Creatief cv

Van een curriculum vitae op een rol wc-papier tot een personal magazine. Van een webshop met slechts één enkel artikel – de sollicitant zelf – tot een cv gegoten in chocolade. Sollicitanten verzinnen de gekste manieren om zich te onderscheiden van al die andere kandidaten. Met een creatief cv laat je zien wat je in huis hebt en wat je stijl van werken is. Waar moet je aan denken als je jezelf anders dan anders wilt presenteren?

Goede redenen voor een cv 2.0

Voordat je je creatief helemaal uitleeft, is het goed om allereerst na te gaan of je met een cv 2.0 je uiteindelijke doel bereikt, namelijk uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. Belangrijk is dat je rekening houdt met de sector waarin je solliciteert, de cultuur van het bedrijf en met je eigen persoonlijkheid. Heb je bijvoorbeeld een baan als AA-accountant of juridisch medewerker op het oog, dan kun je beter afzien van een heel creatieve uitspatting en ervoor zorgen dat je cv vooral zakelijk en helder is.

Goede redenen voor een creatief cv zijn:

  • Je solliciteert naar een creatieve functie. Je wilt een functie in de sales, marketing, communicatie, grafische sector of in de (social) media.
  • Er zijn veel sollicitanten voor een vacature en je wilt jezelf op een duidelijke manier onderscheiden van al die andere kandidaten. 
  • Je wilt bepaalde kennis en ervaringen meer laten opvallen. Je standaard cv laat niet goed zien wie jij bent en wat jouw sterke punten zijn. Je wilt je sterke punten zo positief mogelijk over laten komen.

Welke mogelijkheden zijn er?

Er zijn vele manieren op jezelf op een originele manier te presenteren, zoals met:

Gouden regels bij het maken van een creatief cv

Onthoud altijd: de vormgeving is niet het hoofddoel van een creatief cv. Het is ter ondersteuning van de inhoud. Je wilt dat je cv op een positieve en serieuze manier de aandacht trekt en de inhoud ervan blijft hangen in het geheugen van een selecteur (“Die sollicitant heeft de kennis en kunde in huis die we nodig hebben”). Jezelf onderscheiden doe je door te kiezen voor een opmaak die bij jou past en door de informatie te geven die jouw unieke persoonlijkheid, vaardigheden en talenten duidelijk naar voren brengt.

  • Zorg bij een beeldpresentatie voor een goede opening waarin de selecteur getriggerd wordt om verder te kijken. In zes seconden beslist een selecteur of je cv interessant genoeg is.
  • Leg niet de nadruk op je privéleven. Je kunt gerust een hobby noemen, maar ga er niet uitgebreid op in.
  • Benoem vooral wat je nu kunt betekenen voor de potentiële werkgever. Neem alleen informatie op die relevant is voor de functie en die aantoont waarom jij geknipt bent voor de baan. Functies, data, relevante opleidingen/cursussen, projectresultaten is wat ze willen zien. 
  • Wees duidelijk. Presenteer informatie in hapklare brokken, maak gebruik van alinea’s en opsommingen, gebruik geen hele zinnen maar formuleer kort en kernachtig. Vermijd zo veel mogelijk jargon en andere moeilijke terminologie.

Auteur: Marieke van Oosterhout

Je bent hier: Home Carrière Solliciteren Sollicitatiebrief en cv Cv maken Creatief cv