topintercedent houdt ervan om voortdurend van rol te wisselen en 101 taken op zijn bordje te hebben. Het ene moment ben je de sociaal werker waarbij de net ontslagen flexkracht eens flink uithuilt, het andere moment overtuig je bedrijven met je commerciële inzicht dat ze absoluut dringend behoefte hebben aan nieuw personeel. Ondertussen liggen er nog vijftien werkbriefjes die over een uur verwerkt moeten zijn en staan er twee planners aan je bureau met de mededeling dat drie krachten zich hebben ziek gemeld en er nu een tekort is deze week voor bejaardenhuis X; of je deze middag nog een paar nieuwe flexers kunt regelen. Kortom: een goede intercedent kan snel schakelen.

Deze functie vereist dan ook dat je heel stevig in je schoenen staat, stressbestendig bent en goed met mensen kunt omgaan, en dat kan combineren met een flinke dosis inzet en de wens een topomzet te draaien. Een topintercedent verenigt al deze eigenschappen in zich en het belangrijkste: hij vindt het nog bijzonder leuk ook.

Hoe word je intercedent?

Veel intercedenten hebben een academische achtergrond of een hbo-opleiding die weinig van doen heeft met de functie zelf. Zo zal een verpleegkundige die de kwaliteiten heeft voor het beroep intercedent (bij veel uitzendbureaus moet je eerst een assessment doen voordat je wordt aangenomen) op de unit Gezondheidszorg van een uitzendbureau worden geplaatst. Dat maakt het tot een toegankelijk en gewild beroep waar mensen met allerlei opleidingsachtergronden in kunnen rollen.

Hogeschool Utrecht biedt de Associate degree Intercedent aan, waarbij je in twee jaar wordt klaargestoomd voor deze startfunctie in de arbeidsbemiddeling. Je krijgt vakken als: marketing, bedrijfsprocessen, management en organisatie, intercultureel management, bedrijfseconomie, algemene economie, logistiek en communicatie en je loopt enkele stages. Je rondt je studie af met een afstudeeropdracht, waarna je de titel Associate degree Intercedent mag voeren. 

Hbo-opleidingen die ook goed aansluiten bij het beroep van intercedent:

Voorbeeldloopbaan
Marcel Koot deed tijdens zijn studie Taal en Economie al veel commerciële werkervaring op. Hij wil graag een baan waarin de omgang met mensen op de voorgrond staat, en begint als intercedent bij een middelgroot uitzendbureau op de unit Administratie.

Na een jaar stroomt hij door naar de vestiging van het uitzendbureau dat is gespecialiseerd in taal en onderwijs. Na het volgen van het interne leertraject wordt Marcel senior intercedent. Zijn ambities liggen echter bij management, waarin hij zich via cursussen verder specialiseert.

Na een paar jaar krijgt hij de aanstelling van vestigingsmanager. In de toekomst wil Marcel zijn eigen uitzendonderneming, toegespitst op multilinguals, beginnen.

Wat zijn je carrièremogelijkheden?

Een starter begint doorgaans als intercedent A. Heb je een opleiding of werkervaring die goed aansluit, dan is het ook mogelijk om als intercedent B aan de slag te gaan. Dit wisselt per uitzendbureau. Via interne trainingen kun je doorgroeien naar intercedent C ofwel senior intercedent. Als intercedent C is de volgende logische stap de functie van vestigingsmanager. Afhankelijk van de grootte van de uitzendonderneming, ben je dan ook meteen je eigen baas.

Bij de grotere uitzendbureaus zijn er verder nog overkoepelende functies als districtsmanager en regiomanager, waarbij je de leiding hebt over bijvoorbeeld alle vestigingen in Noord-Holland. 

Overigens geldt het beroep intercedent als een van de beste banen voor mensen die op hbo-niveau willen gaan werken, omdat je veel ervaring opdoet met verschillende soorten bedrijven en het goede carrièrekansen biedt. Door het contact met de uiteenlopende soorten opdrachtgevers, ben je heel geschikt voor een functie op bijvoorbeeld de afdeling personeelszaken van een bepaald bedrijf of een baan als leidinggevende.

Hoe vind je een baan als intercedent?

Er bestaan verschillende manieren om vacatures voor een intercedent te vinden.

Welke beroepen lijken erop?

  • P&O-adviseur
  • Adviseur werk en inkomen (UWV WERKbedrijf)
  • Consulent arbeidsvoorziening
  • Cursistenbegeleider
  • Loopbaanadviseur
  • Recruiter/Headhunter
  • Arbeidsbemiddelaar arbeidsbureau

Aanbevolen websites

Auteur: Vera van Dijk
Je bent hier: Home Beroep Functies in Economie en management Commercieel Intercedent