Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Carrière Solliciteren Sollicitatiebrief en cv Jezelf verkopen: AIDA-methode Interesse wekken

Interesse wekken

Je hebt de aandacht van de lezer (de selecteur) getrokken. Nu wordt het tijd de verwachtingen die je gewekt hebt ook waar te maken. Dat doe je door je unieke verkooppunten op te nemen, daarmee onderscheid je je van alle kandidaten en wek je ook de interesse van de selecteur.

Waarmee wek je zijn interesse?

In eerste instantie zul je natuurlijk moeten aantonen dat jij geschikt bent voor de functie. Dat doe je door feiten te vertellen: je opleiding en je werkervaring. Soms zal dat voldoende zijn voor een uitnodiging. Maar heel vaak is het dat niet. Je zult interesse moeten wekken door jouw unieke verkooppunten in de schijnwerpers te zetten.

Iets kunnen of weten

Dat kun je doen door te vertellen dat je over unieke kennis of vaardigheden beschikt, die andere kandidaten waarschijnlijk niet hebben. Je kunt deze op meerdere manieren in je brief opnemen. Laat zien wat je weet of kunt door een uitspraak te doen waarvan je vermoedt dat deze de lezer zal aanspreken. De truc: vertel dat je iets kunt of weet, maar vertel er niet bij wat dat precies is. Om dat te weten te komen moeten ze je uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Je wakkert ook alvast het verlangen aan.

Bijvoorbeeld:

Voor zich sprekende wapenfeiten

Wapenfeiten zijn ervaringen die indruk maken. Als je die opneemt, beschrijf je als het ware het resultaat van je unieke verkooppunten. Ben je ooit voor een baan gevraagd vanwege een belangrijke eigenschap, is dat een sterk wapenfeit. Bijvoorbeeld:

Of jouw vernieuwend idee is tot uitvoering gebracht.

Een verrassende vraag

Door een vraag te stellen zet je de lezer aan het denken, waardoor hij zich jouw brief zal blijven herinneren. Dit getuigt van lef. Bijvoorbeeld:

Aansluiten bij vooroordelen van de ander

Naast unieke verkooppunten, kun je ook een duidelijk 'afwijspunt' hebben. Bijvoorbeeld, de opleiding die je gevolgd hebt of je vorige werkgever staan niet zo goed aangeschreven. Soms kun je die negatieve vooroordelen die leven over je opleiding of vorige baan positief inzetten. Je sluit dan aan bij het idee dat de ander heeft (of wat je vermoedt dat hij heeft), en buigt dat positief bij.

Hoe kom je achter je unieke verkooppunten?

Als je je goed hebt georiënteerd, weet je precies wat je waard bent. Dan is het alleen nog zaak deze sterke punten te vertalen naar de behoefte van de werkgever. Kun je dat niet, doe dan je voordeel met de volgende tips.

Auteur: Mariëlle de Groot


http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiebrief-en-cv/jezelf-verkopen/interest Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: