Hbo-opleiding Office Management

De hbo-opleiding Office Management leidt op tot breed inzetbare office managers of directiesecretaresses, echte generalisten dus. Je kunt in verschillende soorten organisaties, ondernemingen of instellingen aan de slag. Je krijgt vakken als bedrijfskunde, marketing, informatiemanagement en communicatie en leert adviseren, leidinggeven en projecten managen.

De hbo-opleiding Office Management kun je zowel in voltijd als deeltijd doen. De studie is zowel bij reguliere als particuliere aanbieders te volgen. Bijvoorbeeld bij:

  • HBO Nederland (voorheen Hogeschool Nederland): reguliere opleiding, voltijd.
  • Leids Opleidingsinstituut (LOI): particuliere opleiding, thuis studeren via internet.
  • Praktijkopleiders Nederland/NCOI biedt een eenjarige praktijkgerichte hbo-opleiding: particuliere opleiding, voltijd.
  • Hogeschool Schoevers: reguliere opleiding, voltijd en deeltijd. Daarnaast heeft Schoevers een Associate degree-programma. Dat is een kortere opleiding dan het volledige hbo-programma. Na afronding heb je recht op de titel Associate Degree. Eventueel kun je besluiten door te gaan met de opleiding op hbo-niveau.

Er zijn ook andere mogelijkheden voor een opleiding tot office manager/ directiesecretaresse.

DirectiesecretaresseWat kun je ermee worden?

Wat is je kans op een baan?

De arbeidsmarkt voor hbo-opgeleide office managers/directiesecretaresses is goed te noemen. Er wordt verwacht dat de vraag naar goed gekwalificeerd ondersteunend personeel in de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Wat zijn je carrièremogelijkheden?

Tijdens de opleiding Office Management leer je in de breedte over organisaties en het organiseren van werk. Je kunt er in de toekomst meerdere dingen mee doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van het volgende?

Welke competenties ontwikkel je?

  • Het aansturen van anderen. Als office manager geef je leiding aan een team van ondersteuners. Leidinggeven is dan ook een belangrijke competentie die je ontwikkelt tijdens je opleiding. Je leert alles over situationeel leidinggeven. Dat betekent dat je de manier waarop je leiding geeft, kunt variëren en laten aansluiten op de persoon of de situatie. De ene keer zul je immers strakke doelen moeten stellen, terwijl je de andere keer je team goed motiveert.
  • Besluitvaardig zijn. Besluitvaardig zijn betekent dat je knopen kunt doorhakken. Als office manager ben je verantwoordelijk voor de resultaten van jouw afdeling of team. Besluiten moeten dikwijls snel genomen worden. De ene keer zul je anderen erbij moeten betrekken, op andere momenten zul je zelf direct een beslissing moeten nemen.
  • Dienstverlenend zijn. Als office manager in opleiding leer je wat het is om een dienstverlenende houding te hebben. Je levert met je afdeling diensten aan interne klanten. Je weet dat je jouw bijdrage aan de resultaten van de organisatie levert door anderen te ondersteunen in het behalen van hun doelen en bent dus zeer klantgericht. Je ontwikkelt tijdens de opleiding een heldere visie op de rol van de ondersteuning en leert hoe je deze visie in de praktijk kunt brengen.
  • Communiceren. als office manager ben je vaak de schakel tussen je interne klant en je eigen team. Dat geeft in de beroepspraktijk nogal eens wat ´communicatie-uitdagingen´. Door theorie en trainingen op het gebied van verschillende communicatie-instrumenten en technieken, vergadertechnieken en besluitvormingsprocessen ontwikkel je excellente communicatieve vaardigheden.
  • Vakkundig zijn. Je krijgt als officemanager te maken met zaken als het inkopen van diensten of producten, het leiden van projecten en het beheren van budgetten. Je zult dus nogal wat kennis in huis moet hebben op verschillende vakgebieden. Zo moet je kunnen onderhandelen over offertes, maar ook weten hoe je een budget opstelt of een jaarrekening leest. In de opleiding ligt de nadruk op het verband tussen theorie en de praktijk in je toekomstige functie als office manager. Er wordt daarom naast theoretische vakken veel geoefend met praktijksituaties waar je als leidinggevende van een afdeling tegenaan loopt.

Wat zijn de toelatingseisen?

Je wordt tot de hbo-opleiding Office Management toegelaten als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-4-diploma, bijvoorbeeld van  Directiesecretaresse/Managementassistent. Als je een havo- of vwo-diploma hebt, gelden vooropleidingseisen op basis van je profiel.

Havo en vwo

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij met tweede moderne vreemde taal
  • Natuur & Gezondheid met tweede moderne vreemde taal
  • Natuur & Techniek met tweede moderne vreemde taal

Hogescholen kunnen afwijkende of aanvullende toelatingseisen stellen; laat je hierover goed informeren bij de hogeschool van jouw keuze. 

Voor alle deeltijdopleidingen geldt dat je al werkzaam moet zijn in een secretariële of andere ondersteunende functie.

Ben je 21 jaar of ouder en voldoe je niet aan de  toelatingseisen? Dan kun je een toelatingsexamen doen.

Hoe lang duurt het?

Dat verschilt per aanbieder. Praktijkopleiders Nederland biedt een opleiding van een jaar. Ook drie- of vierjarige opleiding behoren tot de mogelijkheid.

Hoe zwaar is het?

In vergelijking met bijvoorbeeld de technische hbo-opleidingen is het niet een heel zware studie. De deeltijdvariant is redelijk tot goed te doen naast je baan, al hangt dit natuurlijk samen met jouw studietempo en organisatievaardigheden.

Wat doe je tijdens de opleiding?

Je krijgt vakken als Communicatie en Communicatieve Vaardigheden, Bedrijfskunde, Marketing,  Informatie- en Communicatietechnologie, Onderzoeksmethoden, Recht, Financieel Management en Human Resource Management. Daarnaast maak je kennis met office-managementtaken en kantoorautomatisering.

Na je propedeuse ligt de nadruk op informatiekunde en informatiesystemen en bekwaam je je in het vervaardigen van spreadsheets en het beheren van databases. Ook komen verschillende aspecten van management aan bod. Je doet samen met anderen projecten, bijvoorbeeld het opzetten van een database.

Bij de voltijdvariant loop je een lange stage, daar studeer je ook op af. Je maakt dan een stageverslag of een afstudeerscriptie.

Hoe weet je dat de opleiding bij je past?

  • Ben je zeer besluitvaardig?
  • Spreekt management en leidinggeven jou aan?
  • Ben je een kei in organiseren en communiceren?
  • Hoef je niet per se in de schijnwerpers te staan?
  • Ben je goed in bemiddelen en motiveren?
  • Kun je goed met stress omgaan?

Kun je de meeste vragen met 'ja' beantwoorden, dan is de hbo-opleiding Office Management misschien wat voor jou!

Welke hbo-opleidingen lijken erop?

Auteur: Mariëlle de Groot

Je bent hier: Home Opleiding Studies in Economie en management Beleids- en ondersteunende studies Hbo-opleiding Office Management