Voorbeeld sollicitatiebrief junior productmanager (audiovisueel)

Arjo plaatste onderstaande sollicitatiebrief in het forum. De brief wordt met zijn toestemming hier als voorbeeld overgenomen en besproken.


De vacature: junior productmanager audio visual

De junior productmanager zal de productmanager ondersteunen.  

Taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • zorgdragen voor promotiemateriaal
  • contact onderhouden met zowel klanten intern als extern 
  • mede organiseren van beurzen en promotionele acties
  • administratie van samples en uitwerken van marktanalyses

Jouw profiel:

  • minimaal Bachelor Degree
  • twee jaar ervaring met marketingachtergrond
  • werkzaam geweest in mp3- of modebranche
  • accuraat
  • doorzetter
  • lange en korte termijnfocus

Geachte mevrouw (naam),

In de Telegraaf van zaterdag 24 februari zag ik de advertentie staan voor junior productmanager audio visual. Omdat dit een functie is waarin ik graag aan de slag ga en omdat deze branche mij erg aanspreekt, wil ik op deze functie solliciteren.

Ik vind het uiterst interessant hoe de MP3 speler een plaats ingenomen heeft in de samenleving. Hoe bijvoorbeeld de iPod zo'n rage heeft kunnen ontwikkelen en daarbij ook een schok teweeg heeft gebracht in de muziek wereld.

Tijdens mijn HEAO opleiding Commerciële Economie heb ik mij met verschillende facetten van marketing bezig gehouden. Ik heb onder andere diverse (markt)analyses uitgevoerd, promotiemateriaal ontwikkeld en een compleet buitenlands marktonderzoek opgezet en uitgevoerd. Verschillende projecten tijdens mijn opleiding moesten in het Engels uitgevoerd worden. Voor mij was dat juist een positief aspect van de opleiding. Het bood mij de mogelijkheid om mijn Engels te oefenen, zowel in woord als in schrift. Ik heb ervaring met volledig Engelstalige studies en het is mijn ambitie om aan het werk te gaan bij een organisatie waar het Engels de voertaal is. Bedrijf X past wat mij betreft uitstekend in dat kader. Het is een consument georiënteerde organisatie die actief is in een markt die mij aanspreekt en waar het Engels de voertaal is.

Uit de advertentie blijkt dat u een accuraat persoon zoekt die doorzet. Tijdens mijn opleiding is het meerdere malen gebeurt dat ik echt door moest zetten. Zo heb ik een individueel project moeten uitvoeren dat mijn doorzettingsvermogen danig op de proef gesteld heeft. Uiteindelijk heb ik dat project met een ruime voldoende afgesloten met de complimenten van de coaches. Verder heb ik mijn HEAO opleiding in drie jaar afgerond in plaats van de gebruikelijke vier jaar. Dat leverde mij in het tweede studiejaar een dubbele studielast op, maar dit heeft voor geen enkel probleem gezorgd.

Graag zou ik in een gesprek mijn CV toelichten en meer over de functie en het bedrijf te weten komen. Ik vertrouw erop u zo voldoende geïnformeerd te hebben. Voor aanvullende informatie heb ik mijn CV als bijlage aan deze e-mail toegevoegd. Tevens heb ik voor uw gemak ook deze sollicitatiebrief als bijlage toegevoegd.

Hoogachtend,
Naam en achternaam
Contactgegevens


Commentaar op deze sollicitatiebrief

Met je sollicitatiebrief moet je een sollicitatiecommissie zien te overtuigen van jouw geschiktheid. Je moet jezelf zien te verkopen. Veel sollicitanten lukt dit niet omdat ze hun brief te veel vanuit een ik-perspectief schrijven. Ook Arjo’s sollicitatiebrief is hiervan een voorbeeld.

Een sollicitatiebrief wordt overtuigend als je de AIDA-formule toepast. AIDA staat voor Aandacht trekken, Interesse wekken, Desire opwekken en aanzetten tot Actie.

Onderstaande aanwijzingen helpen Arjo hopelijk zijn brief wat verkoopgerichter te maken.

  • Inleiding: Arjo’s openingszin is weinig origineel. Bovendien gebruikt hij spreektaal (‘… zag ik de advertentie staan…’). Veelal ontvangen recruiters tientallen, soms wel honderden, reacties op een vacature. Het is dus zaak dat jouw brief op een positieve manier opvalt en de aandacht van de brieflezer trekt. Door een creatieve openingszin bijvoorbeeld. Arjo solliciteert naar de functie van junior productmanager audio visual. Het is een tikkeltje gewaagd, maar hij zou er voor kunnen kiezen om een videosollicitatie te maken. Daarmee zal hij zeker opvallen!

  • Motivatie: ‘Ik vind het uiterst interessant hoe de mp3-speler een plaats ingenomen heeft in de samenleving. Hoe bijvoorbeeld de iPod zo'n rage heeft kunnen ontwikkelen en daarbij ook een schok teweeg heeft gebracht in de muziekwereld.’ Deze zinnen zeggen op zichzelf niet veel. Hoezo vind Arjo de ontwikkeling van de mp3-speler en de iPod een interessant voorbeeld? Arjo zou zijn brief een stuk krachtiger maken en meer interesse bij de selecteurs wekken als hij dit toelicht.
  • De D van 'desire' in de AIDA-formule staat voor het opwekken van verlangen naar een oriënterend gesprek. Daarvoor moet je helder kunnen maken wat jij dat bedrijf te bieden hebt. Hoe meer je dit kunt uitleggen aan de hand van concrete feiten, hoe beter het is. Gebruik hiervoor de STAR-methode. Op die manier kan de sollicitatiecommissie veel beter inschatten wie jij bent en wat jij kunt. Een goed voorbeeld hiervan is Arjo’s onderbouwing van zijn doorzettingsvermogen: hij geeft aan dat hij in plaats van de gebruikelijke vier jaar zijn heao-opleiding in drie jaar heeft afgerond. Minder geslaagd is de alinea waarin Arjo uitlegt dat hij zich tijdens zijn studie met verschillende marketingfacetten heeft beziggehouden en de Engelse taal machtig is. Zijn boodschap is te veel 'ik-heb-die-eigenschap-en-daarom-past-uw-organisatie-zo-goed-bij-mij'. Probeer je tijdens het schrijven van je brief zoveel mogelijk te verplaatsen in de brieflezer, dan komen de 'u-krijgt-dat-voordeel'-zinnen vanzelf.
  • Afsluiting: In zijn ‘finishing touch’, die moet aanzetten tot actie, schrijft Arjo dat hij graag in een gesprek meer over de functie en het bedrijf te weten wil komen. Hij kan dit beter achterwege laten. Het kan bij de brieflezer overkomen alsof Arjo zich niet voldoende heeft verdiept in de functie en de organisatie. Heb je naar aanleiding van de vacaturetekst nog vragen, dan kun je natuurlijk altijd even bellen met het bedrijf. In de meeste advertenties staat wel vermeld bij wie je terecht kunt voor meer informatie. Overigens geeft dit telefoongesprek een goede aanzet tot een pakkende opening van je sollicitatiebrief!
  • Taal en stijl:
    - Ook Arjo maakt zich schuldig aan de meest gemaakte fout in sollicitatiebrieven: een samenstelling los schrijven in plaats van aaneen. Voorbeelden hiervan in zijn sollicitatiebrief zijn: MP3 speler, muziek wereld, bezig gehouden, consument georiënteerde. Twijfel je of je een woord los of aaneen schrijft, check dit dan even in het Groene Boekje. Laat je brief ook altijd door anderen nalezen.
    - Voorkom spreektaal.
    - CV schrijf je met kleine letters.

De redactie van Carrièretijger hoopt dat dit commentaar Arjo helpt bij het schrijven van een geslaagde sollicitatiebrief en wenst hem veel succes bij de sollicitatie. We hopen dat andere lezers een goed voorbeeld nemen aan deze sollicitatiebrief met ons commentaar erop.

Auteur: Marieke van Oosterhout

Je bent hier: Home Carrière Solliciteren Sollicitatiebrief en cv Voorbeelden van sollicitatiebrieven Dienstverlening Voorbeeld sollicitatiebrief junior productmanager (audiovisueel)