Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Professionele eigenschappen Wilskracht

Wilskracht

De deadline van een lastig rapport komt akelig dichtbij, maar je besluit om eerst je achterstallige administratie weg te werken, je valt tijdens een vergadering uit naar je baas omdat hij in jouw ogen veel te lang doorzaagt over een kleinigheid en je duikt ’s avonds met vrienden nog even de kroeg in terwijl je de volgende ochtend een sollicitatiegesprek hebt. Herkenbaar? Het zijn voorbeelden van wilskrachtuitdagingen. Wilskracht is het vermogen om je aandacht, emoties en verlangens te beheersen. Veel mensen associëren het met weerstand bieden aan verleidingen als koekjes of sigaretten, maar wilskracht is ook het vermogen om te doen wat je moet doen, ook als je daar geen zin in hebt. Het gaat dus om ‘nee’ kunnen zeggen wanneer dat eigenlijk het beste is, en ‘ja’ wanneer je ‘ja’ zou moeten zeggen. Heb je wilskracht, dan kun je je gedrag plaatsen in een ruimer tijdsbestek en voorkom je dat je toegeeft aan verleidingen of zaken uitstelt die je eigenlijk zou moeten doen. Nog meer dan intelligentie is wilskracht van belang voor succes op het werk. Kun je wilskracht vergroten en zo ja, hoe dan?

Verleiding en beloning
Eind jaren zestig van de vorige eeuw deed de Amerikaanse onderzoeker Walter Mischel onderzoek naar zelfbeheersing. Zijn proefpersonen waren peuters die een voor een aan een tafel werden gezet waarop een koekje of een marshmallow lag. De kinderen kregen de keuze of de lekkernij direct opeten of pas na een kwartier. Wachtten ze een kwartier, dan zouden ze twee koekjes of marshmallows krijgen, in plaats van één. Enkele peuters hielden het nog geen minuut vol, anderen probeerden zichzelf op allerlei manieren van de lekkernij af te leiden. Ze keken bijvoorbeeld de andere kant op, friemelden aan hun haar, zongen liedjes of gingen simpelweg op hun handen zitten.  Deze test bleek later binnen de psychologie van richtgevende invloed te zijn. Wat was nu het geval? De drie dochters van Mischel zaten bij veel van de geteste kinderen op school en ’s avonds tijdens het eten vertelden zij allerlei verhalen over klasgenoten. Mischel besloot zijn vroegere proefpersonen opnieuw te onderzoeken en wat bleek: de peuters die destijds in staat waren geweest hun verlangen te weerstaan, bleken beter te presteren op school en werk, waren geliefder en kampten minder met overgewicht.

Conflict tussen twee strijdige doelen

Wilskracht komt om de hoek kijken als er sprake is van een conflict tussen twee strijdige doelen. Aan de ene kant verlang je iets – een afgerond rapport, een prettige verstandhouding met je baas, een goede eerste indruk tijdens een sollicitatiegesprek – maar aan de andere kant voel je weerstand. Iedereen worstelt op de een of andere manier wel met verleiding, verslaving, afleiding en uitstelgedrag. Wat maakt nu dat de een deze situaties beter het hoofd kan bieden dan de ander? Zit het hem in het karakter? Nee, het is een wijdverbreid misverstand dat wilskracht in het karakter verankerd zit. Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat ieder mens van nature tot zelfbeheersing in staat is. Het is een eigenschap die onze verre voorouders ontwikkeld hebben om te kunnen overleven. Het stelde hen in staat om in de groep te passen, samen te werken en langdurige banden te onderhouden. 

Wilskracht is geen diepe morele eigenschap, maar vooral een proces. Een proces dat vooral te maken heeft met ordelijkheid en routine. Wilskrachtige mensen kenmerken zich door de strategische wijze waarop ze hun mentale energie verdelen; weinig aan dagelijkse kleine beslissingen en veel aan de hogere doelen die ze zichzelf hebben gesteld. Wie regelmaat kent, hoeft niet steeds opnieuw keuzes te maken: zal ik nu koffiedrinken of eerst dat rapport afmaken? Zo scheerde de ontdekkingsreiziger Henry Morton Stanley zich tijdens zijn reis door Kongo iedere ochtend uitgebreid. Ook al stierven zijn kameraden om hem heen, hij hield zich met discipline aan dit ritueel vast. Daarmee legde hij zich een ijzeren regelmaat op waarmee hij wilskracht ‘spaarde’ voor de zaken die hij echt belangrijk vond: het vinden van de verdwenen Britse ontdekkingsreiziger David Livingstone.

Hoe werkt wilskracht precies?  

Je hebt een beperkte hoeveelheid aan wilskracht. Hoe groot of hoe klein je voorraad precies is verschilt van persoon tot persoon en wordt onder meer beïnvloed door wat je eet (gezond of junkfood) tot waar je precies woont (gebied met veel of weinig milieuvervuiling). Wanneer je een verleiding weerstaat, een emotie onderdrukt of strijdige doelen moet afwegen, doe je een beroep op je wilskracht. Of je nu probeert je geduld te bewaren, dat koekje wilt laten liggen of je inhoudt na een vervelende opmerking van je baas, je put steeds uit dezelfde bron. Zo ‘snoep’ je steeds een beetje van je wilskracht af en heb je daarna minder tot je beschikking, ook als de taak erna niets te maken heeft met datgene waarvoor je je wilskracht eerder hebt ingezet. Zaken die op het eerste oog dus niets met elkaar te maken hebben, zijn onzichtbaar met elkaar verbonden. Dit verklaart ook waarom je op het ene moment heel makkelijk iets kunt volhouden en een volgend moment geen weerstand kunt bieden aan je impulsen en waarom je na een dag op kantoor vol zware beslissingen en ingehouden frustraties thuis uit je slof schiet om iets onbenulligs. Je verliest je zelfcontrole door overbelasting van je wil. Neem dus geen grote beslissingen als je in zo'n toestand bent, want je redelijkheid en oordeelsvermogen zijn afgenomen.

Welke zaken ondermijnen wilskracht?

Slaapgebrek, ongezond en onregelmatig eten, een zittend leven, stress, zorgen en pijn (geestelijk en fysiek) zijn eveneens fnuikend voor je wilskracht. Ze tasten je energieniveau aan en zorgen ervoor dat je eerder in de verleiding komt om toe te geven aan je impulsen. Je wilskracht wordt namelijk gevoed door glucose. Heb je een te lage bloedsuikerspiegel, dan kiest je brein voor kortetermijndenken en impulsief gedrag. Ga dus niet vlak voor de lunch problemen bespreken met je baas en wanneer je ‘s ochtends een presentatie geeft, zorg er dan voor dat je een volle maag hebt.

Je wilskracht vergroten doe je door:

David Blaine
David Blaine is een Amerikaanse stuntman die wereldfaam verwierf toen hij 44 dagen in een doorzichtige cabine boven de Theems bivakkeerde. Een slokje water zo nu en dan was zijn enige afleiding. Na afloop van zijn stunt – hij was inmiddels 25 kilo afgevallen – vertelde hij dat het een van de belangrijkste ervaringen van zijn leven was. Andere records die hij op zijn naam heeft staan: onbeweeglijk blijven zitten op een hoge, smalle pilaar (34 uur) en zo lang mogelijk de adem inhouden (17 minuten en 4 seconden). Blaine heeft zijn uithoudingsvermogen tot kunst verheven: hij noemt zichzelf endurance artist. Zijn geheim is, zegt hij zelf, om steeds weer nieuwe, verder reikende doelen te stellen.

Hoe verbeter je je wilskracht?

Wilskracht kun je vergelijken met een spier. Net als een fysieke spier kun je je wilskrachtspier vermoeien - en bij overmatig gebruik zelfs uitgeput raken - maar hem ook trainen.  

Zelfkennis is de eerste stap naar meer wilskracht. We maken veel keuzes op een dag een veel ervan doen we op de automatische piloot. Dat is prima want zouden we over al onze keuzes bewust na gaan denken – pak ik nu de blauwe of de zwarte pen, sla ik mijn linkerbeen nu over het rechter of toch maar andersom? – dan zouden we niets meer uit onze handen krijgen en ’s middags al uitgeteld zijn. Maar wil je breken met een gewoonte of een nieuwe aanleren, dan is het noodzakelijk om je aandacht erbij te houden en bewust te zijn van de gevoelens, gedachten, wensen en impulsen die met die gewoonte te maken hebben. Waarom verlies je je zelfbeheersing? Het gaat om de gewoonte om bewust op te merken wat je op het punt staat te doen en de moeilijke in plaats van de gemakkelijke optie te kiezen. Je leert je brein al het ware eerst te denken en dan pas te doen.

Wil je een bepaalde gewoonte aan- of afleren, dan is het verstandig om eerst te beginnen met iets wat gemakkelijk voor je is. Door met een kleine uitdaging te beginnen en daarin succes te boeken, weet je brein dat het in staat is om ook grotere wilskrachtuitdagingen aan te gaan en vergroot je je zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Begin bijvoorbeeld met iets eenvoudigs als met je ‘verkeerde’ hand je tanden te poetsen. Op deze manier warm je je ‘wilskrachtspier’ op voor een grote uitdaging. Uit onderzoek blijkt dat oefenen aan een dagelijkse wilskrachtuitdaging doorwerkt op allerlei andere gebieden in je leven. Mensen roken en drinken minder, houden hun huis beter schoon, eten gezonder en hebben minder last van uitstelgedrag.

En ben je begonnen met je grote wilskrachtuitdaging, beloon jezelf voor behaalde resultaten en blijf oefenen. Alle verandering beklijft langs de wegen der geleidelijkheid en het gemak dat je nu ondervindt is slechts tijdelijk. Wees niet te streng voor jezelf als het misgaat. Daarmee voorkom je een schuldgevoel en het risico dat je een volgende keer weer bezwijkt voor je uitdaging.  

Aanbevolen boeken

Aanbevolen websites

Auteur: Marieke van Oosterhout


http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/wilskracht Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: