Vaardigheden-cv
In een vaardigheden-cv deel je je ervaringen in naar prestaties, competenties en vaardigheden, rollen en werkervaring. De ordening is dus niet chronologisch zoals bij een standaard-cv.
Een vaardigheden-cv kun je gebruiken als je solliciteert op een baan waarvoor je niet de geschikte werkervaring hebt, bijvoorbeeld als je een echte jobhopper bent of bezig bent met een carrièreswitch. Ook als je een gat in je cv hebt of actief bent als freelancer kun je dit model gebruiken. Je rangschikt je ervaringen, prestaties, kennis, rollen en werkervaring. Zo toon je duidelijk aan welke expertise en skills je hebt opgebouwd in je loopbaan en waarom jij een geschikte kandidaat bent voor de functie.
Een vaardigheden-cv wordt ook wel functioneel of thematisch cv genoemd.
Onderdelen van een vaardigheden-cv
- Je personalia: je naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, of je eventueel of je een rijbewijs hebt en per wanneer je beschikbaar bent.
- Bij welke sollicitatie het cv een bijlage is, of, als het om een open sollicitatie gaat, welke functie je ambieert.
- Je gevolgde opleidingen (vanaf je middelbare school), met daarbij eventueel je vakkenpakketten, specialisaties en het onderwerp van je scriptie.
- Je competenties en vaardigheden, waaronder taal- en computervaardigheden.
- De prestaties die je hebt bereikt, waaronder bijvoorbeeld publicaties van jouw hand.
- De werkervaring die je hebt, toegespitst naar die ervaringen en rollen die aansluiten op de functie waarnaar je solliciteert.
Voorbeeld van een vaardigheden-cv
Een vaardigheden-cv is lastiger te maken dan een chronologisch cv. Het kan wel een heel interessant cv opleveren, omdat het echt over jou gaat en er geen feiten in staan die afleiden, zoals allerlei jaartallen en namen van bedrijven. Bovendien is een gat in je cv geen probleem, omdat een vaardigheden-cv niet het verloop van je carrière in de tijd weergeeft. Hieronder lees je waar je bij de verschillende onderdelen aan moet denken.
Competenties en vaardigheden beschrijven
Dit onderdeel bevat een beschrijving van wat je kunt en de kennis die je hebt. Hoe specifieker deze beschrijving is en hoe meer hij aansluit op de gevraagde functie-eisen, hoe beter het is. De volgende punten kunnen je helpen dit onderdeel vorm te geven:
- Denk bij competenties en persoonlijke vaardigheden niet alleen aan wat je geleerd hebt bij eerdere banen, maar bespreek ook skills die je aan de dag legt bij hobby's en andere nevenactiviteiten en dingen die je in cursussen hebt geleerd (bijvoorbeeld communicatieve vaardigheden). Wát je hebt geleerd, is belangrijk, niet wáár je dat hebt geleerd.
- Voorzie competenties en relevante vaardigheden van feiten. "Ik beheers Spaans in woord en geschrift" zegt veel minder dan "Ik beheers het Spaans op het niveau van een near-native. Ik heb negen maanden in Madrid gestudeerd en mijn tentamens met goed gevolg in het Spaans afgelegd. Bovendien heb ik mijn scriptie in het Spaans geschreven." "Recent ben ik geslaagd voor het Cambridge Certificate in Advanced English (CEFR-niveau C1)."
- Vermijd te algemene frasen als 'Ik ben een teamplayer, maar kan ook goed zelfstandig werken', 'ik beschik over goede communicatieve vaardigheden' of 'ik ben goed in problemen oplossen'. Spits het toe op waar dat uit blijkt en benoem vooral competenties die jou kunnen onderscheiden van anderen. Dat lukt vaak beter als je je ervan bewust bent wat voor profiel je hebt.
Wat zijn de belangrijkste vaardigheden om te vermelden?
- De kerncompetenties van het beroep waarop je solliciteert. Een software engineer moet kunnen programmeren. Een vrachtwagenchauffeur moet een vrachtwagen kunnen besturen. Voor elk beroep zijn bepaalde vaardigheden nodig, of zelfs onmisbaar. We noemen dit ook wel de hard skills of harde vaardigheden.
- De belangrijkste soft skills of zachte vaardigheden zijn volgens werkgevers:
- Probleemoplossend vermogen
- Samenwerken in een team
- Schriftelijke communicatie
- Leidinggeven
- Werkethiek
- Analytisch denken
- Mondelinge communicatie
- Initiatiefrijk
- Accuraat
- Flexibel
- Technische vaardigheden, waaronder digitale vaardigheden of computervaardigheden
- Sociale vaardigheden
Een andere belangrijke vaardigheid die nogal eens wordt vergeten is proactief zijn. Volgens Leiderschapsauteur Stephen Covey is dit de allerbelangrijkste eigenschap van zeer succesvolle mensen.
Prestaties benoemen
Bespreek in dit onderdeel dingen die je bereikt hebt en laat zien wat je prestatie waard is. Ga als volgt te werk:
- Prestaties zijn iets anders dan competenties en skills. Maak een goed onderscheid tussen deze categorieën. Neem alleen zaken op die zichtbaar tot een in het oog springende en verifieerbare prestatie hebben geleid. Zeg bijvoorbeeld: 'Ik heb twee dichtbundels vertaald, waarvoor ik de debutantenprijs voor jonge dichters heb ontvangen.' Of: 'Ik heb zes praktische folders voor ouderen ontwikkeld over veiligheid, waaronder de folder Veilig op straat met een rollator.'
- Vermeld ook relevante prestaties die je bereikt hebt via hobby's en andere nevenactiviteiten.
- Houd bij het benoemen van je prestaties de gevraagde functie-eisen in het oog. Als er een commercieel talent wordt gevraagd, vermeld dan bijvoorbeeld: 'In mijn werk als junior marketeer heb ik in één jaar drie grote klanten binnengehaald.'
- Eventuele publicaties van jouw hand kun je ook opnemen als prestatie. Als dat een ellenlange lijst is, als je bijvoorbeeld journalist bent of wetenschapper, dan kun je overwegen een aparte publicatielijst mee te sturen. Neem dan alleen de meest in het oog springende publicaties op bij je prestaties. Een andere mogelijkheid is deze informatie op je website te publiceren en daarnaar te verwijzen in je cv. Heb je alleen een afstudeerscriptie geschreven, zet die dan niet onder publicaties, maar vermeld hem bij je opleiding.
Gewenste werkzaamheden
Vooral als je een vaardigheden-cv gebruikt bij een open sollicitatie, is het verstandig ook een kopje 'Gewenste werkzaamheden' of 'Inzetbaar als' op te nemen. In die paragraaf beschrijf je wat voor werk je zou willen doen en voor wat voor functies je jezelf geschikt vindt. Het maakt het voor een selectiecommissie duidelijk wat je precies wilt. Voeg je zo'n alinea niet toe, dan loop je het risico dat je alleen banen worden aangeboden die lijken op werk dat je al eerder hebt gedaan. En misschien wil je dat nou juist niet. Om deze reden is het ook verstandig deze alinea te plaatsen boven de alinea met werkervaring die je al hebt, of zelfs aan het begin van het cv. (Een argument om de alinea met gewenste werkzaamheden juist aan het einde van je cv te plaatsen, is dat de lezer datgene wat hij als laatste leest, het best onthoudt. Maak een afweging tussen deze argumenten.)
Als de gewenste werkzaamheden ver af liggen van werk dat je eerder hebt gedaan, zorg er dan voor dat je de lezer overtuigt, bijvoorbeeld op grond van je prestaties of competenties. Maak nogmaals duidelijk waar je goed in bent, en waarom dat past bij de baan die je ambieert, ook al heb je je competenties en prestaties al in de voorafgaande alinea's beschreven.
Werkervaring beschrijven
Beschrijf je werkervaring in een vaardigheden-cv aan de hand van rollen. Iemand die een tijd een afdeling heeft geleid, heeft bijvoorbeeld rollen als projectleider, planner, aanspreekpunt voor het personeel, wellicht ook als vertrouwenspersoon, noem maar op. Bespreek al die rollen een voor een, en maak duidelijk wat je gedaan hebt, welke acties je ondernam en wat de resultaten waren (gebruik de STARR-methode). De precieze data, plaatsen en functienamen doen er niet toe.
Aandachtspunten
Voor een vaardigheden-cv geldt hetzelfde als bij een chronologisch cv:
- Zorg ervoor dat je cv op één of twee A4'tjes past. Ben je een starter of heb je nog niet zoveel werkervaring, overschrijd dan nooit één A4. Als dat wel gebeurt, dan bevat je cv teveel details.
- Net als voor een sollicitatiebrief geldt voor een cv dat hij foutloos moet zijn. Controleer hem dus goed op type- en taalfouten. Laat hem lezen door een bekende, liefst met de vacaturetekst erbij, zodat de ander kan beoordelen of jouw vaardigheden goed aansluiten op de functie-eisen.
Voorbeelden van vaardigheden-cv's
- Voorbeeld van een vaardigheden-cv van de fictieve tekstschrijver Pieter Hanepoot
- Voorbeeld van een vaardigheden-cv van Peter Draayen, een fictieve customerservicemedewerker - UWV
- De Sociale Dienst Drechtsteden geeft als voorbeeld het vaardigheden-cv van ICT'er Jan Pieters.
Aanbevolen websites
Bronnen
- De belangrijkste kwaliteiten die werkgevers zoeken op het cv van studenten (Engels), onderzoek van het Nace Center.
Auteur: Ysolde Bentvelsen