Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Professionele eigenschappen Overwicht

Overwicht

Overwicht wil zeggen dat je van nature invloed uitoefent op anderen en als autoriteit geaccepteerd wordt.

Wat betekent dat concreet?

Als je overwicht hebt:

Welke competenties komen hierbij kijken?

Wanneer sla je door?

Je slaat door wanneer je dominant en drammerig wordt; je bent met je eigen gesprek en je eigen beslissingen bezig en walst als het ware over je collega’s heen. Je hebt totaal geen empathie meer voor hun suggesties, ideeën of meningen.

Bij welke beroepen heb je deze competentie nodig?

Bij vrijwel alle beroepen komt overwicht wel van pas, maar bij een aantal beroepen speelt deze competentie een belangrijke rol, zoals bij leidinggevende functies: 

Is deze competentie te ontwikkelen?

Jazeker. Hoewel de een van nature meer overwicht heeft dan de ander - een grote, brede kerel heeft door zijn postuur meer overwicht dan een, klein schriel mannetje – kun je deze competentie wel degelijk ontwikkelen. Want overwicht heeft niet alleen met je postuur te maken. Integendeel: overwicht komt grotendeels van binnenuit. Neem Napoleon. Hij was maar een klein kereltje, maar zijn uitstraling op zijn omgeving was enorm. Door zijn overwicht gingen soldaten – letterlijk! - voor hem door het vuur.

Non-verbale communicatie

Overwicht zit ‘m voor een groot deel in je non-verbale communicatie, dus de manier waarop je staat, loopt en spreekt. Verschillende onderzoekers schatten dat minstens zeventig procent van de communicatie tussen mensen door middel van lichaamstaal en stemklank plaatsvindt. Wanneer je in elkaar gezakt, friemelend aan je vingers en zonder oogcontact te maken je baas met een zacht stemmetje probeert te overtuigen dat je echt een loonsverhoging verdient, zul je weinig succes hebben. Door je houding en uitstraling ondermijn je datgene wat je wilt bereiken: meer salaris. Wil je meer overwicht, zorg dan voor een ‘stevige’ houding wanneer je staat of zit.

Als je staat:

En als je zit:

Daarnaast is het belangrijk dat je vanuit je buik ademt. Hoe hoger je ademt - dus hoog in je longen en niet onderin je buik - hoe minder adem je hebt en hoe hoger en ijler je stem gaat klinken. Als je buikademhaling toepast, krijg je stem meer volume, diepgang en kracht.

Verbale communicatie

Naast je uitstraling en houding creëer je ook overwicht door je verbale communicatie, ofwel je woordgebruik:

Naast je non-verbale en verbale communicatie is het belangrijk dat je uitgaat van gelijkwaardigheid: de ander is niet meer dan jij en jij bent zeker niet minder dan de ander.

Hoe kun je als leidinggevende je medewerker helpen overwicht te ontwikkelen?

Hoe toon je bij een sollicitatie aan dat je overwicht hebt?

Noem een concreet voorbeeld van een situatie waarin je invloed wilde uitoefenen op een beslissing. Gebruik hiervoor de STAR-methode. Vertel hoe je je op dat gesprek hebt voorbereid en hoe je het gesprek zelf hebt aangepakt. Vertel ook wat je precies deed om invloed uit te oefenen en wat je juist vermeed. Kortom, wees zelfbewust en laat weten waar je voor staat en hoe je iets aanpakt.

Je gesprekspartner hoeft je overigens niet om een concreet voorbeeld te vragen. Hij kan het je tijdens het gesprek ook moeilijk maken en aan de hand van je reactie vervolgens zijn conclusie trekken. Hij kijkt bijvoorbeeld of je op de man gaat spelen of op de inhoud, of je kunt relativeren en in hoeverre je eigen standpunten weet te handhaven.

Aanbevolen websites

Aanbevolen boeken

Auteur: Marieke van Oosterhout

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/overwicht Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: