Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Carrière Solliciteren Sollicitatiebrief en cv Jezelf verkopen: AIDA-methode Desire opwekken

Desire opwekken

De D van 'desire' in de AIDA-formule staat voor het opwekken van verlangen naar een product bij een klant. In de sollicitatiebrief is dat verlangen naar een ontmoeting, een oriënterend gesprek. Daarvoor moet je helder kunnen maken wat jij dat bedrijf te bieden hebt. Dus zet je zogenaamde 'ik-heb-die-eigenschap' om in een 'u-krijgt-dat-voordeel'-zin!

Stel de klant en zijn behoefte centraal

Veel sollicitatiebrieven zijn vooral vanuit het ik-perspectief geschreven. De brief is dan als volgt opgesteld:

Zou jij je als klant je begrepen voelen door iemand die alleen over zichzelf schrijft?

Om jezelf te verkopen zul je de ontvanger moeten aanspreken op zijn behoeften en hem ervan overtuigen dat jij daarop het antwoord bent.

Schrijf vanuit de ander

Verkopen is je aanbod aanpassen op de klant. Je zult jezelf moeten verplaatsen in de ander om dat te kunnen doen. Vervolgens formuleer je het aanbod naar de behoefte van de klant. Dus: probeer die 'ik-heb-die-eigenschap' eens om te zetten naar een 'u-krijgt-dat-voordeel-zin'. Daarmee breng je over dat je iets voor de lezer kunt betekenen:

Vertaald naar je sollicitatiebrief:

Je schrijft niet: "Ik wil mijn ervaring in het ontwikkelen van financiële software graag verder opbouwen." Maar je zegt: "Ik ben dé kandidaat om uw afdeling te begeleiden in het selecteren, ontwikkelen en installeren van een effectief en gebruiksvriendelijk financieel softwarepakket."

Houd rekening met verschillende doelgroepen

Er zijn verschillende doelgroepen voor je brief, met (deels) verschillende behoeftes waarmee je rekening moet houden. In de meeste sollicitatierondes krijg je te maken met drie type lezers met hun eigen behoeften: je manager (of in een kleiner bedrijf: de werkgever), de P&O-adviseur en waarschijnlijk een of meerdere toekomstige collega's. En wat willen die eigenlijk?

De basisbehoefte

In de basis willen al je lezergroepen een bekwame en gemotiveerde medewerker, die zonder al te veel begeleiding en ondersteuning, op een behoorlijke manier zijn werk doet.

Je moet dus minimaal het volgende achterhalen voordat je een goede brief kunt schrijven:

Het kan ook zeker geen kwaad te laten zien dat je begrijpt wat het werk inhoudt. Is het een functie als account manager, verdiep je dan in de klanten van het bedrijf en vraag je af wat voor type account manager ze daarvoor nodig hebben.

Bijvoorbeeld: "Als account manager in een business-to-business omgeving is het belangrijk dat je weet waar klanten tegenaan lopen. Door mijn technische achtergrond kan ik me goed in het soort problemen verplaatsen waar uw klanten ook mee te maken krijgen."

Wat wil je toekomstige baas horen?

Veel managers of ondernemers zijn geïnteresseerd in ambitieuze, gedreven en flexibele mensen.

Breng dus je ambitie en motivatie over in je brief, laat zien dat je flexibel bent en laat je gedrevenheid blijken.

Wat wil Personeelszaken horen?

De manager kijkt naar de inhoudelijke eisen, de P&O'er kijkt vaak naar andere dingen. Zoals:

Wat willen je toekomstige collega´s horen?

Ook je potentiële collega's hebben hun wensen en behoeften, naast een geschikte collega voor de functie die het gevraagde werk kan doen. Soms hebben ze zelfs specifieke ideeën over de taken die jij van hen mag overnemen. Daarnaast zullen zij jou als persoon belangrijk vinden. Is het iemand waarop je kunt bouwen, kan ik met diegene samenwerken, is het ook een leuke, interessante en vriendelijke collega? Dat alles blijkt naast uit de inhoud vooral uit de toon van je brief.

Wat doe je met de 'inbreng van je lezers'?

Lees achteraf je eigen brief nog eens door alsof je zelf die personeelschef, collega of manager bent en vraag je af: "Is dit de persoon die we zoeken?" Je kunt ook aan je partner of een vriend vragen wat voor soort persoon er uit de brief naar voren komt. Klopt het met wat je over wilde brengen? Worden alle doelgroepen (manager, P&O'er, toekomstige collega) van argumenten voorzien om jou uit te nodigen? Zou jij jezelf uitnodigen op basis van de brief als je in de schoenen van de manager, de personeelsfunctionaris of toekomstige collega stond?

Auteur: Mariëlle de Groot

http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiebrief-en-cv/jezelf-verkopen/desire Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: