Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Carrière Zelfonderzoek Carrièreswitch Gereedschapskist Mediteren

Mediteren

Meditatie is een manier om je bewustzijn en effectiviteit te versterken. Je leert waar te nemen zonder te oordelen. Je leert los te laten. Je leert in het hier en nu te leven en het verleden het verleden te laten. Je leert focus aan te brengen.

Mediteren kun je goed gebruiken om nieuwe wegen in je carrière te onderzoeken. Doordat je dichter bij je gevoel komt te staan en omdat de hoofdzaken in je leven duidelijker worden, is het makkelijker om helder te krijgen wat je echt wilt in je werk, wat jouw werkelijke waarden zijn en waar je misschien bang voor bent als je een rigoureuze stap wilt gaan zetten.

Door meditatie word je je scherper bewust van wie je bent en wat je behoeften zijn, wat je mist en wat je wenst, waar je pijn zit en waar je geluk zit. Maar ook – met name als je langer mediteert – dat je deel uitmaakt van een groter geheel. Daarnaast zorgt het voor een betere concentratie, wat maakt dat mensen die langer mediteren effectiever werken. Redenen te over om te mediteren!

Een basismeditatie is heel eenvoudig:

  1. Zoek een rustig plekje waar je ongestoord kunt zitten. Ga rechtop zitten op een stoel, met je voeten op de grond, je onderrug tegen de rugleuning en je bovenlichaam los van de stoel. Je rug is gestrekt. Je hoofd staat recht op je romp, je kin is iets ingetrokken, je kruin is het hoogste punt. Je lichaam wordt als het ware vanaf je kruin aan een touwtje omhoog getrokken. Je handen liggen losjes in je schoot of op de armleuningen.
  2. Sluit je ogen (als je dat niet prettig vindt, kijk dan naar een rustig punt, zoals een witte muur of lege tafel) en neem een tijdje om je gedachten tot rust te laten komen. Laat de dagelijkse beslommeringen langzaam achter je.
  3. Concentreer je op je ademhaling. Neem waar hoe je inademt, uitademt, inademt, uitademt, inademt, uitademt…
  4. Loop je lichaam in gedachten langzaam langs en voel of je ergens spanning hebt zitten. Voel je op een bepaalde plek spanning, ga daar dan met zachte aandacht naartoe en laat de spanning los. Heb je bepaalde plaatsen in je lichaam waar je pijn voelt, ga daar dan ook met zachte aandacht naartoe en laat de pijn los. Wellicht verdwijnt niet alle pijn, maar treedt er wel verzachting op. Loop zo heel je lichaam langs en laat de spanning, pijn, druk of stress rustig uit je lijf verdwijnen.
  5. Na circa vijf minuten concentreer je je nergens meer op: je focust niet langer op je ademhaling, je loopt niet meer in gedachten door je lijf. Je zit en je bent.
  6. Als er gedachten in je opkomen, laat ze dan met hetzelfde gemak waarmee ze in je opkwamen ook weer los en aan je voorbij drijven.
  7. Als je afgeleid raakt, breng je je aandacht weer rustig terug naar het hier-en-nu en je aanwezigheid.
  8. Na 15 tot 20 minuten rond je langzaam af en kom je uit je meditatie.
  9. Open rustig je ogen, beweeg je handen en je voeten, kom weer rustig in contact met de buitenwereld en rond daarmee in je eigen tempo je meditatiesessie af.

Tips

Aanbevolen website

Auteur: Susanne Biemans

http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfonderzoek/carriereswitch/gereedschapskist/mediteren Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: